Verken Amerika in The Crew

Op de current-gen zijn er wat race games uitgebracht die je aandacht zeker verdienen. We noemen een Forza Motorsport 5, Forza Horizon 2 en Need for Speed Rivals. Volgend jaar verschijnt dan eindelijk Project Cars en over DriveClub gaan we maar niet beginnen. Er is zeker nog plaats voor een nieuwe racer op de current-gen consoles aangezien deze nog in de bloei van hun leven staan. Eerder waren er twee alpha’s verschenen van The Crew, 1 gesloten, 1 open, en dit werd massaal gespeeld. Naast wat positieve reacties waren er natuurlijk ook kritische geluiden te horen. Het antwoord was dat de alpha build nog een early build was en dat we met onze conclusies moeten wachten op de volledige versie. The Crew is inmiddels uit en wij hebben er flink wat uren ingestopt op te kijken of dit nieuwe project van Ubisoft goed uitpakt.

The Crew Review The Crew Review

Ontmoet een inwisselbaar personage

Als je films als The Fast & The Furious, Gone in 60 Seconds, en Need for Speed gezien hebt dan weet je net zo goed als wij dat je de films niet kijkt om het ‘verhaal’. Nee, het zijn de auto’s waar je naar kijkt en welke de hoofdrol spelen. Zo ook in de The Crew want hoofdrolspeler Alex Taylor is nou niet echt een hele badass. Die houding probeert hij wel aan te nemen als zijn wereld op de kop komt te staan omdat zijn broer wordt vermoord. Taylor wordt opgepakt door een corrupte FBI agent en in de bajes gegooid. Na 5 jaar krijgt Taylor een kans op wraak en op vrijheid door een niet zo lieve race crew te infiltreren. Als Taylor de leider van de 510 zou vermoorden belandt hij weer in de bak. Dan maar racen!

Racen, racen, racen!

We gaan even verder in op het verhaal en dan komen we ook meteen uit op de gameplay. Het is dus de taak van Taylor om te infiltreren in de 510 en hoe doe je dat? Verslaan van de competitie en te stijgen in de rang om dichterbij te komen bij de leider van de 510. Racen zul je in The Crew en dit doe je in een compacte vorm van de Verenigde Staten. Zo zijn er verschillende steden die je aandoet als New York, Las Vegas, St. Louis en meer. De steden zelf zijn natuurlijk ook iets kleiner gemaakt maar de populairste dingen zijn te herkennen , denk hierbij aan het Vrijheidsbeeld en dergelijke. Naast de steden zijn er ook nog woestijnen, moerassen en meer. De auto’s die je verzameld kun je gelukkig bij de plaatselijke dealer aanpassen. Het is immers niet handig om met een street versie van je wagen in de woestijn te racen.

Soms reden we tegen een boom omdat we naar een vliegtuig aan het kijken waren.

Er is genoeg te doen in The Crew, heel veel te doen om eerlijk te zijn. Zo zijn er challenges als verschillende jumps maken, goed in een lijn blijven rijden, om pijlen heen slalommen, zo snel mogelijk een tijd neer zetten en meer. Wat verdien je ermee? Geld, XP en een gouden, zilveren of een bronzen medaille. Geld is belangrijk om je auto visueel en motorisch te upgraden en XP is ook handig, want hiermee ontgrendel je verschillende perks, challenges en meer. Perks? Ja inderdaad en deze zijn erg handig. Zo zijn er perks die je auto wat makkelijker te besturen maken, perks die de garages wat goedkoper maken en meer. Genoeg te ontdekken dus. De perks zijn te kopen met Crew credits. Crew credits verdien je weer door verschillende activiteiten te spelen met je eigen Crew. Daar draait de game eigenlijk helemaal om. The Crew is in je eentje te spelen maar veel plezier haal je er niet echt uit. Je kan het verhaal uitspelen, de challenges proberen te halen, wat auto’s verzamelen, Amerika verkennen en dan houdt het ook wel op. Het verkennen van Amerika is trouwens wel erg leuk en zal voor uren speelplezier zorgen. Totdat je met de politie te maken krijgt. Die zijn namelijk erg agressief, te agressief en soms trek je je haren uit je hoofd omdat je weer voor de tiende keer een missie overnieuw moet beginnen omdat de politie precies wist wat je van plan was. Heb je een snellere, getunede wagen? Schrik niet, de politie houdt je namelijk gewoon bij ook al zijn het dezelfde politie wagens die je in het begin aantrof. Wat trouwens ook nog een aandachtspuntje is en wat andere gamers ook erg opviel: Heb je haast, zit je in een race met verkeer, race gewoon in het midden waar de strepen zijn. Geen één auto die uitwijkt. Wel jammer als je dit door hebt want dat haalt een beetje het “realisme” weg. Mario Kart 64 gespeeld? Ergerde jij je ook aan de CPU spelers die binnen 5 seconden weer achter je zitten terwijl er van alles met ze gebeurde? Zo ook in The Crew. Het is bij ons een paar keer voorgekomen dat de CPU ons net voor de finish passeerde terwijl die toch echt drie keer tegen van alles aan was gebotst en wij gewoon door reden. Irritatie puntje dus.

The Crew is dus echt voor online gamers gemaakt, bij sommige missies is dit zelfs een soort verplichting, en dat werd ook door Ubisoft aangegeven. Kun je de game online met vreemden spelen? Als het mensen zijn die een beetje snappen hoe het online racen werkt wel maar je hebt er een paar randdebielen bij die alleen maar gaan beuken terwijl er missies zijn waarbij je toch echt moet samenwerken. We noemen een missie waarbij je een auto kapot moet beuken. Een keer ging het goed en was het ook echt spannend om een auto met z’n allen te slopen. Een tijdje later kregen we een uitnodiging van iemand om deze missie opnieuw te spelen en aangezien we de eerste keer zo veel lol hadden gehad moesten we het weer spelen. Goh…wat hadden we het verkeerd. Niet alleen was de verbinding bij de host gigantisch slecht, auto’s sprongen meer naar voren dan dat ze reden, een andere speler ramde onze auto meteen terwijl we toch echt een ander gezamenlijk doel hebben. Soms kregen we ook uitnodigingen van personen die een stuk van het verhaal co-op wilde spelen. Dit is erg leuk om te doen mits je met iemand speelt die gewoon weet hoe de game werkt. Maar goed daar hebben we het al over gehad. Tijdens het racen wordt je ook door verschillende dingen afgeleid als vliegtuigen, vuurwerk, dieren en nog zoveel meer. Soms reden we tegen een boom omdat we naar een vliegtuig aan het kijken waren.

The Crew Review

Grafisch even slikken

Toen we de bèta speelde schrokken we al van wat The Crew grafisch bracht maar we oordeelden niet omdat het nog een bèta betrof. Helaas, The Crew is er niet mooier op geworden. De auto’s die je zelf bestuurd en die de “hoofdrol” spelen zien er erg goed uit maar de auto’s van de NPC’s zien erg gewoon slecht uit. De gebouwen om je heen zijn ook gewoon generiek en ‘leeg’. Ok, The Crew is groot en de grote steden zien er allemaal wel goed uit dus je moet ergens wat inleveren maar het stoort op een gegeven moment. Wat ook stoort zijn de NPC’s die over de straat heen lopen. In het begin ontwijk je ze nog maar al gauw kom je erachter dat er doorheen rijden ook gewoon werkt. Is je auto tijdens een race of botsing kapot? Geen probleem. De auto heeft namelijk een ‘healing factor’. Voorbeeld: Er zat een barst in het raam van de auto waar we in reden en na een paar rondjes trok de barst langzaam weg. Heel erg apart. The Crew komt grafisch dus niet erg goed uit de verf.

Lekker dansen in de auto

De soundtrack van The Crew bestaat uit zeven verschillende radio stations. Als je andere games hebt gespeeld als bijvoorbeeld Grand Theft Auto dan ken je de verschillen wel. Zo is er een classic, rock, dance en een R&B zender. verschillende artiesten als Lorde, Lykke Li, Arctic Monkeys, Bloc Party, Nas en Mos Def verlenen hun muziek aan de game. Joseph Trapanese verleent ook zijn werk en deze muziek is te horen als je missies speelt.

Er is natuurlijk ook nog een voice cast en deze bestaat onder andere uit Troy, hey daar heb je hem weer, Baker als Alex Taylor, Vic Chao, o.a. bekend van Bioshock Infinite, Amy Rosoff en Joel Steingold, bekend van The Saints Row IV.

The Crew Review

The Crew houdt je zeker op de straat

The Crew heeft veel content, dat hebben we al aangegeven. Ook al is The Crew als multiplayer game bedoeld kun je het gerust alleen spelen. We zeiden al eerder dat je na het uitspelen van challenges en het verhaal wel klaar bent met The Crew maar daar doe je wel even over. Er zijn namelijk verschillende gebieden in Amerika die je eerst moet unlocken door het verhaal te spelen. Daarnaast zijn verschillende auto’s te vinden als collectable. Je vindt de auto trouwens niet in het geheel maar steeds delen van de auto. Je radar begint dan kleine geluidjes te maken, ook als je dicht bij schotels bent, en je krijgt een kleur te zien. Rood is ver af, oranje is dichtbij en groen dan ben je dichtbij. Eindelijk gevonden? Op naar de andere delen. We hadden het net over de verschillende schotels die je kunt vinden. Deze schotels ontgrendelen dan weer een deel van de kaart met verschillende challenges. Het is te vergelijken met de torens/gebouwen in de Assassin’s Creed en Far Cry games.

Naar de winkel racen om The Crew te halen?

Bovenste vraag is moeilijk te beantwoorden. Heb je drie vrienden die de game ook erg graag willen halen dan is het zeker geen slechte koop. Veel lol zul je zeker hebben en daar gaat het toch om bij gamen, lol. Heb je vrienden die geen racegames spelen en ga je The Crew alleen spelen dan raad ik je The Crew af. Het is natuurlijk helemaal aan jou maar de titel van de game zegt het eigenlijk al en er zijn al zoveel goeie, singleplayer, games op de markt. Er zit veel content in de game, ook voor mensen die liever singleplayer games spelen, maar je haalt meer uit de game als je met vrienden speelt. The Crew doet veel dingen goed, uitdagingen, collectables, grote kaart om te verkennen, verschillende auto’s om in te rijden en meer, maar er gaan ook dingen fout. NPC’s waar je doorheen rijdt, Politie waar je binnen een minuut een hekel aan hebt en dan nog over het fast travel systeem. Dit ga je zeker doen omdat het rijden op een geven moment wel heel veel tijd in beslag gaat nemen en je gewoon wilt gaan racen om prijzen.

75

Erg veel te doen
Lol met je vrienden
Vele upgrades voor verschillende auto's

Grafisch even schrikken
TE agressieve politie
Zelf helende auto's

Heb je vrienden, houden jullie van auto's en online gamen. Allemaal meteen naar de winkel en halen. Niks van dit alles? Gewoon thuis blijven.

70

Groot
Met vrienden touren

graphics
NY heeft 10 inwoners
sjoerd

Het concept is super nice. De game is vermakelijk alleen de graphics en de kale steden verpesten het voor mij. Hierdoor komt alles minder geloofwaardig over.

300
  • Aardige game. Hopelijk maken ze europa in het volgende deel na 😀

• Jullie cijfers zijn nog best hoog in vergelijking met andere reviews die ik voorbij heb zien komen.

• Dit spel heeft enorm veel verschillende cijfers gekregen.

• Klopt, maar ik kijk naar het gemiddelde op metacritic: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-crew (Op basis van 37 reviews ontving The Crew een 61 voor de PlayStation 4 versie.)

• Wat Ubisoft probeert te doen is niet verkeerd alleen nog niet goed uitgevoerd. Er zijn ook best wat positieve punten te noemen en vooral voor een online gamer met vrienden die ook de game halen is het een leuke game. Ik vind zelf 61, ook al is het een gemiddelde, wel erg laag maar goed ieder z’n mening 🙂

• De cijfers worden vrij goed onderbouwd moet ik zeggen. Ik ben zelf toch meer van de Forza Horizon 2.

• FH2 is zekers beter!!!

• Wat wil je dan precies hiermee aanhalen? Dat onze scores onterecht zijn?