De gewelddadige Ivan speelt de hoofdrol in Devil’s Third…

Tomonobu Itagaki verliet in 2008 Tecmo om zijn eigen studio te beginnen. Valhalla Game Studios was een feit en Itagaki kon zich eindelijk volledig op zijn eigen projecten storten. Itagaki, bekend van Ninja Gaiden, stond bekend om zijn hack and slash games en wou met Devil’s Third eindelijk een keer wat anders maken. Zijn nieuwste creatie bevat ook zeker hack-and-slash elementen, maar het cover-based shooting systeem is daarnaast ook erg belangrijk. Devil’s Third pakt het allemaal net even anders aan en in deze review lezen jullie wat wij van de game vonden. Lees dus snel verder!

Devils Third combat Devils Third soldier

Ik ben Ivan en ik woon in Guantanamo Bay.

Maak kennis met Ivan, een Russische terrorist, die een immens lange veroordeling uit zit in de beruchte Guantanamo Bay gevangenis. Ivan houdt van drummen, geweld en tatoeages, en dit is al snel duidelijk aan het begin van zijn avontuur. Er is een aanslag gepleegd op een satelliet wat er voor heeft gezorgd dat vrijwel alle satellieten sneuvelen en op aarde neer vallen. De wereld is in rep en roer en er breekt als snel een bloederige oorlog uit. Ivan wordt door de gevangenisdirecteur gevraagd om de rellen in Guantanamo Bay te stoppen en daarna de op jacht te gaan naar de terroristen die de aanslag op de satellieten hebben gepleegd. Hier begint Ivan’s gewelddadige en vooral chaotische verhaal.

Itagaki’s kenmerkende combo-systeem is nergens te bekennen…

In spellen als Ninja Gaiden is het combat-systeem altijd solide. Combo’s vloeien met veel gemak uit de controller en de vele verschillende moves en speciale abilities werken geweldig samen. In Devil’s Third werken combo’s wel goed maar komen deze af en toe erg stuntelig over. Zodra je in een animatie vast zit is het voor de vijand erg makkelijk om jouw combo te breken, wat af en toe nog al frustrerend kan zijn. Ivan beschikt echter wel over een geweldig arsenaal en kan vijanden te lijf gaan met zijn trouwe katana, een bijl, een metalen pijp, etc. Dit zorgt voor bloederige executies die niet voor de jongere gamers onder ons geschikt zijn. De cover-based shooter gameplay is leuk, maar voelt soms een beetje stijfjes aan. Richten van je wapen is niet altijd makkelijk en vijanden kunnen wonderbaarlijk genoeg door beschutting heen schieten. Vleermuizen doen af en toe nog meer schade dan kogels en dat was heel erg vreemd. Dood gaan door een zwerm vleermuizen is alles behalve stoer.

In Devil’s Third werken combo’s wel goed maar komen af en toe erg stuntelig over.

Ivan’s missies zijn erg lineair en bestaan vooral uit het doden van een groot aantal vijanden om vervolgens een baas te confronteren. De baasgevechten zijn helaas niet echt uitdagend en door goed gebruik te maken van beschutting is het vrij makkelijk om de meeste baasgevechten te voltooien door steeds een paar schoten te lossen en je daarna te verstoppen. Het kan ook niet anders want vijanden kunnen Ivan binnen een paar schoten dodelijk verwonden. Het is wel erg makkelijk om headshots te maken, wat natuurlijk voor de nodige bloederige onthoofdingen zorgt. Je moet er maar van houden…

Naast het rennen, schieten en slaan bevat de game af en toe ook nog wat platform elementen waar je tegen muren op moet rennen om bepaalde hoger gelegen plekken te bereiken. Verwacht echter niet de acrobatiek die we uit Ninja Gaiden kennen. Ivan is namelijk geen ninja, al draagt hij wel een vlijmscherpe Samoerai katana bij zich. Als je op zoek bent naar een game met weinig diepgang en veel geweld is Devil’s Third de ideale game om zo nu en dan even op te pakken.

Devil's Third

Devil’s Third zou meer uit de Wii U kunnen halen.

Er zijn een aantal spellen op de Nintendo Wii U verschenen die er grafisch echt prachtig uit zien. Devil’s Third is hier helaas niet eentje van. En dit heeft niets met de Wii U te maken, omdat Nintendo’s systeem dit zeker wel aan zou moeten kunnen. Misschien ligt het aan het feit dat Valhalla Game Studios maar liefst vier keer van engine is veranderd en uiteindelijk voor de Unreal Engine 3 heeft gekozen. Ivan ziet er wel goed uit, maar verwacht weinig detail. Het is slechts een kale Rus, onder geklad met tatoeages en het hele spel shirt-loos. Omgevingen zien er vrij simplistisch uit en het is gauw duidelijk dat de game het niet echt van grafische pracht moet hebben. Ik denk dat Valhalla Game Studios veel meer uit de Wii U had kunnen halen.

Ivan heeft grappige uitspraken.

De hoofdrolspeler van Devil’s Third komt vaak nog al kort uit de bocht en doet zo nu en dan de meest lachwekkende uitspraken. Dit geeft Ivan zeker wel karakter. Het is echter zo jammer dat zijn Russische accent zo ongelofelijk cliché is. De dialogen in de game zijn vaak ook best grof, maar dat geeft het geheel wel wat charme, Ivan is niet voor niets een badass. De vele npc’s hebben daarnaast ook een heleboel te zeggen en schelden er op los. Explosies klinken soms een beetje zwak en geven je niet echt het gevoel dat er zojuist een raket naast je is ontploft, wat uiteraard erg jammer is. De muziek is echter wel goed gedaan en bestaat vooral uit opzwepende metal.

Devil’s Third bevat een heuse multiplayer modus…

Naast de story modus van de game, waar je overigens in korte tijd door heen kan razen, bevat Devil’s Third ook nog een multiplayer modus. De game bevat een tweetal valuta’s die nodig zullen zijn om nieuwe wapens en eigenschappen aan te schaffen. “Dollen” kan verdiend worden door online matches te spelen en “Golden Eggs” kunnen gekocht worden via het microtransaction-systeem of door de campaign modus uit te spelen. Vooral de Golden Eggs bieden spelers allerlei coole items waarmee ze hun online personage kunnen aanpassen. Helaas is de multiplayer modus vrij simplistisch. Er zijn team deathmatch gevechten, free for all, en zodra je level vijf bereikt kan je een clan joinen. Mogelijk zullen spelers hier nog wat replay waarde kunnen vinden.

Als je op zoek bent naar een over-the-top actie game is Devil’s Third mogelijk een leuke game voor jou. Het verhaal is niet echt bijzonder en gevuld met clichés. Qua gameplay is het hack and slash gedeelte best leuk, maar bevat het combo-systeem weinig diepgang. Je zal het enkel met heavy en light attacks moeten doen. Het schieten werkt niet altijd even fijn en dat is jammer, schieten is namelijk een belangrijk aspect van deze game. Naast de campaign modus is er ook nog een multiplayer modus waar je redelijk wat uurtjes aan kan besteden. Valhalla Game Studios had zo veel meer met de Wii U hardware kunnen bewerkstelligen maar koos helaas voor simplisme. De game is grafisch daarom ook niet zo indrukwekkend. Ik kan Devil’s Third daarom helaas niet aanraden. De game is niet super slecht, maar ook niet meer dan gemiddeld. “Try before you buy” is mijn advies…

62

Ivan
Katana