***UPDATE 26 februari 2017*** Nou is dit iets wat we eigenlijk nooit doen, maar we hebben besloten om For Honor een hele punt aftrek te geven, waardoor de game een nieuw (lager) cijfer heeft ontvangen. We zijn sinds de release van For Honor al bijna twee weken verder en de online stabiliteit is helaas nog altijd bagger. Het is zelfs zo erg dat de game dit afgelopen weekend nauwelijks normaal speelbaar was. Modi als Dominion, Duel en Elimination hebben er het meeste last van (zowel tegen menselijke spelers als tegen bots) en dat is gewoon schandalig. De kern gameplay is immers juist gericht op de multiplayer modi. Na een minuut braaf wachten wordt je negen van de tien keer weer naar het hoofdmenu geschopt, om daarna voor de zoveelste keer weer een wachtrij in te stappen. Mocht het je lukken om eindelijk in een match te belanden, bereid je dan voor om in de character select screen of gewoonweg tijdens een match terug naar het hoofdmenu geschopt te worden. Wij zijn het in ieder geval spuugzat en zullen de game vanaf nu met pijn in ons hart links moeten laten liggen. Wees dus gewaarschuwd als je de game toch wilt aanschaffen.

In For Honor ben je een nobele krijger of bloeddorstige maniak!

Maak kennis met de wereld van Ashveld, een plek waar oorlog domineert en duistere krachten samenspannen om dood en verderf te zaaien. The Legion, The Warborn en The Chosen nemen het tegen elkaar op en tijdens de closed bèta van For Honor kregen we alvast een voorproefje van Ubisoft’s nieuwste IP. For Honor is absoluut geen typische hack-and-slash game en een titel waar je redelijk wat tijd in zult moeten investeren om hem meester te maken. Op de redactie van Kijk-online hebben we For Honor de afgelopen week daarom helemaal grijs gespeeld en durven inmiddels te verkondigen dat we de gameplay redelijk onder de knie hebben. Hoe we For Honor hebben ervaren lezen jullie hier.

For Honor Dawn For Honor Dominion

Apollyon is in For Honor de grote boosdoener

For Honor is een avontuur waarin de Vikingen uit Valkenheim, de Ridders uit Ashveld en de Samoerai uit Myre het tegen elkaar opnemen in een bloederige factieoorlog. Deze oorlog is echter veroorzaakt door de duistere Apollyon, meester van de Blackstone Legion, een orde van ridders die niet uit zijn op het bewaken van de vrede. Volgens Apollyon zijn er namelijk geen echte krijgers meer en daarom wil ze de wereld in een oneindige oorlog storten. Door de wolven van de schapen te onderscheiden rekruteert ze op haar gestoorde wijze de sterkste krijgers voor haar Blackstone Legion en zet ze de overige facties tegen elkaar op.

Het verhaal van For Honor begint bij de Ridders. De Blackstone Legion valt namelijk het kasteel van Hervis Daubeny aan. Jij (de speler) bent de Warden, een krachtige ridder die de aanval op het kasteel van Daubeny grotendeels weet af te slaan. Om meer onnodig bloedvergieten te voorkomen stem je toe om het op te nemen tegen een van de sterkste ridders van de Blackstone Legion en weet je de krijger op brute wijze uit te schakelen. Je hebt jezelf bewezen en wordt gevraagd je aan de Blackstone Legion toe te voegen. Kies je voor gerechtigheid of zinloos bloed vergieten?

Je kunt het, of je kunt het niet…

For Honor is een titel waar je skills voor nodig hebt. Je kunt namelijk niet als een malloot op de knoppen rammen en hopen dat je daarmee een overwinning bepaald. Nee, in For Honor ga je strategisch te werk en is elke aanval, parry of counter een actie waar goed over is nagedacht. Ubisoft’s nieuwste game is daarom ook zeker niet voor iedereen weggelegd. De combat bestaat namelijk uit een aantal elementen die heel wat oefening nodig hebben. Elke krijger kan in drie verschillende posities staan. Het wapen boven je hoofd, het wapen links of het wapen rechts van je lichaam (al ziet dit er per personage natuurlijk anders uit). Vanuit deze drie posities zijn een aantal verschillende aanvallen mogelijk. Timing is hier essentieel om er voor te zorgen dat de aanvallen aan elkaar linken als een combo. Daar komt ook nog eens bij kijken dat aanvallen stamina kosten. Button bashen is dus uit den boze. Zodra je namelijk zonder stamina komt te zitten kunnen tegenstanders je makkelijk omver slaan en kun je zelf niet aanvallen. Een aanval blokkeren doe je door je wapen in dezelfde richting als de tegenstander te houden. Druk vervolgens op het juiste moment op een aanval en je doet een handige parry. Een goede parry plaatsen kan er voor zorgen dat je een verliezende match wint. Zodra je deze basis principes onder de knie hebt is de combat echt reuze bevredigend en begint de game ook veel leuker te worden.

For Honor is een titel waar je skills voor nodig hebt.

In totaal zijn er twaalf verschillende personages waaruit je kunt kiezen en elke heeft een eigen specialiteit. Zodra je de game opstart zijn er echter maar drie verschillende vrijgespeeld. Gelukkig ontvang je voor het uitspelen van de twee tutorials 3500 staal, de in-game valuta, en kun je meteen zeven van de negen missende personages vrijspelen. Daarnaast verdien je ook nog eens ruim 4000 staal door de story modus uit te spelen. Voor je dit allemaal gaat opmaken kun je eigenlijk het beste eerst kijken welke personages bij je persoonlijke speelstijl passen. In de story modus kun je de meeste personages gedurende de loop van het verhaal namelijk helemaal gratis uitproberen, doe dit dus eerst even voordat je de multiplayer in duikt.

Alle personages beschikken over speciale eigenschappen die je vrijspeelt door het maximum level (level 20) te bereiken. Deze eigenschappen kunnen in de multiplayer geactiveerd worden zodra je genoeg kills hebt gemaakt of punten hebt gescoord. Ook vind je op de verschillende maps power-up items die meteen al je eigenschappen activeren. Leer de maps dus goed uit je hoofd. De multiplayer is erg spannend en zeer chaotisch, maak je borst dus maar nat en reken er maar op dat je de eerste tijd veel zult gaan vloeken…

For Honor Duel

For Honor bevat vele prachtige details

In For Honor draait het grotendeels om de multiplayer ervaring en hierin zijn de omgevingen een stuk kleinschaliger dan in de story modus. Toch ziet het er in beide modi erg goed uit. Tijdens de story modus bezoek je het groene heuvelachtige landschap van Ashveld en zie je overal om je heen groene bossen en indrukwekkende stenen kastelen. In Valkenheim, het besneeuwde land van de Vikingen is juist weer veel meer aandacht besteed aan sneeuw, ijs en de karakteristieke houten woningen van de Vikingen. Ook is hier gelet op de kleinte details, zoals het feit dat Vikingen grootse daden vastleggen op grote beschilderde rotsen. Tot slot hebben we de Samoerai. Zij wonen aan de andere kant van de zee en hebben in een moerasachtig gebied hun keizerrijk gevestigd. Prachtige Japanse kastelen, heilige poorten (Torii) en roze kersenbloesembomen sieren het landschap. Ubisoft heeft werkelijk hun uiterste best gedaan om elke factie een eigen gebied te geven die voor veel sfeer zorgen en goed passen bij de verschillende volkeren.

Naast de omgevingen is er ook heel veel tijd besteed aan de personages. Elke factie beschikt over vier verschillende classes die allen een eigen specialiteit hebben en een uniek wapen bij zich dragen. Het leuke van de customization in For Honor is dat je niet alleen het pantser van je krijger kunt aanpassen, maar ook de wapens. Het zwaard van een nobele Samoerai bestaat bijvoorbeeld uit een kling, gevest en een stootplaat. deze zijn voorzien van allerlei kleine details en voegen ook nog eens bepaalde nieuwe statistieken aan jouw personage toe. Jouw eigen krijger maken was daarom nog nooit zo leuk. Qua pantser zijn er overigens ook een heleboel verschillende onderdelen te vinden en zodra je prestige niveau 3 bereikt ontvang je de beste gear.

Omdat For Honor geen hack-and-slash game is merk je al snel dat de game met sommige personages een beetje sloom lijkt te zijn. Maar als je goed oplet zul je zien hoe geweldig de animaties in de game zijn en dat personages zeer realistisch bewegen. Het kost immers meer moeite om een gigantische bijl door de lucht te zwaaien dan bijvoorbeeld een dolk en kort zwaard. For Honor is dus op verschillende grafische gebieden een prachtige game geworden.

For Honor Warden Legion

For Honor is tweetalig…

Ubisoft heeft er voor gekozen om elke factie een eigen taal te laten spreken. De Vikingen spreken “Icelandic”, de Ridders spreken Latijn en de Samoerai Japans. De grap is dat je alleen je tegenstanders in hun eigen taal hoort praten. Tijdens de story modus begin je als ridder en hoor je de Vikingen in hun eigen taal spreken, terwijl de Ridders juist gewoon Engels spreken (niet Latijn). Zodra je in hoofdstuk 2 bent beland en als Viking speelt spreken de bloeddorstige krijgers uit Valkenheim opeens gewoon Engels… Om eerlijk te zijn onderbreekt dit de beleving en authenticiteit een beetje en zou ondertiteling misschien een betere optie zijn geweest. In Farcry Primal wordt bijvoorbeeld gedurende het hele spel gewoon een originele taal gesproken en ben je afhankelijk van de ondertiteling om er iets van te begrijpen.

De muziek is verder geweldig en voegt wel veel toe aan de sfeer van de game. Al was het wel een beetje raar dat tijdens een Viking missie in de story modus opeens muziek met een Japans tintje te horen was. De geluidseffecten zijn verder ook erg goed gedaan en zorgen er voor dat wapens en het rond bewegen in een ijzeren harnas erg realistisch klinken.

Microtransacties zijn een doorn in het oog

In For Honor is vrij veel te doen. De story missies kunnen in verschillende moeilijkheidsgraden worden gespeeld en belonen spelers met unieke emblemen, versieringen en speciale kostuums. Dit is echter enorm uitdagend en hier zullen de meeste spelers daarom ook zeker vele uren mee zoet zijn. Staal, de valuta in For Honor, bemachtigen gaat tergend langzaam en zelfs als je speciale opdrachten uitvoert tijdens de multiplayer van de game zal het wel even duren voordat je genoeg hebt opgespaard om de leukere pantsers en onderdelen voor je wapens vrij te spelen.

Het is mogelijk om echt geld te gebruiken en staal te kopen, maar dit is ongelofelijk duur. Echt niet de moeite waard. De microtransacties in For Honor geven de game daarom helaas heel erg een bitter pay-to-win smaakje. Tuurlijk zul je je de combat meester moeten maken om überhaupt tegenstand te kunnen bieden. Maar iemand die voor €99,99 rond de 150.000 staal inkoopt kan een heleboel dingen aanschaffen die de casual speler zich niet zal kunnen veroorloven. Wat dacht je van een XP boost en een verhoogde kans om betere items te bemachtigen. Daarnaast kunnen ze ook honderden premium packs waar items in zitten op hun dooie gemak aanschaffen. Het is een systeem welke gewoon niet in een game thuis hoort. De prijzen van staal moeten verlaagd worden of het moet makkelijker worden om staal te verzamelen in de verschillende modi van For Honor.

In de multiplayer is overigens ook erg veel te doen. Dominion, Brawl, Duel, Skirmish en Elimination zijn de vijf modi die je online tegen bots of echte mensen kunt spelen. Op het moment zijn er helaas wel vaak connectie problemen met de Ubisoft servers. Het kan dus maar zo zijn dat je tijdens een leuk potje opeens terug naar het startscherm geschopt wordt. De komende weken zal hier echter ongetwijfeld snel verbetering in komen.

For Honor had nog beter kunnen zijn…

De story modus van For Honor is een geweldige toevoeging aan de game. De multiplayer bevat genoeg verschillende modi en deze kunnen ook gewoon tegen bots gespeeld worden. Al voelde dit af en toe veel moeilijker dan tegen menselijke tegenstanders. Het verhaal is eerlijk gezegd erg leuk geschreven en de manier waarop het in beeld wordt gebracht is een stuk dynamischer dan verwacht. Grafisch gezien ziet de game er ook nog eens heel goed uit en is het een genot om door al die prachtige omgevingen ten strijde te trekken. Daar komt ook nog eens bij dat je de personages op vele manieren een persoonlijk tintje kunt geven. Op het gebied van audio is het raar wat Ubisoft met de gesproken talen heeft gedaan en hadden ze misschien beter gebruik kunnen maken van ondertiteling.

Er is erg veel te doen in For Honor, maar het grootste minpunt van de game zijn de microtransacties. In-game valuta kopen met echt geld is overdreven duur en gewoon echt niet de moeite waard. Het geeft de game gedeeltelijk een pay-to-win smaakje en daar kan gewoon niets positiefs over gezegd worden. For Honor is ondanks wat minpunten toch een leuke game geworden, maar absoluut niet voor iedereen weggelegd. De combat is erg uitdagend om te leren en dit zal sommige spelers mogelijk afschrikken. Zodra je het echter onder de knie hebt gaat er een wereld voor je open en is er veel plezier in de game te vinden. Geef For Honor dus zeker een kans.

67

uitdagende combat
veel content