De afgelopen jaren beloonde Vanillaware de wereld met een aantal prachtige titels, het avontuur van een vijftal verschillende avonturiers in Odin’s Sphere en het prachtige in Oosterse mythologie gedrenkte Muramasa: The Demon Blade. De meeste gamers onder ons hebben waarschijnlijk nog nooit van de titels gehoord, maar ik verzeker jullie dat Vanillaware tot nu toe niet heeft teleurgesteld. Zal Dragons Crown plaats kunnen nemen als spirituele opvolger van de oh zo prachtige voorgangers? In deze review neem ik de game onder de loep.

Breng mij de Dragons Crown!

Welkom in Hydeland, een groot en magisch koninkrijk gevuld met exotische locaties, donkere kerkers en groene bossen. Dit is waar het verhaal van Dragons Crown zich afspeelt. De koning is vermist geraakt en er dreigt een ware burgeroorlog uit te breken. Wat is er met de koning gebeurd en wie gaat nu het koninkrijk regeren? De jongere broer en wettelijke erfgenaam van de koning staat te springen om de heerschappij van zijn oudere broer over te nemen, maar dit kan niet zonder een aantal gestolen relikwieën terug te krijgen. Het is aan jou en jouw groep om te achterhalen wat er met de koning is gebeurd, de relikwieën terug te halen en de befaamde Dragon’s Crown te vinden voordat de hel losbreekt en het hele koninkrijk in chaos wordt gestort. Wie neem jij mee op dit grootse avontuur?

“The paths that lead people to this land are manifold and varied, but they share a single goal. Now you have journeyed here to brave the dangerous monster-ridden dungeons. Daring adventurers from far and wide have come to face the labyrinths on the outskirts of town, and you are joining their ranks. You must first gather a strong party. No one adventurer will be able to overcome these trials alone. Let us begin your journey…I wish you good luck.”

Dragons Crown Boss Dragons crown Mount

Het is meer dan een hack-and-slash…

In eerste instantie zou je denken dat Dragons Crown een hersenloze hack-and-slash titel is, maar niets is minder waar. Het spel kent namelijk zo enorm veel diepgang en opties dat iedereen werkelijk een “eigen” held kan maken, die bovendien helemaal aansluit op de speelstijl van de betreffende speler. Tijdens het selecteren van de helden kunnen spelers de naam veranderen, uit een aantal kleurenschema’s kiezen en de stem van de held in Engels of Japans instellen. Laten we eerst een kijkje nemen naar de verschillende personages/classes.

De Fighter is een gigantische krijger, voorzien van een intimiderend pantser, een dodelijk zwaard en een krachtig schild. Deze class wordt voornamelijk gebruikt om op de frontlinie te vechten en is een geweldige Tank class. Je zou denken dat een ridder sloom zou bewegen, maar het tegenovergestelde is waar. De Fighter kan bliksemsnel heen en weer bewegen en is een meester van het zwaard. Na wat nieuwe skills vrijgespeeld te hebben is de Fighter daarom zeker onmisbaar in een groep van vier mensen.

De Sorceress is altijd aanwezig en dat heeft niets te maken met haar overdreven boezem die vrolijk door het kleurrijke beeld heen stuitert! Haar kracht ligt vooral in magie! Reken maar op verschillende krachtige spreuken, het oproepen van skeletten en de polymorph skill. Deze is handig voor zogenaamde “Crowd Control” en verandert vijanden tijdelijk in een dikke pad. Zelf ben ik meer van de melee gameplay, al is een magie gebruiker altijd handig in duistere kerkers en griezelige grotten.

Soms heb je Golems nodig en daar kan de krachtige Wizard je mee van dienst zijn. Wil je graag magie gebruiken, maar niet continu afgeleid worden door de weelderige en stuiterende boezem van de Sorceress? Kies dan voor deze tovenaar! Een unieke eigenschap van deze class is dat hij Golems kan oproepen door houten kisten van een dosis “rune” magie te voorzien en deze hiermee om te toveren! Laat daarom altijd een of twee kisten staan zodat de Wizard jouw groep kan versterken met een aantal krachtige houten monster-pletters, ook wel bekend als Golems. Voor je het weet tover je gigantische en vooral vernietigende pilaren van vuur uit de grond, tornado’s, sneeuwstormen, bliksem en meer! De Wizard is daarom zeker een hele leuke class om in je party te hebben of om natuurlijk zelf mee op avontuur te gaan.

Dragons Crown Classes

Dwarfs staan er om bekend dat zij van lekker eten houden (hoe meer, hoe beter), graag bier drinken tot ze er bij neervallen en zeker niet vies zijn van een vechtpartij. In Dragons Crown is dit niet anders, de Dwarf class is namelijk uitermate geschikt om op de frontlinie schedels van nietsvermoedende goblins en de vele andere monsters in te slaan. Naast de twee hamers die hij als wapens bij zich draagt kan de dwarf ook explosieve tonnen gebruiken, bommen gooien en zijn twee dodelijke wapens kunnen ook nog eens versterkt worden met vurige magie.

Heb je helemaal niets met magie, zwaarden of bijlen? De elf staat klaar om vijanden met krachtige salvo’s van dodelijke pijlen te doorzeven. Daarnaast is de lieftallige elf ook een expert in het vechten met dolken en kan ze met veel gemak de meest acrobatische sprongen uitvoeren om vijanden te ontwijken. Haar speciale aanvallen gebruiken overigens wel wind-magie en ook poison. Zoek je een leuke uitdaging? Probeer dan eens de boogschutter!

De Amazone laat haar bijl voor zich spreken! Staat de Sorceress vooral bekend om haar weelderige boezem, bij de Amazone zijn dit echter haar gigantische billen en een dodelijke bijl die ze als een dolle mina in het rond zwaait. Keiharde klappen hakken met veel precisie vijanden in stukjes. Spelers die graag veel schade willen kunnen aanrichten zouden zeker de Amazone eens een keertje moeten proberen. Voor je het weet wil je niets anders meer.

Ranny is een dief, die maar al te graag mee op avontuur gaat om zijn zakken vol te proppen met goud, juwelen en geld. Ranny is echter niet speelbaar, maar kan bijvoorbeeld wel geïnstrueerd worden om deuren en schatkisten te openen en dat is natuurlijk bijzonder handig. Dragons Crown draait immers om het farmen van loot en xp. Voor je het weet heb je daarom mede dankzij Ranny een aantal leuke S of A-rank wapens/uitrusting in je rugzak zitten. Ook vindt je prachtige illustraties die in de ingame gallerij te bekijken zijn. Van Orcs tot Undead, in Dragon’s Crown zit toch best veel diversiteit in de levels. Daarnaast kom je meerdere keren terug naar de oude levels, mits je behoefte hebt om ook de sidequests voor rekening te nemen en extra XP, skillpoints en goud te verdienen. Het is echter niet verplicht!

Dungeons, bidden en sidequests!

Dragons Crown bevat een groot aantal (geheime) levels en deze zijn voornamelijk in de dungeons te vinden. Vergeet daarom nooit om voor elke missie eerst langs de Canaan Temple te gaan voor de Paladin Blessing. Deze zorgt er namelijk voor dat je als speler een grotere kans hebt om zeldzamere S en A-rank items te vinden in de vele (verborgen) schatkisten. Daarnaast zijn er nog een vijftal zegeningen die je kan ontvangen.

Dragons Crown MorganHet tweede wat je voor een missie altijd moet doen is langs Morgan’s winkel gaan om er voor te zorgen dat je uitrusting in pristine conditie is. Op avontuur gaan met kapotte uitrusting wordt ten strengste afgeraden! Het kan vooral op de hogere moeilijkheidsgraden (hard en infernal) voor enorme problemen zorgen.

Naast de zogenaamde “main story” missies zullen spelers zich ook nog kunnen vermaken met een groot aantal sidequests. Deze sidequests kan je bij Guild Master Samuel accepteren. De sidequests zorgen vaak voor een hele lading XP, een kleine hoeveelheid in-game goud en extra skill points. Deze kan je gebruiken om de personages te voorzien van een groot aantal krachtige nieuwe aanvallen en unieke eigenschappen.

Een geanimeerd schilderij…

Grafisch gezien is Dragons Crown naar mijn mening echt een prachtig spel. De visuals hebben veel weg van een geanimeerd schilderij en het 2D sidescrolling stijltje geeft een nostalgisch gevoel. De personages zijn erg goed uitgewerkt en voorzien van geweldige animaties, al zullen veel mensen misschien niet gecharmeerd zijn van de overdreven boezems en billen. Het is gewoon een stijltje dat bij Vanillaware games past en deze werd ook al toegepast bij Odin’s Sphere en Muramasa: The Demon Blade.

Vijanden en omgevingen zijn ook super gedetailleerd en dragen enorm bij aan de sfeer van de game. Brede Orcs, geniepige Goblins, Sabeltandtijgers – die je overigens ook zelf kan gebruiken als mount – en nog veel meer wonderlijke Fantasy wezens kom je tegen. Naast de vele bossen en grotten zal je ook vele kastelen en kerkers moeten bezoeken en ook hier zie je weer dat Vanillaware enorm veel tijd heeft besteed aan het level design. Wat mij betreft mogen er daarom zeker meer spellen met het grafische stijltje van Dragons Crown op de markt verschijnen.

De magische klanken zijn moeilijk te negeren

Als je van Fantasy, RPG en hack-and-slash games houdt is Dragons Crown zeker een titel die je eens moet uitproberen. De magische muziek past perfect bij de middeleeuwse (en magische) sfeer en vertelt bijna een verhaal. Je hoort rustgevende harpmuziek als je in het veilige dorpje rondstruint en harde trommels tijdens gevechten. De ene keer klinkt het erg Japans, daarna weer Arabisch, soms een tikkeltje middeleeuws. Ik denk dat er niet veel slechts over te zeggen is. Naast de muziek zijn de dialogen en geluidseffecten ook erg goed gedaan. De zes verschillende helden en heldinnen hebben stemmen die goed bij ze passen en kunnen ook nog een in het Japans of Engels ingesteld worden. Mijn voorkeur gaat natuurlijk naar de originele Japanse stemmen, maar spelers die dat maar niets vinden kunnen de standaard Engelse voiceover instelling aan laten staan.

We need more lootzies!

Er is vrij veel te doen in dit soms simpel ogende hack-and-slash avontuur. Naast de verschillende schatkisten en geheime locaties kunnen avonturiers net zo lang door blijven spelen als ze willen. In de normal modus zal je als speler ongeveer level 35 kunnen behalen, maar Vanillaware heeft voor nog twee moeilijkheidsgraden gezorgd waar nog betere gear te vinden is. De Hard en Infernal modi zijn daarom ook een geweldige uitdaging waar niet elke speler zo doorheen rent en waar je met veel bloed, zweet en tranen level 99 zal kunnen bereiken.

Zat om alleen te spelen? De game kan zowel online als offline samen gespeeld worden. Om het wat uitgebreider te maken heeft Vanillaware ook nog een speciale arena modus toegevoegd. Tijdens het schrijven van deze review ben ik de modus echter nog niet tegengekomen. Maar er zit wel potentie in omdat spelers best veel diversiteit kunnen laten zien in de manier waarop ze hun held of heldin bouwen. Wapens en uitrusting zijn hierbij natuurlijk ook weer een heel belangrijk aspect. Schatkisten kunnen gevonden worden in de variaties E,D,C,B,A,S -ranks, waarvan de laatse variant vaak de beste statistieken bevat. Alle zes verschillende classes naar level 99 levelen is dus een hele opgave, maar oh wat een geweldig co-op avontuur. Bij het uitspelen van Dragons Crown speel je de optie vrij om de stem van de zogenaamde “Narrator” te veranderen naar een van de zes verschillende helden of heldinnen. Het kost per personage wel 1.000.000 goud. Begin dus alvast met sparen. Dragons Crown bevat in ieder geval heel wat content en hopelijk krijgen we over een kwart jaar zelfs wat leuke dlc. Nu loop ik echter wel een beetje te ver voorruit op zaken. Nu nog even lekker genieten van dit magische en bijzonder nostalgische avontuur.

https://www.youtube.com/watch?v=DhNCvAFKJ4I” width=”620″ height=”360″]

Is dit de co-op game waar we al jaren op wachten?

Als je het mij vraagt wel! Odin’s Sphere en Muramasa: The Demon Blade waren al geweldige titels maar misten een co-op aspect, Dragons Crown bevat dit wel en dat maakt de titel echt een must-have voor hack-and-slash fanaten. Het RPG-aspect is niet te ingewikkeld maar toch vrij uitgebreid en daarom ook een geweldige toevoeging die de game ook meteen een stuk interessanter maakt. Grafisch ziet de game er oogverblindend mooi uit, al moet je denk ik wel een fan zijn van het stijltje. Zo niet, dan kun je dit najaar gelukkig nog heel wat andere leuke titels spelen. Dragons Crown is een 2D sidescrolling hack-and-slash game met RPG-elementen waar ik in ieder geval al jaren op heb gewacht! Toch is het wel erg moeilijk om de game een cijfer te geven omdat het echt voor een hele specifieke doelgroep is bedoeld. Ik geef het spel daarom maar een politiek correcte 8,8 Ga de game zeker zelf even spelen voordat je beslist of dit iets voor jou is. Voor je het weet wil je de controller denk ik niet meer neerleggen.

• goeie review! Hoop dat ik dit pareltje binnenkort ook eens kan bemachtigen!

Ik hoop het want we moeten met 4-man spelen! 😀

• Bruut! Als de game goedkoper is ga ik hem zeker scoren!

Please do! 😀 Vanillaware maakt al jaren awesome games!

1997 | Princess Crown (Saturn and PSP on 2005 Japan only)

2007 | GrimGrimoire (PlayStation 2)

2007 | Odin Sphere (PlayStation 2)

2008 | Kumatanchi (Nintendo DS)[8]

2009 | Muramasa: The Demon Blade (Wii)

2011 | Grand Knights History (PlayStation Portable)

2013 | Muramasa Rebirth (Playstation Vita)

2013 | Dragon’s Crown (PlayStation Vita and PlayStation 3)

• You know yr games!

Dat heet wikipedia Sjoerd! 😛

Deze wil ik ook wel graag aanschaffen voor mijn PSP! 😀 Oehhh, ik vraag me broertje of hij in Hong Kong wil checken! 😛

• Doreen

Dit is een zeer vreugdevolle dag van mijn leven dankzij de hulp Doctor Zaza heeft door te helpen me mijn ex terug met zijn magische spreuk om me gemaakt. Ik was getrouwd voor 6 jaar en het was zo verschrikkelijk omdat mijn man was echt bedriegt mij en was op zoek naar een echtscheiding, maar toen kwam ik Doctor Zaza e-mail op het internet legde ik mijn situatie aan hem en dan zijn hulp te zoeken, maar naar mijn grootste verbazing vertelde hij me dat hij me zal helpen met mijn zaak en hier ben ik nu vieren omdat mijn man helemaal heeft voorgoed veranderen. Hij wil altijd bij me en kan niets doen zonder mijn huidige. Ik geniet echt van mijn huwelijk, wat een geweldig feest. Ik zal blijven getuigen op het internet, omdat Doctor Zaza is echt een echte spreukgebruiker. HEEFT U HULP NODIG DAN CONTACT ARTS ZAZA NU VIA E-MAIL: indiaspellcaster@hotmail.com

• Doreen

• susan

Ik ben vol van vreugde en geluk nu dat mijn ex is terug in mijn leven dat we vertrokken voor drie van jou tot ik ontmoette mijn co.staff die me geleerd hoe om te zoeken naar originele spreuken die ik deed en ik ontmoette arts Akaba online met greeatakabairoko @ hotmail.com en leg mijn hachelijke situaties op hem omdat ik houd van Verdienste zoveel ik kan niet veroorloven om hem te laten gewoon vergeten mij. Hij lachte en zei dat als alleen ik geloof dat hij zou me mijn man terug in 2 dagen, die hij me door over wat te doen en ik deed perfect en aan het einde van dit alles, mijn ex kwam terug naar mij bedelen en schreeuwen voor vergeving die ik niet twee keer wist nadenken voordat ik hem omhelzen we kusten en dansten terug naar de normaliteit. contact op met de arts van de ban man op greeatakabairoko@hotmail.com voor elke vorm van problemen in je relatie en andere problemen die hij ze op te lossen, zonder vertraging vandaag.
    greeatakabairoko@hotmail.com is de enige manier om hem te bereiken en wat hij doet geweldig is

• jassica

Mijn vriend heeft me gedumpt een week geleden nadat ik hem beschuldigde van het zien van iemand anders en hem beledigen. Ik wil hem terug in mijn leven, maar hij weigert om contact met me te hebben. Ik was zo verward en weet niet wat te doen, dus ik bereiken om het internet voor hulp en ik zag een getuigenis van hoe een spell caster hen helpen om hun ex terug te krijgen, zodat ik contact opnemen met de spell caster en leg mijn probleem aan hem en hij een spreuk voor mij en mij verzekeren van 2dagen dat mijn ex zal terugkeren naar mij en mijn grootste verbazing de tweede dag mijn ex kwam op mijn deur kloppen en smeken om vergiffenis. Ik ben zo blij dat mijn liefde is weer terug en niet alleen dat, we staan ​​op het punt om te trouwen. Nogmaals hartelijk dank DR OJEFOR spreuk. Jullie zijn echt getalenteerd en begaafd. E-mail: DROJEFORSPELLCASTER@GMAIL.COM is het enige antwoord. Hij kan een grote hulp zijn en ik zal niet stoppen publiceren hem want hij is een geweldige man …..
    hij kan het volgende op te lossen ……
    (1) Als u wilt dat uw ex terug.
    (2) Heeft u altijd al slechte dromen.