Vorige week konden jullie hier al lezen hoe Final Fantasy X HD Remaster is ontvangen en of de game een aanschaf waard was. Deze week is het directe vervolg aan de beurt en nemen we in deel twee van de review in het kort Final Fantasy X-2 onder de loep. Het avontuur van Tidus is voorbij en in dit nieuwe deel staan Yuna, Rikku en Pain in de spotlight met een vernieuwd vechtsysteem, de garment grid en natuurlijk dresspheres.

No more Sin, maar nog steeds problemen

Sin is verslagen en de wereld van Spira lijkt weer (tijdelijk) in vrede te zijn ondergedompeld. Yevon wordt niet meer aanbeden en vooral de nieuwe generatie vindt zijn heil in machina. Dit is mechanische technologie die voorheen verboden was. Yuna is op zoek naar Tidus en krijgt hierbij hulp van Rikku en Paine, ze zal hoe dan ook weer herenigd worden met haar geliefde en hier zal jij haar als speler een handje bij moeten helpen.

Verkleedpartijtjes belonen je met nieuwe krachten

In Final Fantasy X-2 wordt het klassieke “character class system” teruggebracht in de vorm van dresspheres. Het leuke van de dresspheres is dat deze er in vele verschillende vormen zijn en zowel Yuna, Rikku en Paine van een volledig ander uiterlijk en ander eigenschappen voorziet. Wil je als Yuna de Samurai op avontuur, geen probleem, Paine als Songstress, het is allemaal mogelijk. Dankzij de dresspheres kies je zelf welke rol de drie dames bekleden en door Ability Points (AP) te verzamelen kunnen de personages nieuwe skills voor de dresspheres verzamelen.

Door middel van de Garment Grid kunnen spelers zes verschillende dresspheres in het grid plaatsen en tijdens gevechten wisselen van rol. Dit is nog steeds een heel leuk systeem en brengt heel wat strategische opties met zich mee. Door bepaalde dresspheres te kiezen kunnen spelers ook buffs activeren die Yuna, Rikku en Paine extra kracht geven. In het spel zijn in ieder geval heel veel verschillende dresspheres en garment grids te vinden die spelers wel even zoet zullen houden. Wat is jullie favoriete setup?

Grafisch ook zeker de moeite waard

Grafisch gezien heeft Final Fantasy X-2 net als Final Fantasy X een enorme upgrade gehad. De game zag er vroeger al heel goed uit, maar het HD sausje is erg welkom en geeft de game vooral voor nieuwe spelers een goede reden om de game alsnog te ervaren. Van de twee HD Remasters is Final Fantasy X wel de mooiste, maar laat dat je niet weerhouden om het tweede deel ook een kans te geven.

Geen nieuwe soundtrack voor Final Fantasy X-2

Vreemd genoeg heeft Square Enix bij de remaster van Final Fantasy X-2 helemaal niets aan de soundtrack gedaan, wat op zich jammer is. Moeten we hier rouwig om zijn? Niet echt, aangezien de originele soundtrack sowieso al erg goed is uitgewerkt. De soundtrack bevat verschillende stijlen muziek (van orkestraal tot techno-achtig) en voelt toch wat moderner aan dan de soundtrack van Final Fantasy X. De dialogen zijn ook een stuk beter ingesproken en je hoeft je geen zorgen meer te maken over een zeurende Tidus. Qua geluidseffecten zit het ook helemaal snor, de iconische Final Fantasy geluiden komen gelukkig nog in overvloed in het spel voor.

Een stuk minder replay value dan bij Final Fantasy X

Nadat je de game hebt uitgespeeld is er in feite vrij weinig te doen. Je zou natuurlijk kunnen proberen om beide verschillende einden vrij te spelen, maar daarna hebben de meeste spelers het toch al wel gezien. Toch is er wel veel speelplezier uit de game te halen. Er zijn namelijk een heleboel verschillende dresspheres te vinden en daarnaast zijn er ook nog de gespecialiseerde garment grids te verzamelen.

https://www.youtube.com/watch?v=5Vf0nsZoMUI” width=”620″ height=”360″]

Twee goede games voor de prijs van een

Mocht je twijfelen of je de Final Fantasy X/ Final Fantasy X-2 HD Remaster in huis moet halen wees dan gerust. De beide games zijn allebei zeker de moeite waard. Het verhaal van dit tweede deel is echter wel wat minder episch dan in Final Fantasy X, maar zeker de moeite waard om te ervaren. Het nieuwe dressphere en garment grid systeem is wat mij betreft heel erg cool uitgewerkt en zorgt voor veel speelplezier en het gebruik van doordachte strategie. Grafisch gezien is Final fantasy X-2 erg mooi opgepoetst en ook weer een waardige HD Remaster. Het geluid is verder ook heel goed, al heeft Square Enix niets gedaan met de originele soundtrack. Qua replay value valt er niet echt veel te halen, behalve dat het spel verschillende einden heeft die je kan vrijspelen. Verder zijn er natuurlijk ook nog heel wat dressperes en garment grids te verzamelen. Als je de game nog nooit hebt gespeeld is ook deze titel weer de moeite waard, bovendien krijg je beide spellen als bundel voor een zeer betaalbare prijs. Hardcore fans van de Final Fantasy serie zouden de game zeker een kans moeten geven, nieuwe spelers helemaal. Square Enix blaast nieuw leven in een klassieke serie zodat ook deze generatie weer kan genieten van een tweetal geweldige Final Fantasy games.

• Vandaag Kingdom Hearts 1.5 HD in bezit. Ben benieuwd of het dezelfde kwaliteit heeft als deze HD compilatie. Ga deze games zeker nog een keer aan m’n collectie toevoegen.

Ik ben nooit echt van de Kingdom Hearts geweest…