Slegdehammer Games is aan de beurt

Wat meteen opvalt is dat de multiplayer modus volledig opnieuw opgebouwd is en samen met de nieuwe co-op modus en nieuwe singleplayer moet de titel garant staan voor het complete entertainmentpakket dat alleen Call of Duty kan bieden. Of dat zo is kun je hier in onze Call of Duty Advanced Warfare review lezen.

Atlas is the way to go

De meeste mensen die een Call of Duty game spelen springen meteen de multiplayer in maar zoals bij elk Call of Duty deel heeft Call of Duty Advanced Warfare ook een singleplayer en deze is zeker het spelen waard. In de singleplayer neem jij de rol aan van Jack Mitchell, stem ingesproken door Troy Baker, die zich heeft aangemeld bij de mariniers. Het begint allemaal spectaculair in het Zuid-Koreaanse Seoul waar de Noord-Koreanen even komen binnen vallen en het is weer de taak van de Amerikanen om dit geweld te stoppen en rust en vrede terug te laten keren in Azië. De missie verloopt echter niet vlekkeloos.

Call of Duty Advanced Warfare screen3

Na de missie in Seoul komt Mitchell in contact met Atlas Corporation President Jonathan Irons. Irons geeft hem een kans om zich bij Atlas te voegen. Atlas is een privéleger opgebouwd door Irons en doet de zaakjes zoals ze gedaan moeten worden, snel en effectief. Mitchell voegt zich bij Atlas en krijgt een training waarin hij moet bewijzen dat hij het aan kan. Mitchell slaagt en we gaan op pad!

Typische Call of Duty formule?

De gameplay in de singleplayer is zoals we het gewend zijn. Volg een teamlid, schiet wat dingen kapot, loop wat door, doe een deur open, schiet wat mensen dood of vernietig iets en ga weer verder. Vertrouwde gameplay die iets saai begint over te komen maar toch blijf je de Call of Duty Advanced Warfare singleplayer spelen. Misschien omdat dit de eerste, Call of Duty Ghosts tellen we even niet mee, Call of Duty is voor de current-gen consoles. Tijdens de singleplayer bestuur je niet alleen Mitchell maar soms ook een drone waarmee je je teamleden dekking geeft, beweeg je je voort op een soort “hoverscooter”, grapplehook je door een stuk van een level heen en zweet je peentjes in een stealth level. Genoeg diversiteit dus en samen met het nieuwe pak, de exo-suit, ga je er flink tegenaan. De exo-suit komt met vele benodigdheden die je goed kan gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een schild laten verschijnen die een tijdje de kogels opvangt. Erg handig als het te druk wordt en je even een schuilplaats op wilt zoeken. De grapplehook hebben we al besproken maar daar maak je niet veel gebruik van. Er zijn nog speciale handschoenen waarmee je kan klimmen, wat ook erg handig is en kun je wat hoger springen. Sommige gadgets zijn alleen te gebruiken in de daarvoor bedoelde stukken. De Exo-suit “bouw” je ook nog eens uit. Je krijgt namelijk ervaringspunten tijdens het spelen van de singleplayer en deze punten zijn te besteden aan verschillende aspecten van het pak. Meer granaten, sneller bewegen, meer health, alles zit erin. Erg leuk gedaan.

Als we over een Call of Duty-game praten dan kunnen de multiplayer en co-op natuurlijk niet uitblijven.

In de singleplayer, en multiplayer, krijg je toegang tot verschillende soorten wapentuig waarmee je je vijanden het leven zuur kan maken. De wapens, allemaal aan te passen met verschillende ‘attachments’, klinken allemaal zeer goed als je ermee uithaalt, zij het met kogels, zij het met lasers. Lasers? Jep, het is de toekomst dus er zijn ook laserwapens te bewonderen in de nieuwe Call of Duty. De ontploffingen van granaten en ander ontplofbaar materiaal hebben trouwens nog nooit zo goed geklonken en het zijn er nogal wat. Je hebt keuze uit EMP, Threat, Frag, Stun, Smart en meer. De Threat grenade is erg handig, want als je deze gebruikt kun je vijanden meteen zien en als je dan meteen gebruik maakt van de slow-motion optie in je exo-suit dan voel je je echt een bad-ass zodra alle vijanden uitgeschakeld zijn. De smart grenade is ook wel handig, want als je deze gooit gaat deze meteen op vijanden af, succes gegarandeerd. We kwamen ook nog een fout tegen. Er kwamen attack drones op ons af en een teamlid genaamd Ilona gaf ons een bevel om de EMP granaat te gebruiken om de drones uit de lucht te halen. Zelf hadden we de drones al uitgeschakeld met een geweer en toen gebeurde er helemaal niks. Ilona bleef roepen: “Use an EMP grenade”. Gelukkig konden we even de laatste checkpoint herstarten en het eerste wat Ilona zei bij het beginnen van de checkpoint was “Use an EMP grenade” terwijl de drones al weg waren. Je kunt het al raden, de chapter moest helemaal op nieuw gespeeld worden omdat we niet verder konden. Hopelijk hebben wij alleen deze ervaring gehad.

Call of Duty Advanced Warfare screen5

Als we over een Call of Duty-game praten dan kunnen de multiplayer en co-op natuurlijk niet uitblijven. De multiplayer is geheel vernieuwd wat betreft gameplay door het exo-pak wat je voordeel moet opleveren tijdens het spelen. Komen er teveel spelers op je af? Geen probleem, spring even ver naar achteren om te kijken waar ze vandaag komen en schiet ze neer. Net zoals de singleplayer heb je ook in de multiplayer toegang tot een schild en deze kan je helpen om even uit een gevaarlijke situatie te komen. De multiplayer is nog nooit zo verslavend geweest. Dit komt vooral door de nieuwe gameplay die het pak je biedt. Er zijn dertien maps, veertien als je de Season Pass aanschaft, waar je alle modi op kunt uitvechten. Maps als Ascend, Bio Lab, Detroit en Instinct zien er stuk voor stuk goed uit. De maps zijn ook wat kleiner waardoor de actie op en top blijft. In de maps kunnen ook verschillende dingen plaatsvinden waardoor een level “veranderd”. Het is niet zoals in Battlefield 4 maar het is toch leuk gedaan. In een level waar een kernreactor staat krijgt deze een meltdown waardoor gas ontsnapt. Er zijn dan nog een aantal veilige plekken op de map te vinden. Mocht je geen vijand tegenkomen dan zou ik daar eens gaan kijken. De multiplayer van Call of Duty Advanced Warfare bevat verschillende modi zoals Kill Confirmed, Team Deathmatch en meer. Stuk voor stuk leuke modi waar je uren zoet mee zult zijn. Naast de normale multiplayer is er ook een co-op modus, genaamd Exo-Survival, waar je met drie vrienden opneemt tegen tal van vijandelijke waves. Exo-Survival is trouwens ook in je eentje te spelen. Maar of je het dan overleeft?

In de multiplayer krijg je ook toegang tot loot. Dit kan variëren van wapens tot gear. Tijdens potjes multiplayer verdien je emblemen, bijvoorbeeld killstreaks etc, en doe je automatisch mee aan challenges. Als je deze voltooid krijg je supply drops met hele vette gear of equipment. Sommige mag je houden, sommige niet want die zijn tijdelijk. Wel jammer als je net een hele vette helm of wapen krijgt die je aan je vrienden/vriendinnen wil laten zien. Naast wapens of gear kan het zo maar zijn dat je een item verdient waardoor je dubbele XP verdient. Erg handig en daardoor level je je personage nog even wat sneller. Over je personage gesproken door het nieuwe Create-an-Operator-systeem kun je je personage qua uiterlijk en uitrusting helemaal je eigen maken. Qua wapentuig zijn dertien slots te besteden dus je moet goed kiezen wat je meeneemt. Een wapen met drie attachments? Goeie keuze maar dan kan het zo zijn dat je je granaten thuis moet laten.

Mocht je nou iemand zijn die echt een uitdaging zoekt dan is er de Ranked Play modus. In deze modus speel je in een team van vier man waarmee je verschillende divisies, zeven in totaal, doorloopt. Een tip: Doe dit alleen met vrienden want samenwerken is wel de sleutel tot succes.

Call of Duty Advanced Warfare Review.5

Zijn we een film aan het kijken?

Ten eerste halen we de cutscenes van Call of Duty Advanced Warfare even aan. Het gaat natuurlijk om de grafische pracht als je de game speelt maar we willen even aanhalen dat de cutscenes er wel heel erg goed uitzien. Het is of je een film aan het kijken bent. Zo realistisch zien de cutscenes eruit. De personages, Kevin Spacey voorop, zien er stuk voor stuk erg goed uit, ook in-game. Je leest nu echt de emoties van de gezichten af en dat is een geweldige verbetering. Er ontploft van alles, vliegtuigen vliegen over, soldaten mobiliseren zich. Overal gebeurt wel wat. Dit zijn we wel gewend van een Call of Duty-game maar aangezien we bij de current-gen zijn aanbeland mogen we wel wat verwachten en teleurgesteld ga je zeker niet worden. In de multiplayer zijn de graphics wat “turned-down” om het zo maar te zeggen maar dan nog ziet het er heel goed uit. Puik werk op grafisch gebied!

Geluid om je vingers bij af te likken

De soundtrack van Call of Duty Advanced Warfare is precies wat we van een een triple A game verwachten. De geluiden van wapens, het schieten en de impact, granaten en ander wapentuig lijken uit een Michael Bay film te komen. Qua voice-acting zit het ook weer snor met een gevestigde naam als Troy Baker, Ook wel bekend van The Last of Us en Batman Arkham City, en Kevin Spacy die een hele goeie Irons neer zet. De soundtrack is gemaakt door Harry Gregson-Williams, onder andere bekend van Shrek, Spy Game en game soundtracks van Metal Gear Solid 2 en 3 en Call of Duty 4 Modern Warfare.

Call of Duty Advanced Warfare Review.4

Multiplayer houdt je al uren zoet

Als je Call of Duty Advanced Warfare aanschaft ben je zeker uren zoet. Is het niet de singleplayer die je meerdere keren op verschillende moeilijkheidsgraden kunt uitspelen dan is het wel de Exo-Survival-modi waar je uren in steekt. Nog niet genoeg? De multiplayer dan waar je zeker, ook door de aankomende DLC, een flinke tijd mee bezig bent. Kortom dit is wel een heel mooi pakket. Een pakket die je, zeker als Call of Duty-fan, niet mag missen.

Tja in het vorige kopje hebben we het eigenlijk al gezegd. Call of Duty-fans moeten deze game gewoon halen. Ben je iemand die meer voor een singleplayer ervaring gaat dan kunnen we het aanschaffen van deze game eigenlijk ook niet afraden. Sure, het verhaal duurt niet langer dan 7 uur maar er zijn nog de verschillende moeilijkheidsgraden, verschillende intel die je kunt verzamelen, verschillende trophies die je in de singleplayer kunt verdienen en de Exo-Survival-modi die je ook in je eentje kan spelen. Mensen die een goeie multiplayer shooter zoeken hoeven ook niet meer verder te zoeken. Dit is DE game die je in huis moet halen.

90

Graphics, vooral tijdens tussenfilmpjes, zien er heel goed uit
Multiplayer blijf je spelen