Sword Art Online Review
Diablo 3 Reaper of Souls Ultimate Evil Edition Review
Video Review Metro Redux

Review: Fez.

Nicky 19 april, 2012 Geen reacties

Fez, het langverwachte en zeer uitdagende spel is uit en hoe!
Wat is Fez? Fez is een puzzle game en een platformer tegelijk. Wanneer je het spel opstart zal je denken dat het niet meer is dan een simpele 2-d platformer maar al na een paar minuten ontdek je een totaal andere kant van Fez. Als speler doe je namelijk een betoverde hoed op die je de controle geeft om het spel om zijn as te laten draaien. Opeens sta je niet in een 2-d veldje maar ontdek je paden die er eerst niet waren, deuren die je niet kon zien en je beseft dat je zojuist een wel heel bijzonder spel gekocht hebt.
Het verhaal is niet eens zo zeer ingewikkeld maar toch zal het je niet los laten. Je speelt Gomez, een mannetje met een groot hoofd, een glimlach op zijn gelaat en grote handen. De wereld valt langzaam uiteen en het is aan jou om alle stukjes weer aan elkaar te krijgen. Dit doe je door middel van een tot dan toe onbekende dimensie: de derde dimensie. Het gebruiken van deze 3derde dimensie zal je in staat stellen om op plekken te komen die je daarvoor nooit kon bereiken omdat je simpel gezegd de wereld van manipuleren. Is een rand net te ver weg? dan kantel je de wereld een stukje waardoor je iets hoger komt te staan en het uiteindelijk. Ook zul je door het kantelen van de wereld zien dat er bijvoorbeeld ladders in elkaar versmelten op het moment dat deze elkaar raken wanneer je de wereld kantelt.

Jammer is alleen dat de nieuwigheid er snel af is, het kantelen is je enige tool en door middel van trial and error zal al snel door de levels heen wandelen. Gelukkig zal die verveling bijna niet realiseren; de wereld van Fez is een schone, heldere wereld met heldere kleuren en een mooie lay-out. Het is eigenlijk alsof je zelf in die wereld zou willen wonen, alles is perfect (behalve dan dat de wereld onder je voeten uit elkaar valt…). De achtergrond van elk level zal je mond doen open laten vallen; schildpadden die op hun buik rondtollen en vogels die uit een nabij gelegen boom wegvliegen. Altijd is er wel iets om je aandacht te trekken. Een achtergrond met neon-verlichting, een worm die tegen een boom op klimt of een klaslokaal, er is altijd wat te bekijken…of moet je er wellicht wat mee doen? Tekeningen op de muur die verdacht veel op iets lijken wat je al eerder hebt gezien, een QR-barcode die je wellicht met je mobiel kan ontcijferen? Heb ik nu al teveel verraden? Ik hoop van niet. Ik wil wel alleen nog kwijt dat dit spel je meer bied dan alleen je controller en dat je zelfs met items uit het echte leven aan de slag moet om alle secrets uit deze game te un-locken.

Fez is een intrigerende game waar je veel meer uit kan en moet halen dan alleen de basics. Hiervoor moet je echter wel de tijd voor nemen en als puzzels oplossen, schatkaarten vinden en eindeloos levels uitpluizen jouw ding is, dan is Fez de game voor jou!
Fez is een spel waar je niet teveel woorden aan vuil moet maken en ondanks dat je enige tool het kantelen van de wereld is, zul je je daar pas aan storen als je het spel voor de 2e keer gaat spelen.

Artikel: R.A.A. Barends

Deel dit nieuwtje:Pin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Share on TumblrShare on Facebook0Share on StumbleUpon0

Over de schrijver

Is binnen het KIJK team de programmeur en zorgt er voor dat de website draaiend blijft en up to date. Ook zorgt hij samen met Sjoerd dat de website een mooi en strak design heeft zonder dat de gebruiksvriendelijkheid hier on te leiden heeft.