Sluit jij je PlayStation 3 weer aan voor Gran Turismo 6?

Polyphony Digital heeft ‘geluk’ gehad dat DriveClub werd uitgesteld op de PlayStation 4 want dat was eerst een launch titel. Op deze nieuwe console kun je natuurlijk gaan racen met Need for Speed maar echte raceliefhebbers willen natuurlijk meer. Met het uitstellen van DriveClub heeft Gran Turismo 6 er een concurrent minder bij mocht je beide consoles bezitten. Als je de PlayStation 3 en PlayStation 4 bezit kan Gran Turismo 6 je dan van de PlayStation 4 afhouden? Dat lees je hieronder in de review van de game.

Haal jij alle rijbewijzen?

Als je de game opstart krijg je de keuze uit verschillende opties waaruit je kan kiezen. Zo heb je de arcade modus, online modus, carrière modus en heb je toegang tot de dealership en tuning gebied. In arcade modus kun je in je eentje, of met een vriend via splitscreen, racen op verschillende banen. In de carrière modus begin je als rookie aan de Novice license. Als je deze eenmaal behaald hebt kun je aan de National B License beginnen en zo gaat het verder. Er zijn maar liefst zes licenses die je kunt halen. Zo is er de Novice, National B, National A, International B, International A en Super license. Tijdens je carrière verdien je geld en sterren. Met geld kun je verschillende auto’s en onderdelen daarvoor halen en met de sterren ontgrendel je weer nieuwe races, rijbewijzen en mini-games.

De auto’s in Gran Turismo 6 kun je aanpassen naar jouw wens. Zo kun onder andere verschillende wielen, wieldoppen en kleuren kopen. Wil je meer kracht onder de motorkap dan is dit ook een optie. In keuze pit kun je onder andere auto’s wassen en de olie verversen. Als je vind dat je coureur ook wel een opfris beurt kan gebruiken dan wees gerust. Er zijn namelijk verschillende racepakken en helmen te koop. Dan heb je nog de dealership en aanbevolen auto’s gedeelte. In de dealership kun je verschillende auto’s zoeken. Onder het kopje van aanbevolen auto’s vind je gespecialiseerde auto’s die erg handig zijn om je carrière te halen.

Gran Turismo 6 laat je niet gaan

Gran Turismo 6 slurpt je als auto liefhebber op en laat je niet gaan. Er zitten maar liefst 1200 auto’s in de game en deze kun je kopen bij de verschillende dealers of je wint exclusieve auto’s door rijbewijzen te halen en toernooien te winnen. Over auto’s gesproken, in de game zitten verschillende type auto’s. Zo heb je toegang tot verschillende klassiekers, Supercars, Sportwagens, Racewagens, Musclecars, prototypen en natuurlijk kunnen de normale dagelijkse auto’s ook niet ontbreken. De auto’s zien er stuk voor stuk erg goed uit en dat komt vooral door de nieuwe engine die voor Gran Turismo 6 is ontwikkeld. Zoals in het dagelijks leven kan de buitenkant van iets erg mooi zijn maar er is ook een binnenkant wat telt. De auto’s in Gran Turismo 6 bevestigen dit. Elke auto heeft echt een verbijsterend mooi auto-interieur. Alles details kloppen van de achterbank tot aan het stuur dat je coureur vast houdt.

Mocht je in een romantische bui zijn dan is het aan te raden om s’nachts te rijden terwijl de sterren voorbij vliegen in de ruimte. Succes gegarandeerd!

Als je alle Gran Turismo delen hebt gespeeld merk je bij Gran Turismo 6 misschien wel wat verschil. Dit komt vooral omdat de game naast een nieuwe engine een nieuwe suspension, kinematics, bandensysteem en aerodynamica model heeft. Door deze nieuwe nieuwe kenmerken merk je als snel dat de verschillende wagens wat realistischer op de weg aanvoelen. Het geluid van elke wagen komt ook dicht tegen het realistische aan. Van het gesputter van een Fiat Panda tot het vol gas geven in een Shelby, alles klinkt lekker aan de oortjes. Al geeft menig liefhebber wel meer om het geluid van een muscle-car.

De omgevingen waarin je rijd in Gran Turismo delen spreken meestal voor zich en zo ook in Gran Turismo 6. Zo rij je op verschillende banen als Matterhorn, Willow Springs International Raceway en nieuwe banen als Silverstone en Brands Hatch. De dag en nachtcyclus in de game is terug en het ziet er wederom erg goed uit. Mocht je in een romantische bui zijn dan is het aan te raden om s’nachts te rijden terwijl de sterren voorbij vliegen in de ruimte. Succes gegarandeerd!

Op internet zie je soms de mooiste foto’s voorbij komen en dan kan het maar zo zijn dat je denkt: “maar ik wil ook zulke foto’s maken”. Gelukkig zit er in Gran Turismo een foto-modus waarmee je tijdens races foto’s kan maken en deze op kan slaan. Wil je geen foto’s van races maken dan heb je altijd nog de keuze om verschillende auto’s en omgevingen te fotograferen. Je kunt de foto-modus het beste zien als een mini-game die je even van het rijden en presteren afhaalt om te ontspannen. Over mini-games gesproken. Gran Turismo 6 heeft verschillende mini-games waarin je een opdracht krijgt om uit te voeren. Als je dit haalt krijg je geld en met geld kun je weer auto’s of onderdelen voor je auto’s kopen. Heel simpel allemaal. Een voorbeeld van een mini-game is dat je in een bepaalde gegeven tijd verschillende pionnen omver moet rijden. Erg vermakelijk maar meer ook niet. Tijdens je carrière kan het ook zomaar zijn dat je een uitnodiging krijgt om aan verschillende racefestivals mee te doen. Als je hier aan mee doet neem je meestal plaats in de wat apartere bolides dan de standaard wagens waarmee je de game begint. Dit is erg fijn want het laat je kennis maken met wagens waarvan je in het begin van je carrière nog alleen maar van kan dromen.

Grafisch een plaatje

Over de grafische pracht van Gran Turismo 6 hoeft niet veel gezegd te worden, deze is echt subliem. Van de auto’s, zowel interieur als buitenkant, tot aan de verschillende banen. Alles ziet er gewoon hartstikke goed uit. Enkele banen hebben ook nog eens dag en nachtcyclussen en verschillende weertypes waar in wordt geracet. Dit oogt allemaal erg mooi en hiervoor kan de Playstation 4 wel even worden uitgeschakeld. Wel heeft de game last van enige pop-up in de achtergrond als je een bocht door gaat. Dit komt niet super veel voor en kan hopelijk later in een patch worden verholpen.

Online modus nog niet beschikbaar

In Gran Turismo 6 kun je online racen en als je wat en met leuke spelers of vrienden biedt dit nog wel wat uren vermaak. Onder de online optie heb je keuze uit Community, Open Lobby, Quick Match en Seasonal Events. De namen zeggen natuurlijk genoeg maar toch even een korte uitleg. De online mogelijkheden zijn namelijk nog vergrendeld en dus niet beschikbaar. Ook al is het niet beschikbaar kan er wel vanuit worden gegaan dat Gran Turismo 6 online een hit gaat worden. Dit omdat in juli 2013 ongeveer 1,25 miljoen mensen online in Gran Turismo 5 waren.

Gran Turismo 6 heeft een berg aan content waar je wel even mee zoet bent. Ben jij een persoon die nog geen PlayStation 4 hebt dan kun je met deze titel wel even vooruit.

https://www.youtube.com/watch?v=nOQpQ6ONwtU” width=”620″ height=”360″]

De game biedt voor elke auto liefhebber wel een merk. Het zou maar zo kunnen zijn dat je je eigen auto kunt kopen in de game. De game daagt je uit om de verschillende licenses te behalen en daar ben je zeker wel even zoet mee. Dit geldt natuurlijk ook voor de online modus die in de game zit verwerkt. Helaas is deze nog niet getest omdat de online functies in deze review versie vergrendeld waren. Je kan er in ieder geval vanuit gaan dat Gran Turismo 6 ook online wel gaat knallen. Tel naast de online modus, arcade modus en carrière modus ook nog de verschillende mini-games op die je kunt doen en je hebt de komende tijd genoeg te doen op de PlayStation 4. Gran Turismo 6 is een titel die raceliefhebbers weer de PlayStation 3 doen laten aansluiten en krijgt van ons dan ook een 9.

90

Zoals altijd keuze uit veel auto's
Online veel te doen