Football manager 2014 komt steeds dichterbij de realiteit

Wekelijks zitten miljoenen mensen naar het voetbal te kijken. Ze volgen hun favourite club en leven met iedere situatie mee. Elk clublied wordt meegezongen, elke keer wordt de scheids”rechter” volledig afgebrand na het maken van een beslissing wat nadelige gevolgen kan hebben, en nu komt het: We denken altijd dat we het beter weten en/of doen dan de trainer. Wekelijks roept iedereen wat ze zouden doen als ze manager zijn van hun club. We weten altijd beter hoe we moeten omgaan met het clubgeld, wie we moeten kopen ter versterking en welke tactieken we moeten toepassen. Helaas is deze (geweldige) job niet voor iedereen haalbaar. Maar met Football Manager 2014 komt het nu wel heel erg in beurt.

football-manager-2014-1

Football Manager

Football Manager 2014 wordt uitgegeven door Sega. Dit doen ze al jaren en hierdoor hebben ze dus veel ervaring, plus staan ze met kop en schouders bovenaan de lijst. Er zijn ook andere Football Manager games. Maar geen enkele game komt in de buurt van het realisme en de mogelijkheden van Football Manager. EA probeert de strijd aan te gaan. Maar zoals velen fans weten, is de manager game van Sports Interactive velen malen beter. Dit komt ook vanwege de diepgang. Aan alles is gedacht, zoals: Het onderhandelen met spelers, het beantwoorden van vragen in de media, het bestuur, het personeel, het publiek en ga zo maar door. Dit is in ieder deel goed uitgewerkt maar het lukt Sports Interactive iedere keer weer om dit beter te maken. Dit omdat ze erg goed luisteren naar de feedback van hun grote en fanatieke community!

In dit deel zijn de gesprekken beter uitgewerkt. Zo kun je als manager nu je aanvoerder een opdracht meegeven om ongelukkigen spelers te benaderen, of je kan het team je doelstellingen vertellen. Je krijgt reacties vanuit je personeel waarin word gezegd welke spelers het goed doen, of wie er in het 2e elftal goed presteert. Dit zijn zomaar een aantal tweaks die echt verbetert zijn. Sommige van deze situaties zaten ook in het vorige deel, maar het “voelt” nu veel realistischer.

football-manager-2014-3

De game opties

Met Football Manager 2014 heb je keuze uit een aantal games opties. Namelijk de Football Manager Modus, de Football Manager Classic Modus, Uitdagingen en Online. Wil je de ultieme Football manager ervaring dan kies je voor de Football Manager Modus. Hier kom je letterlijk met alles in aanraking, en zal jou als speler ook de meeste tijd gaan kosten. Heb je veel vrije tijd, geen social leven en wil je Football Manager als totale pakket ervaren? Dan moet je voor deze optie gaan.

De Football Manager Classic Modus is in onze beleving, perfect! Hierin speel je in feite de versnelde versie van Football Manager en dit is vooral handig voor mensen die net wat minder tijd hebben. We weten het, deze modus zat er vorig ook in maar we willen toch aanhalen dat Sports Interactive deze modus erin heeft laten zitten en de zaken heeft verbetert. De snelheid zit er nog gewoon in en wat nieuw is de “Match Plan”. Waarin je als Manager door een aantal stappen loopt en zo meteen snel een aantal punten vastlegt die in elke wedstrijd kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld met welke mentaliteit je spelers het veld moeten instappen, of welke tactieken er standaard gebruikt worden. Als je deze stappen éénmaal hebt doorlopen heb je de basis al meteen goed staan. De vraag die dan nog overblijft is of alles goed uit zal gaan pakken.

Heb je zin in een lastige situatie? Of wil je een club redden van zijn ondergang? Ga dan aan de slag met de uitdaging modus. Dit geeft een leuke afwisseling naast de standaard Football Manager game modus. Er zijn in totaal 7 uitdagingen en de kans is groot dat straks nog meer bij gaan komen door middel van DLC. Enkele uitdagingen zijn:

Omstreden aanstelling: Hierin kom je voor een spelersgroep te staan die geen fan van je zijn. Ze hebben grote ego’s en hier moet je als manager om mee leren gaan zodat je de doelstellingen die je vanuit het bestuur hebt gekregen behaalt.

Underdog op topniveau: Een kleine club promoveert! De droom van elke klein club. De vraag is echter hoe de club zich staande houdt tegen de “grote jongens”!

De verlosser: Je club is halverwege het seizoen ver gezakt op de ranglijst. Degradatie komt langzaam in zicht! Lukt het je om de club in de divisie te houden?

Als laatste is er nog de online modus. En dit is leuk. Spreek met je vrienden af om samen een competitie te beginnen. Er is niks leuker om de dag erna tegen één van je maten te zeggen. “Ging lekker hé, gisterenavond”. Je straalt want je hebt hem even dik in gemaakt met 4-1. Heerlijk gevoel en waarom zou je het er niet lekker inwrijven. (Tip: Football Manager Online is leuk maar zorg ervoor dat de sfeer goed blijft).

football-manager-2014-4

Hoe ziet Football Manager 2014 er grafisch uit?

Het bekijken van statistieken kan erg saai zijn. Met name als er alleen maar cijfers staan. In het nieuwe deel is gelukkig ook aan het visuele aspect van de game gedacht. Het is moeilijk te omschrijven hoe we de nieuwe grafische elementen hebben ervaren maar het gaat vooral om hoe alles is gepresenteerd. In dit deel kregen we het idee dat alles rustiger op je overkomt. Vergis je niet, er is zoveel informatie dat op je wordt afgeschoten dat het soms allemaal teveel kan worden en dat je bij jezelf denkt “Dit lees ik wel een andere keer” en kom je er achter dat je dit beter wel had kunnen doen.

Wat wel enorm is verbetert is de kalander. Elke keer als je een week verder gaat en het spel gaat laden naar de volgende datum, krijg je een mooi overzicht wat er op elke dag heeft plaatsgevonden. Al om al heeft Sports Interactive echt hun best gedaan om alles wat kleurrijker te maken en daarnaast is vooral gedacht aan jou als gebruiker zodat je het interface gaat waarderen.

football-manager-2014-5

Het geluid in Football Manager 2014

Er zit helemaal geen enkel geluid in. Sterker nog, zet op de achtergrond maar de radio aan, of gebruik liever een goede muziekdienst op je computer. Er zit helemaal niks in. Het enige wat er aan geluid inzit, is tijdens een wedstrijd. Maar vergis je niet, ook dit  is ontzettend saai en levensloos. Als we dan toch mogen klagen dan zullen we het hier echt even doen. Want dit is echt slecht! De keerzijde is echter dat we ons zelf afvragen: “Moet er wel muziek/geluid in?”

Football Manager 2014 is een fantastische game. Het groot maken van een kleine club dat vervolgens alle prijzen binnensleept, geeft echt een enorme kick.

Replay Value

Football Manager 2014 is echt een type game dat je over en over kunt spelen. Het houdt nooit op. Je hebt zoveel doelstellingen. Een kleine club groot maken, het winnen van alle bekers. Het binnenhalen van grote sterren, online iedereen inmaken. Het bedenken van allerlei tactieken, en dit weer delen online met de community. Elke keer als je een game begint is het steeds weer anders. Daarnaast heb je ook nog de game modus waarin je uitdagingen voorgeschoteld krijgt die je moet zien te halen. Football Manager 2014 is echt een type game dat nooit uitgespeeld is. De enige reden waarvoor je Football Manager 2014 aan de kant zou zetten is als er weer een nieuw deel is.

football-manager-2014-6

Football Manager 2014 is een fantastische game. Het groot maken van een kleine club dat vervolgens alle prijzen binnensleept, geeft echt een enorme kick. De interactie met de spelers, het behalen van je doelstellingen zijn belangrijke aspecten dat een goede Football Manager game moet hebben. Sports Interactive weet ieder jaar weer ervoor te zorgen dat het steeds dichterbij de realiteit komt.

De game is echter niet perfect. Als we echt moeten zeuren dan kunnen we dat natuurlijk over het geluid doen. Want dit zit er helemaal niet in. En daarbij kan het voor nieuwkomers erg lastig zijn om alles te vinden. De game bevat ontzettend veel informatie en soms ben je lang aan het staren naar het zelfde scherm om zo alle informatie op te nemen. En als laatste minpunt zijn de laadtijden. Als je veel competities selecteert wordt de database en dus de laadtijden enorm lang. Dit kan natuurlijk de pret drukken.

We sluiten deze review met het volgende af. Moet je Football Manager 2014 nou kopen als je 2013 hebt? Als je tevreden bent met FM2013 dan kan je deze gewoon blijven spelen en kan je zeker nog een jaar vooruit. Wel willen we opmerken dat Football Manager 2014 net even wat fijner oogt door de opgepoetste interface, de gesprekken met de media/spelers/bestuur voelt beter en realistischer aan en het is gewoon fijn om alle transfers in orde te hebben als een game begint. Dus met welk deel je ook verder gaat, Football Manager 2014 is in onze ogen zeker een toptitel waaraan je veel plezier beleefd.

85

Realistisch
Prijzen binnenhalen geeft een kick