Diablo 3 console Review

Meer dan een jaar geleden konden gamers op de PC aan de slag met Diablo 3. Twaalf jaar na het ondertussen legendarische Diablo 2 werd er weer geloot in de koning van de dungeon crawler. Of Diablo 3 op de PC destijds de verwachtingen waar heeft gemaakt kan worden betwist, een goede game was het zeker.
En nu is er dan Diablo 3 voor de console. Met nieuwe controls, geen auction house en nieuwe game modes. Een korte introductie. Diablo is een action-rpg die vanuit een isometrisch perspectief wordt gespeeld. Er zijn vijf verschillende classes, het speelt zich af in een gotische (en clichématige) fantasy wereld en het hele spel draait om het vinden van nieuwe wapens, pantsers, kettingen, ringen en allerlei andere voorwerpen om je character sterker te maken. In deze review wordt er vooral ingegaan op de verschillen met de PC-versie, aangezien dat het meest relevant is.

Controls

Maar hoe bestuurt dat nou? Diablo is lange tijd (Diablo port voor de PSX daargelaten) toch de franchise van het klikken geweest. Klikken om te slaan, te looten, vuurballen te schieten, bijlen te gooien, vallen te zetten et cetera. En nu dus met een controller, daarbij gelijk opmerkend dat Diablo 3 zich een stuk beter leent voor een controller dan Diablo 2. Je hebt namelijk zes skills, opgedeeld in zes categorieën. Elke categorie hoort weer bij een knop. Op de PC gaat het dan om de muisknoppen en de één tot vier toetsen van je toetsenbord. Op de console worden de skills verdeeld over de facebuttons en de rechter schouderknoppen. Hieronder kan je het complete control-scheme zien, belangrijkste innovatie is de roll-manoeuvre die aan de rechter stick is gebonden.
Om antwoord op de vraag te geven of deze controls goed werken: ja, ze werken zeker, maar… je mist op veel momenten de precisie. Omdat de nauwkeurigheid van de muis ontbreekt is er een soort van auto-aim in het spel verwerkt en hierdoor is het echte precisiewerk een stuk moeilijker geworden. Vooral de in de omgeving aanwezige attributen hebben hier erg last van. In één van de eerste levels kan je via hendels kroonluchters op de vijanden laten vallen. Ben je echter omsingeld door vijanden, dan is dit nagenoeg onmogelijk aangezien de computer op dat moment prioriteit versterkt aan één van je skills. Het merendeel hiervan zijn kleine schoonheidsfoutjes, maar deze zijn des te irritanter als je gewend bent aan de PC-versie. Een positief punt is wel de eerder genoemde roll-manoeuvre, hierdoor kan je aanvallen ontwijken zonder dat dit de balans van het spel verstoord. Vooral als melee is het echt zaak om zo snel mogelijk te leren spelen met de roll, dit maakt je melee vaardigheden veel dynamischer en interessanter. Simpel gezegd is de roll gewoon briljant en eigenlijk een groot gemis in de PC-versie.

ControllerScheme_zps813ad509

Een dungeon crawler draait om loot en Diablo 3 is daar niet anders in. Het beheren van alle gevonden snuisterijen in daar een belangrijk onderdeel van. Uiteindelijk gaat het toch om het arbitrair verhogen van getalletjes. De user-interface werkt prima en is goed geoptimaliseerd voor de console. De inventory werkt bijvoorbeeld ook niet meer als een bizarre legpuzzel maar gewoon met vaste aantallen; je kan dus gewoon 50 items bij je dragen. Diablo 3 voor de console kan tot en met vier man op de bank worden gespeeld. Naast dat dit alleen al briljante meerwaarde geeft ten opzichte van de PC-versie brengt dit wel enkele nadelen met zich mee. Om de loot en skills echt te managen moet er een volledig scherm vullend menu worden gebruikt en dit kan nogal het tempo eruit halen. Voor deze review hebben we de game met twee man op één PS3 gespeeld en toen daalde het tempo soms al flink, in 4-speler multiplayer wordt dit probleem nog erger. Als oplossing hiervoor is er wel een fast-equip optie toegevoegd, hierbij kan er zonder het spel te pauzeren nieuwe items worden ge-equipt maar de informatie over de gevonden items is zo beperkt dat dit toch niet echt een oplossing is. Beetje een mixed bag dus, de vraag is natuurlijk of dit wel een makkelijk oplosbaar probleem is. Couch co-op is toch meer iets voor de gezelligheid, dus misschien hoort daar ook een gemoedelijke en geduldige mindset bij.

console04

Auction house is closed

Dat het in games om de kleine dingen draait bewijst het ontbreken van de auction house in Diablo 3 voor de console wel. Op de PC (althans nu nog) kan je via een auction house items kopen. En hoewel dit onschuldig lijkt, het verpestte voor een groot deel wel het hele loot hunten van de game. Het was aantrekkelijker om geld te verdienen en gewoon elke vijf levels een hele nieuwe uitrusting te kopen dan om naar gear te zoeken. Daarnaast waren de items op de lagere levels ook zo spotgoedkoop dat elke vorm van uitdaging uit de game ging. Het was namelijk piss easy om altijd met super strakke gear te lopen die helemaal perfect getuned was voor je character.

Op de console bestaat deze luxe niet en dat is alleen maar beter. Het is weer spannend om items te vinden en dit is waar Diablo volledig om draait. Het verhaal is namelijk niet super briljant, maar wel op een zeer aantrekkelijke wijze verteld. Maar na één playtrough heb je dat ook wel gezien en gaat het alleen maar nog om het verhogen van getalletjes en percentages. Tijdens het spel zal het fans van de PC versie wel opvallen dat er minder loot te vinden is dan op de PC. Daarentegen is de kans op betere items wel verhoogd, kwaliteit van loot over kwantiteit van loot dus. Loot hunten op de console is dus door het ontbreken van een auction house en de veranderde loot ‘instellingen’ een stuk aantrekkelijker dan op de PC, niet geheel belangrijk in een game waar 90% van de gameplay LOOT is.

console01

Conclusie; C’est de la moutarde après dîner

Toch voelt deze versie van Diablo wel als mosterd na de maaltijd (voor de lezers die wat minder vaardig zijn in Frans). Hij is net een stukje beter getuned dan de PC-versie, maar voor mij persoonlijk rechtvaardigt dat niet een aankoop van 60 harde euro’s. Grafisch is het ook allemaal een stuk minder strak en de PC-versie is grafisch gezien al niet echt een hoogvlieger. Visueel heeft de game veel charme, maar modderige texturen en kartelranden verpesten dat feestje toch een beetje. Grafische schoonheidsfoutjes komen nog steeds voor en dat terwijl de game al meer dan een jaar uit is op de PC, dit is vooral zichtbaar in bepaalde skills zoals bijvoorbeeld de frost-ray van de Wizard.

Een next-gen console versie met de aangekondigde uitbreiding lijkt mij een stuk interessanter. Grafisch is deze een stuk aantrekkelijker, hij bevat nieuwe content en zeker in het launchjaar is het  bijna altijd niet heel breed gezaaid met top (RPG) titels. Uiteindelijk is het toch een titel waar ik op de PC ook al op uitgekeken was en helaas zijn couch co-up en een roll manoeuvre mij geen 60 euro waard. Al deed de couch co-up en de brawl modus, waarin spelers in een kleine arena tegen elkaar vechten, mij wel aan het twijfelen brengen… Diablo 3 is vooral een hele toffe titel voor mensen die de PC versie nog niet ervaren hebben, voor hen is de game nog vers waardoor kleine schoonheidsfoutjes minder zullen opvallen. Zij zullen de beste loot gedreven action rpg van de laatste tien jaar spelen en daar totaal geen spijt van hebben. Voor gamers die PC versie al drie keer op inferno hebben uitgespeeld en een lvl 99 character op Hardcore hebben, is de console versie van Diablo 3 toch echt mosterd na de maaltijd.

Lekker geschreven hoor Imre! Misschien moet ik de game toch maar even halen, al is het alleen maar voor de couch co-op madness! 😀

• Imre_S

Ja dat is inderdaad wel een legitieme reden. Het is gewoon dat ik niet zo vaak meer van zulk soort sessies heb. Hopelijk ligt de console versie van Reaper of Souls gewoon tegelijk met de PC versie in de winkel. Beetje wishfull thinking maarja

• Jef

Ik heb Diablo III op pc gespeeld, maar ga toch wachten op next-gen voor console

• Imre_S

Ja dat was ook mijn plan een beetje. Het liefste gewoon een versie met de expansion erbij, dan laten ze bij Blizzard wel dromen uitkomen als het ware

• Ik durf tegenwoordig niet meer te zeggen dat het niet mijn game is, want voor je het weet speel ik het. Nicely done. Wordt nieuwsgierig.

• Wat je schrijft klopt helemaal. Heb de game nog nooit op de pc gespeeld. Nu ik het op de ps3 speel vind ik het een top game! De co-op modus werkt perfect

• PerziaN

Ik wil het wel proberen, lekker met een team op de bank zitten grinden. Als iemand de game heeft/haalt en een game avond organiseert, geef ik hierbij aan dat ik interesse heb. I come with perks, ik neem snacks en drinken mee ^_^

What kind of perks? /wink /wink /wink 😛

• Leuke review. Tot waar ik het gespeeld heb is de game me echt bevallen.