The Dark Below moet nieuw leven in Destiny blazen.

Bungie’s hybride fps/rpg met lichte mmo elementen is nu iets meer dan drie maanden uit en veel Destiny spelers hebben de meeste content uit de game inmiddels wel ervaren. Wat moet je nou nog doen als je al level 30 hebt bereikt en de Vault of Glass leeg geplunderd hebt? Tijd voor een nieuw avontuur in The Dark Below!

The Dark Below review The Dark Below Review

Eris Morn deelt de lakens uit in The Dark Below!

De Tower is een plek waar Guardians kunnen rondhangen, engrams kunnen inleveren bij de gehate Cryptarch, gear kunnen kopen bij vendors en natuurlijk bounties kunnen oppikken bij Xandar. Nu is er echter een nieuw gezicht verschenen. Eris Morn is terug als enige overlevende van haar fireteam en heeft een lange tijd in de schaduwen tussen de bloeddorstige Hive geleefd. Dit heeft haar niet veel goeds gedaan want de voormalige Guardian loopt nu rond met drie gifgroene ogen die zwart bloed uit haar oogkassen laten sijpelen. Ze heeft een waarschuwing voor ons. De Hive zijn bezig met een invasie en hun duistere god, genaamd Crota, zal op de aarde neerdalen en voor dood en verderf zorgen. Wij moeten hem stoppen voordat het te laat is en de aarde vernietigd wordt. Eris wilt wraak en overtuigt ons om het klusje voor haar te klaren. Tijd om Hive af te slachten en Crota’s heerschappij te beëindigen.

De nieuwe uitbreiding bevat minder content dan je zou verwachten.

Eris heeft een aantal nieuwe stroy missies voor toegewijde Guardians en een aantal van deze zijn sowieso een geweldige uitdaging. Hoe zit het nou precies? SPOILER! Lees vooral niet verder als je de nieuwe content nog niet zelf ervaren hebt.

Je begint op aarde waar je Crota’s generaal zal moeten opsporen. Deze krachtige Hallowed Knight leidt de Hive grondtroepen en schuilt ergens in een van de vele ondergrondse tunnels in de Cosmodrome. Een team van doorgewinterde Guardians zal echter niet veel moeite hebben om de kolos te verslaan, pas wel op voor zijn gigantische zwaard en irritante debuff. Je zal namelijk niet meer gebruik kunnen maken van dubbele en drievoudige sprongen. Nu de Hive ridder uit de weg is geruimd begeven we ons naar een geheime ondergrondse basis. In de “Seraphim Vault” vinden we namelijk Rasputin, de zogenaamde Warmind supercomputer waar zowel de Cabal, Hive en Fallen driftig op zoek naar zijn. Het is aan jou (en twee fireteam maatjes) om Rasputin te beschermen en de Hive die de geheime basis hebben weten te infiltreren uit te schakelen. De laatste nieuwe story missie speelt zich af op de maan, hier zal je voor de zoveelste keer de “Temple of Crota” moeten betreden om dit keer de ziel van Crota te vernietigen. Zonder ziel kan de duistere god namelijk niets beginnen…of schuilt er meer achter de mysterieuze Hive god?

Ben je nu klaar met de missies van Eris? Niet echt, want er is namelijk een speciale missie beschikbaar die je alleen kan starten als je een “Urn” aanschaft bij Xur, The Agent of the Nine. Deze verkoper, die alleen in het weekend in de Tower te vinden is, verkoopt de benodigde Urn voor slechts 1 strange coin. Van alle missies is dit de meest uitdagende en bestaat deze uit vijf verschillende opdrachten. Je zal namelijk 25 Thrall met een solar fusion rifle moeten doden, 5 Cursed Thrall met een melee attack moeten doden, 100 Acolytes of 20 Wizards moeten doden, een hele sterke Hallowed Knight moeten verslaan en tot slot een kamer vol Hive in een speciale versie van de “Chamber of Night” missie moeten verlossen van allerlei Hive gespuis. Maak je borst dus maar nat! Als beloning ontvang je een heel speciaal stukje legendary gear. De questline was erg leuk om te doen en had veel weg van een “Exotic bounty” quest. Wat mij betreft mag Bungie dit daarom vaker met hun quests doen.

Naast nieuwe story missies voegt Eris Morn ook elke dag nieuwe bounties toe.

Tot slot is er de nieuwe strike missie “Will of Crota”. Om toegang tot de strike te krijgen zal je echter ook weer een aantal opdrachten moeten voltooien en deze waren ook erg leuk om te doen. Je zal in de patrol modus op aarde moeten jagen op “The Heart of Crota”, “The Fist of Crota” en “The Eyes of Crota”. Helaas is de nieuwe strike bijzonder teleurstellend en bestaat deze vooral uit het bezoeken van gebieden die we de afgelopen maanden al duizenden keren hebben gezien. Het enige nieuwe plekje is “Jovian Complex”, waar uiteindelijk het gevecht tegen “Omnigul, The Will of Crota” plaats vindt. PlayStation 4 bezitters hebben een extra strike missie ontvangen, maar ik speel Destiny helaas op de Xbox One en heb dus geen idee of deze wel de moeite waard is. De timed-exclusive content van Destiny is wat mij betreft echt onnodig geweest. Over een jaar zal toch niemand zich meer bekommeren om de strikes en wapens die wel op Sony’s platform verkrijgbaar zijn. Voor de hardcore spelers draait Destiny juist voornamelijk om de raids, de enige manier om ware progressie in de game te hebben.

Naast nieuwe story missies voegt Eris Morn ook elke dag nieuwe bounties toe. Deze kan je doen om reputatie op te bouwen bij de nieuwe Crota’s Bane faction. Eris verkoopt emblems, class items, ammunitite, speciale items om wapens mee te verbeteren en de mogelijkheid om radiant energy om te wisselen naar radiant shards en vice versa. Je zal echter rank 4 moeten bereiken om hier gebruik van te maken en dat zal zeker even duren. De bounties zijn erg divers en hebben allemaal een Hive thema, wat wel een leuke toevoeging is aan de inmiddels verouderde bounties.

Tot slot komen we bij het allerleukste aspect van The Dark Below, namelijk Crota’s End. De nieuwe raid is op zoveel punten leuker dan de Vault of Glass maar bevat wel een aantal irritante bugs. Om de raid te beginnen zal je samen met vijf trouwen Guardians letterlijk in het diepe moeten springen om een donkere grot te betreden. Hier wacht een leger van Thrall op jou en je team en zal je in het donker van lantaarn, naar lantaarn moeten navigeren om in leven te blijven. Daarnaast ontvang je ook nog eens een vervelende debuff die er voor zorgt dat je niet kan rennen of springen wat deze eerste opdracht enorm uitdagend maakt. Het tweede gedeelte van de raid heeft een groot puzzel aspect.  Je zal namelijk zes Guardians naar de overkant van een ravijn moeten krijgen door een magische brug te activeren. Klinkt dit logisch? Vast niet, daarom moet je het ook echt met je eigen ogen ervaren om te snappen wat ik nou bedoel. Het derde gedeelte is een vreselijk irritant gevecht tegen Wizards, Acolytes en Knights. En wat dit nog erger maakt is dat je er helemaal niets aan overhoudt want dit gevecht beloont raiders met geen enkele loot…serieus Bungie? WTF! De laatste fase is Crota zelf. Een gevecht die in minder dan zes minuten voltooid kan worden als je een goede groep hebt die kan communiceren en over de juiste timing beschikken. De raid kan echter ook heel erg frustrerend zijn want het komt erg vaak voor dat Crota bugged en iets totaal onlogisch doet. Zijn schild is kapot, hij knielt neer om vervolgens toch de Sword holder/ Relic holder een dodelijke klap te verkopen om vervolgens weer doodleuk neer te knielen? Hallo “Oversoul’s Gaze”…wipe… Zomaar van de ene plek naar de andere plek teleporteren en meer van dat soort ongein. Een zwaard die verdwijnt zodra deze opgepakt moet worden. Het is af en toe om gek van te worden. Tot nu toe is het echter wel gelukt om Crota op twee van mijn drie personages te verslaan en ben ik de trotse eigenaar van een Level 31 Warlock en Hunter met een Crota’s End embleem om dit te bewijzen. Volgende missie: mijn Titan door de raid heen knallen, level 31 bereiken en die felbegeerde raidgear en wapens binnen te halen.

The Dark Below

Grafisch voegt The Dark Below weinig toe.

Vooral de raid in The Dark Below ziet er mooi uit, maar voor de rest is het niet zo bijzonder. Vrijwel alles speelt zich namelijk in bestaande gebieden af. Het was erg fijn geweest als we een nieuwe planeet mochten verkennen of wat nieuwe cinematics konden verwachten. Crota en Omnigul zien er beiden wel erg vet uit en er zijn allerlei nieuwe gear en wapens aan de game toegevoegd. Guardians beginnen er eglukkig eindelijk wat diverser uit te zien.

De muziek is deze uitbreiding is wel weer van topkwaliteit.

In deze  uitbreiding is wat nieuwe muziek te vinden en deze is zeker weer van cinematische kwaliteit. Het draagt goed bij aan het epische sci-fi gevoel. Jammer genoeg is hetgeen waar je mee bezig bent vaak niet episch genoeg om de muziek mee te verantwoorden. Geluidseffecten zijn wel weer heel cool en de nieuwe Murmur fusion rifle die je als beloning van Eris krijgt heeft een distinctief geluid die erg goed bij het wapen past. Het angstaanjagende geschreeuw van Omnigul en haar volgelingen zorgen voor tenenkrommende situaties en heel wat kippenvel.

The Dark Below strike

De replay value van The Dark Below is aan de ene kant een beetje teleurstellend.

De story missies zal je in principe maar een keer doorlopen en daarom zullen spelers zich vooral zoet moeten houden met de dagelijkse bounties en het bereiken van de levelcap. En dit is een lange weg als je dit op de gebruikelijke manier wilt doen. Gelukkig is er een geweldige nieuwe raid die vanaf januari ook een heroic modus zal bevatten. Hier ligt de kracht van The Dark Below. Raiden is alleen niet voor iedereen weggelegd dus ik zou de nieuwe uitbreiding alleen willen aanraden bij hardcore Destiny spelers. De casual spelers zullen enorm veel moeite met de raid hebben.

The Dark Below is vreemd genoeg erg leuk om te spelen…

Mijn Guardians hebben in totaal meer dan 620 uren in de game doorgebracht, dus dat ik de game leuk vindt ondanks een aantal tekortkomingen is duidelijk. Toch heb ik enorme gemixte gevoelens bij The Dark Below uitbreiding. Aan de ene kant waren de nieuwe story missies erg leuk om te doen, maar zal je ze maar een keer ervaren (in mijn geval 3 keer omdat ik een drietal Guardians heb), de strike was teleurstellend (en de afwezigheid van de extra strike op Xbox One zorgt overigens voor een halve punt reductie op deze reviewscore) en de bounties weer een nieuwe (vervelende) manier om te grinden voor reputatie. Veel van de nieuwe gear is niet mooi, maar dit is maar een mening. Er zit voor iedereen vast wel wat leuks bij. Gelukkig is de raid het lichtpuntje in de donkere tunnel en heb ik hier nog steeds veel plezier van. Maar dat is eigenlijk een minpunt. Niet iedereen heeft namelijk tijd, zin, vrienden en de discipline om een raider te zijn. Veel spelers zullen dus nooit verder dan level 30 komen en dat is bijzonder jammer.

Grafisch is de game niet bijzonder of voegt de uitbreiding bijvoorbeeld prachtige nieuwe gebieden toe. De muziek en geluidseffecten zijn gelukkig wel weer goed. Als je niet van raiden houdt is The Dark Below daarom denk ik niet echt de moeite waard en vrij prijzig voor een uitbreiding waar je binnen 1,5 uur klaar mee bent. Beoordeel daarom even goed wat je in Destiny wilt bereiken. Een casual speler kan namelijk van vrijwel alle nieuwe toevoegingen gebruik maken als deze de uitbreiding niet aanschaft. (Let op: je hebt dan dus geen nieuwe story missies, strikes, bounties en raid.)

60

Crota's End Raid
Nieuwe gear
Nieuwe levelcap

Weinig content
Bugs
Deathsinger boss

The Dark Below uitbreiding is bedoeld voor hardcore Destiny spelers, alleen de Crota's End raid is echt de moeite waard!

300
  • Een matige DLC die veel te duur is jammer….

• Als je een hardcore Raider bent is de dlc zeker wel de moeite waard hoor. Ik had er alleen veel meer van verwacht qua story missies en de strike. 😀

• Ik vind Destiny een leuke game maar ben niet hardcore genoeg level 22 op het moment. Voor mij is deze DLC dus niet de moeite waard. Ik had juist veel meer story missies verwacht.

• Er zijn in principe 3 story missies, 4 missies om de nieuwe strike vrij te spelen en een speciale missie bestaande uit 7 verschillende opdrachten. Daarnaast heb je ook elke dag vier speciale bounties. Maar uiteindelijk draait het alleen maar om de raid, hier krijg je immers de beste gear. Eris Morn beloont je echter wel met een brute fusion rifle die tussen arc en solar damage kan wisselen en Legendary gauntlets.

• Ik ga de game vanavond weer eens opstarten. Hopelijk kan ik 5 andere optrommelen om de raid te spelen.

• Welk level ben jij Sjoerd?

• Helaas pas 27. Moet de raids alleen nog eens een x halen.