Ga op ontdekkingsreis in Final Fantasy Explorers!

De Final Fantasy-reeks doet het al jaren goed en nu is er eindelijk een game uitgebracht voor Final Fantasy-fanaten die graag op de Nintendo 3DS spelen. Een Final Fantasy game die je overal mee naar toe kan nemen is mooi meegenomen, maar is deze game iets waar je veel tijd in kan investeren zonder dat het saai wordt? De meeste Final Fantasy titels zorgen er immers voor dat je vele uren rond kan lopen, items kan verzamelen, een uitgebreid job-systeem en natuurlijk epische baasgevechten. We namen Final Fantasy Explorers onder de loep en hebben zo veel mogelijk geprobeerd te ontdekken. Wat wij ontdekten was echter onverwacht.

Final Fantasy Explorers character Final Fantasy Explorers Iron Knight

Welkom op Amostra…

We gaan op zoek naar speciale kristallen en laat het eiland van Amostra nou uitgerekend de plek zijn waar de grootste voorraad kristallen van de wereld te vinden is. Deze “crystals” zijn erg belangrijk, aangezien hele beschavingen ze gebruiken voor van alles en nog wat. Het eiland Amostra is helaas geen vriendelijke omgeving. Het hele eiland is bezaaid met monsters, en deze monsters doen er alles aan om jouw groep ontdekkingsreizigers te dwarsbomen. Trek je mooiste kostuum aan en verzamel jouw meest krachtige wapens en spreuken, hier begint het avontuur van Final Fantasy Explorers.

Welke Final Fantasy held(in) wordt jij!?

In Final Fantasy Explorers ga je op jacht naar kristallen en is het de bedoeling om machtige Eidolons te verslaan. Hier zal je de komende uren vooral mee bezig zijn en daarnaast zijn er een heleboel quests en sidequests in de game te vinden. Helaas werd dit af en toe zo eentonig en langdradig dat Final Fantasy Explorers een beetje een bittere smaak heeft achtergelaten. Het reizen van punt A naar punt B is niet logisch en voor je het weet dool je een beetje doelloos door Amostra rond. De irritante camera helpt daar ook niet echt bij. Voor een spel die het woord “Explorers” in de titel bevat is er vreemd genoeg weinig spannends te ontdekken. Het leukste aspect is mogelijk nog het verzamelen van monsters zodat je deze in je party kan stoppen. Dit brengt echter een nieuw probleem met zich mee.

De grootste kracht van de game is het feit dat je van alles aan je personage kan aanpassen.

Final Fantasy Explorers is belachelijk makkelijk…ja, makkelijk. Er is vrijwel geen uitdaging te vinden en met een beetje kennis van elementen en magie weet je zo de sterkste Eidolon’s te verslaan. Daar komt ook nog eens bij dat sommige monsters die je rekruteert zo krachtig zijn dat je zo door de hele game heen blaast. De meeste Final Fantasy games zijn toch zeker wel wat uitdagender. Het aanpassen van bepaalde moeilijkheidsgraad-instellingen hielp ook niet echt, wat de optie nog al overbodig maakt.

De grootste kracht van de game is het feit dat je van alles aan je personage kan aanpassen. Je maakt daadwerkelijk jouw eigen ontdekkingsreiziger en kan deze bewapenen met allerlei verschillende magische spreuken en wapens. Het is zelfs mogelijk om de spreuken een eigen naam te geven wat voor hilarische namen kan zorgen. Tijdens gevechten is het mogelijk om in herkenbare Final Fantasy personage te veranderen en zo kom je dus bijvoorbeeld ook de legendarische Cloud Strife, Tifa Lockhart en Lightning tegen. Een leuk stukje fanservice.

In dit Final Fantasy deel zijn jobs weer heel belangrijk en zal je een gevarieerde party moeten hebben om sommige bazen te verslaan. (of je gaat dus op avontuur met een paar sterke monsters die je hebt verzameld en slaat letterlijk alles in enkele seconden aan gort…) De beschikbare jobs zijn: Knight, Monk, White Mage, Black Mage, Dragoon, Paladin, Thief, Ninja, Red Mage, Time Mage, Bard, Hunter, Dark Knight, Beastmaster, Geomancer, Machinist, Alchemist, Sage, Blue Mage, Samurai, en Freelancer. Genoeg keus en dat is wel heel goed aan Final Fantasy Explorers.

Final Fantasy Explorers Shiva

Grafisch hoef je niet veel van Final Fantasy Explorers te verwachten.

De meeste Final Fantasy titels die we de afgelopen jaren gespeeld hebben waren prachtige games en de aankomende Final Fantasy XV is zo mooi dat geen enkele voorgaande Final Fantasy titel hier zich mee kan meten. Final Fantasy Explorers bevat een zogenaamde super deformed stijl, wat absoluut niet storend is en heel wat charme aan de personages geeft. Helaas is de Nintendo 3DS op grafisch gebied niet zo sterk en hoef je dus niet veel van de game’s graphics te verwachten. De wereld ziet er vrij simplistisch uit, al is wel veel tijd besteed aan het uiterlijk van personages en Eidolons. Gelukkig is gameplay ook een belangrijke factor bij het beoordelen of een game “leuk” is.

Final Fantasy Explorers Ifrit

De muziek wordt na een tijdje eentonig.

Muziek draagt veel bij aan de sfeer van een game en is vrij belangrijk. In Final Fantasy Explorers zit zeker wel wat goede muziek, maar na een tijdje begint het zo eentonig te worden. Het voelt alsof je opgesloten zit in de wereld van Amostra en gedwongen wordt om de hele speelsessie naar hetzelfde te luisteren. Op een gegeven moment is het gewoon niet leuk meer en spoken deuntjes de hele dag door je hoofd. De geluidseffecten van de verschillende spreuken en aanvallen zijn een stuk beter, maar kunnen de eentonige soundtrack niet redden.

Eindelijk uitgespeeld, wat nu?

De meeste Final Fantasy titels zitten boordevol content en voor je het doorhebt zit je zo op 100+ uren speeltijd. In Final Fantasy Explorers ben je na een twintigtal uren echter wel klaar met de story van de game, als we dit een volwaardige story mogen noemen, en kun je aan de slag met endgame content. Deze bestaat voornamelijk uit het vechten tegen speciale nieuwe vijanden, wat uitdagingen en het verzamelen van collectibles om dingen vrij te spelen die enkel voor kosmetische doeleinden geschikt zijn. Na al die lineaire gameplay was het helaas meer een straf dan een beloning. Wat de game wel erg goed doet is het co-op aspect. Samen op ontdekkingsreis is leuk, al is dit plezier ook vaak maar van korte duur.

Final Fantasy Explorers is bedoeld voor echte fans!

Als je op zoek bent naar een goede (J)RPG is Final Fantasy Explorers mogelijk niet de juiste keuze. De game heeft namelijk meer weg van een game als Monster Hunter. De gameplay is voor een bepaalde tijd erg leuk, maar wordt al snel een beetje eentonig en is alles behalve uitdagend. Voor je het weet race je door de content heen omdat vijanden nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. De graphics van de game zijn niet bijzonder en dat is begrijpelijk, de gameplay had de game nog kunnen redden, helaas is dit niet het geval. Als je een echte fan bent valt er zeker nog wel wat plezier in Final Fantasy Explorers te beleven, de game zit boordevol interessante jobs, wapens, magische spreuken en je kan jouw eigen personage creëren. Verwacht op de langere termijn gewoon niet veel diepgang of diversiteit.

68

veel jobs
coole monsters