Deadfall Adventures Review

James Lee Quatermain, gentleman explorer extraordinaire

Deadfall Adventures is een firstperson action-adventure waarin je de controle neemt over James Lee Quatermain, achterkleinzoon van de legendarische Allan Quartermain, de protagonist van King Solomon’s Mines en andere avonturen romans van H. Rider’s Haggard. Allan Quatermain was de inspiratie voor helden zoals Indiana Jones en is de originele Adventurer Archaeologist. James Lee, onze held in Deadfall Adventure is dus het achterkleinkind van deze Allan.

Deadfall Adventures Review

Indianja Jones and the Call of the Uncharted Duty 3: Kingdom of the Long Corridor

Thematisch haalt Deadfall Adventures dus haar inspiratie uit Indiana Jones en dergelijke fictie. Een prima beginpunt voor een game als deze, schatten jagen en Nazi’s afknallen(de wacky Nazi variant) spreekt al ruim 50 jaar tot de verbeelding. Overigens speelt Deadfall zich in 1930 af en is er geen hakenkruis te bekennen, maar dat de menselijke tegenstanders Nazi’s zijn is wel heel snel duidelijk. Ze spreken Duits of met een Duits accent en hebben voorliefde voor pofbroeken, rode armbanden, laklaarzen en een commissar cap; they are putting on the Reich zoals dat heet.

Verhaaltechnisch moet er gezocht worden naar voorwerpen in stoffige Egyptische tombes, verlaten jungle tempels en dergelijke. Deze voorwerpen dienen vooral om het plot een beetje voor te drijven. Dat hoort ook bij het genre, het zoeken naar zogehete Macguffins. De bad guys in dit geval de ‘totally not the Nazi’s’ zoeken deze ook en zo ontstaat er natuurlijk een race tegen de klok wie als eerste alle scepters, diamanten, kristallen en al dat soort bullshit te pakken kan krijgen. Het biedt in ieder geval een prima plot voor een video-game al is het wel ietwat cliché.

James Lee wordt bestuurd vanuit een firstperson perspectief en heeft als belangrijkste vaardigheden naast zijn archeologische ontdekkingsvaardigheden zijn verschillende vuurwapens. Hij kan verschillende soorten geweren en pistolen(al dan niet in guns akimbo) dragen. Daarnaast kan hij nog een pakketje explosieven meedragen en heeft hij een aantal authentieke gadgets. Geen zweep helaas, maar wel een kompas, notitieboekje en een flink opgepompte zaklamp. Deze verschillende gadgets worden gebruikt als vervanging van bepaalde user interface elementen, een leuke immersieve oplossing. Je kan bijvoorbeeld het kompas gebruiken om je weg te vinden in de levels en het notitieboekje dient om je hints te geven bij de puzzels. De zaklamp komt regelrecht uit Allan Wake en gebruik je vooral om de bovennatuurlijke bad guys te verzwakken voordat ze volgepompt worden met lood.

Naast het schieten op bad guys moet je ook in elk level natuurlijk puzzels oplossen. De mytische schatten worden namelijk ook bewaakt door verschillende soorten deuren of vergelijkbare barrières. Om deze open te krijgen moet er vaak een puzzel opgelost worden, vergelijkbaar met puzzels die je vindt in games zoals Uncharted en Tomb Raider. Het schieten gaat op de vertrouwde console shooter manier, via een combinatie van je twee analoge sticks richt je en vervolgens gebruik je de triggers of schouderknoppen om die kogels in iemand ze hoofd te stoppen. Probleem hierbij is dat Deadfall niet een aim-assist systeem kent zoals gebruikelijk voor console shooters. Echt accuraat headshots plaatsen is er dus niet bij.

Zoals ook elke moderne shooter beaamt is er een upgrade systeem. Door verschillende kleine schatten te vinden kan je upgrades kopen voor verschillende onderdelen. Deze zijn onderverdeeld in een aantal paden. Je kan je HP upgraden maar ook je vaardigheid met vuurwapens. Probleem hierbij wel, is dat elk pad zijn eigen schat nodig heeft en het dus totaal ontbreekt aan keuze vrijheid. De ontwikkelaar heeft grotendeels bepaalt in welke volgorde je upgrades vrij speelt en van specialisatie is dus totaal geen sprake. En zonder keuzevrijheid of specialisatie verliest een upgrade systeem zijn waarde, je kan de gameplay namelijk niet aanpassen naar je eigen smaak. Het levert ook geen nieuwe gameplay op, want zoveel verschil maakt het niet hoeveel kogels er in het magazijn van een  revolver passen. Beetje een gemiste kans dus.

Deadfall Adventures Review

Raiders of the Shiny Visuals

Deadfall Adventures ziet er in ieder geval wel best mooi uit. Zeker als je rekening houdt met het beperkte budget van de ontwikkelaar en de sterk verouderde hardware van de huidige consoles. De prijs die hiervoor betaald wordt is dat de levels vrij klein en claustrofobisch zijn. Gangen zijn vaak afgegrendeld met puin of andere obstructies met als gevolg dat je vooral aan een vaste route vastzit.

De framerate is helaas ook niet erg stabiel, zodra er meerdere vijanden op het beeld verschijnen treedt er flinke framedrop op. Dit gebeurt vreemd genoeg ook in de cutscenes. Of misschien is er voor gekozen om de cutscenes in een minimaal aantal frames per seconde te renderen. De cutscenes zijn sowieso niet echt Oscar materiaal maar dat is vaak het geval bij games met een wat kleiner productie budget. Ze doen in ieder geval hun ding om het plot voort te drijven zonder al te storend te zijn.

Deadfall Adventures Review

Doc Savage and the Boring Cliché

De kleine grafische problemen zijn niet het grootste probleem van Deadfall Adventures. Het grootste probleem van de game is de complete overkill aan clichés waar de game uit bestaat. Een paar herkenbare punten zorgen ervoor dat een game betere aansluiting vind bij een groter publiek. En een mooie hommage aan  het bronmateriaal kan een game juist sterker maken. Maar Deadfall bevat in zowel gameplay, verhaal, vormgeving en karakters geen enkele originele gedachte.
James Lee is gewoon Nathan Drake by another name gemixed met nog slechtere one-liners(en wat vrouwonvriendelijkheid) en het verhaal is een dusdanig standaard Indiana James plot dat het als screenplay gebruikt kan worden voor een Asylum film. Buiten dat de game er best mooi uitziet(als de framerate het toelaat) heeft de game vrij weinig te bieden. De game is ook ronduit saai op de meeste momenten, een kardinale fout voor een game met het woord adventure in de naam. En ook niet onbelangrijk is dat er door de gesloten level opzet gewoon niets te verkennen is, iets dat juist wordt aangeprijst in de laadschermen.

Deadfall Adventures is helaas een avonturen game met een overdosis aan clichés en heeft niet genoeg sterke gameplay om dit te compenseren. Ongeïnspireerd en ronduit saai, Deadfall adventures is een game die je makkelijk aan je voorbij kan laten gaan.

Jammer man, Quartermain is badass…

• Had stiekem meer verwacht van deze game.