De Vault Hunters zijn terug in Borderlands The Pre-Sequel!

Het is al weer twee jaar geleden dat Gearbox Software en 2K Games het geweldige Borderlands 2 uitbrachten. Een van de leukste co-op games die we in tijden hebben kunnen spelen en bovendien mijn persoonlijke Game of the Year 2012. De vier nieuwe Vault Hunters waren vernieuwend en later kwamen er zelfs nog een tweetal Vault Hunters bij. Na honderden uren speeltijd, talloze DLC en heel veel loot is het toch eindelijk tijd voor een nieuw avontuur op Pandora. Dit keer echter geen deel 3, maar Borderlands The Pre-Sequel! Zal de game Borderlands 2 kunnen evenaren? Je leest het hier in onze review van de knotsgekke Borderlands The Pre-Sequel!

We reizen dit keer af naar Elpis, de maan van Pandora!

Ja, dat lezen jullie goed! In Borderlands The Pre-Sequel! ga je een keertje niet de vlaktes van Pandora (on)veilig maken. Het spel begint traditiegetrouw weer met een geweldige intro waarin we zien hoe een groep Bandits een raket proberen te kapen. Deze raket is op weg naar Hyperion’s gigantische ruimtestation, de passagiers zijn namelijk opgeroepen omdat (nog niet zo Handsome) Jack hun nodig heeft om een zogenaamde Vault voor hem te vinden. Halverwege de reis wordt de raket echter uit de lucht geknald door een vloot Dahl oorlogsschepen en belanden de Vault Hunters gewond op het ruimtestation van Hyperion. Tijd om Jack van de Dahl troepen te redden en naar Elpis af te reizen. Hier begint jouw avontuur namelijk pas echt. Bereid je voor op groffe humor, veel “dick” grappen en een gezonde dosis geweld.

Elk personage heeft weer een uitgebreide “talent tree” met drie verschillende specialisaties!

Vier verschillende Vault Hunters staan op je te wachten.

Borderlands The Pre-Sequel! bevat een viertal nieuwe Vault Hunters, die allen over verschillende eigenschappen beschikken. Tijdens onze uitgebreide speelsessie kozen we voor Wilhelm “The Enforcer”, een brute huurling die samen met zijn robots Wolf en Saint een geduchte tegenstander is en korte metten maakt met het gespuis dat Elpis onveilig maakt. De tweede speler koos voor Nisha “The Lawbringer”, een geweldadige sexy jongedame die met haar twee pistolen en kinky zweep met veel gemak gaten schiet in de schedels van nietsvermoedende vijanden. Naast deze twee geweldige personages konden we ook nog kiezen uit Athena “The Gladiator”, een krachtige huurmoordenaar en Claptrap “The Mistake”…ik bedoel “The Fragtrap”, een onvoorspelbare robot die vaak meer kwaad dan goeds voor je team kan betekenen.

Borderlands

Elk personage heeft weer een uitgebreide “talent tree” met drie verschillende specialisaties, welke je overigens ten alle tijde voor een kleine vergoeding bij een specifieke “vending machine” kan aanpassen, net zoals in Borderlands 2. Wat nou de beste builds zijn zullen de komende maanden weer door de community ontdekt worden. En de community van Borderlands is enorm en nog altijd actief.

De belangrijkste nieuwe toevoegingen aan Borderlands The Pre-Sequel! zijn de afwezigheid van zwaartekracht, het nieuwe zuurstof systeem, cryo wapens en de dodelijke laser wapens. Rondrennen en springen zonder zwaartekracht is even wennen maar geeft de game een geheel nieuwe dimensie. Er is gewoon veel meer mogelijk, al kan het soms frustrerend werken als je ergens op probeert te springen. Oefening baart echter kunst, blijf het dus vooral proberen. Voor je het weet ben je namelijk een rondspringende moordmachine. Het nieuwe zuurstof systeem werkt ook erg goed. Even was ik bang dat het nogal frustrerend zou zijn om steeds op zoek te gaan naar zuurstof, maar niets is minder waar. Zuurstof is in overvloed te vinden. Je vindt flesjes zuurstof door vijanden te doden, speciale machines te activeren die zuurstof leveren en door op speciale zuurstof geisers op de map te staan. Spelers die voor Claptrap hebben gekozen zullen zuurstof alleen maar nodig hebben om rond te boosten, want je kan je zuurstof namelijk ook gebruiken als een voortstuwings-middel, wat trouwens erg goed werkt.

In Borderlands The Pre-Sequel! draait het uiteraard weer om wapens, heel veel wapens! Dit keer zijn er Cryo wapens aan de game toegevoegd. Deze wapens bevriezen vijanden en laten je tegenstanders in duizenden stukjes uit elkaar spatten bij het plaatsen van een goed gemikt schot. Een ander nieuw wapen zijn de Laser wapens, en de dodelijke laser stralen maken in de meeste gevallen snel korte metten met je tegenstanders. Tijd om weer op jacht te gaan naar al die zeldzame Legendary wapens en een wapen arsenaal samen te stellen waarmee je Elpis kan terroriseren.

Een nieuwe functie in de game is “The Grinder”, een machine waarin je drie items van dezelfde kwaliteit kan combineren om een nieuw, vaak beter wapen te creëren. Een systeem dat erg goed werkt en een leuke toevoeging aan de game is. Het brengt diversiteit naar de game en zorgt voor een bevredigend nieuw crafting systeem. Tijdens je avontuur wordt je trouwens beloond met Moonstones, een betaalmiddel die je kan gebruiken om items bij de “Black Market” te kopen, The Grinder te activeren en speciale cocktails te consumeren bij Moxxi’s bar. Deze drankjes geven je personages een half uur lang sterkere eigenschappen. De Badass Points zijn trouwens ook weer terug en als je zoals ons honderden uren in Borderlands 2 hebt gestopt neem je al deze Badass points mee naar deze nieuwe game, en dat is natuurlijk heel erg gaaf. Hopelijk hebben jullie je Borderlands 2 savefile dus bewaard.

De game ziet er nog steeds goed uit.

Borderlands 2 was een mooie game (als je van de texture-based graphics houdt) en grafisch gezien bijzonder origineel. Na veel tijd op de Xbox One doorgebracht te hebben is het echter wel even wennen om weer terug te gaan naar de Xbox 360. Af en toe duurt het even om textures van personages in te laden, maar dit was verder niet storend (Borderlands 2 had dit probleem af en toe ook) en maakt de gameplay niet minder bevredigend. Elpis is kleurrijk en bevat allerlei gestoorde wezens. De omgevingen zijn vooral in het begin een beetje hetzelfde maar zodra je een paar uur hebt gespeeld zie je steeds meer verandering. De nieuwe Vault Hunters zien er ook heel erg goed uit, maar de vijanden zijn voornamelijk een beetje hetzelfde als in het voorgaande deel. Dit keer hebben ze echter ook “zuurstof kits” op om te kunnen ademen en wat andere kleding aan. Maar who cares? Ze overleven vaak toch niet lang genoeg om je er druk over te maken. De vele verschillende wapens hebben allemaal een eigen stijl en speciale eigenschappen, iets wat in Borderlands 2 al geïntroduceerd werd. Torque wapens hebben bijvoorbeeld allemaal explosieve ammunitie en Tediore wapens kunnen na het herladen als granaten naar vijanden gegooid worden. Wie kent de “Babymaker” nog?

Geweldige dialogen vol puberale humor!

Als er iets is wat in Borderlands altijd erg goed gedaan wordt zijn het wel de dialogen. Deze zijn vaak hilarisch en zitten vol met puberale humor. NPC’s hebben vaak ook een heleboel te vertellen, praat dus even geregeld met ze, het is echt de moeite waard. Met de geluidseffecten zit het ook weer helemaal goed en het geweervuur, de explosies en het maniakale geschreeuw en gebrul van je tegenstanders wordt erg overtuigend overgebracht. De muziek is erg toepasselijk en wat tijd doorbrengen in Moxxi’s bar is ook zeker aan te raden als je wat goede muziek wilt horen. Als je goed kijkt vindt je hier ook nog eens een leuke easter egg: twee dwergen die wel wat weg hebben van Daft Punk.

Talloze content geeft de game enorm veel replay value!

In Borderlands The Pre-Sequel is weer enorm veel te doen. Naast de standaard Story missies zijn er ook een heleboel speciale sidequest te vinden en zijn er een heleboel geheime baasgevechten die je belonen met felbegeerde Legendary wapens. Iwajira, de gigantische Kraggon is bijvoorbeeld een van de eerste die afgelopen week door een aantal spelers is ontdekt. Door deze te verslaan maak je bijvoorbeeld kans op de Legendary Rocket Launcher genaamd “Thingy”. En zeg nou zelf, daar speel je een Borderlands game voor. Zodra je level 30 hebt bereikt kan je de game op “True Vault Hunter” modus spelen om level 50 te bereiken en de allerbeste wapens in de game te vinden. Gearbox Software kennende zullen ze ook deze game weer ondersteunen met speciale events en allerlei DLC. Ik verwacht daarom dat veel spelers ook in Borderlands The Pre-Sequel! weer honderden uren zullen doorbrengen. Wij in ieder geval wel!

Pandora is zo 2012…

Borderlands The Pre-Sequel! overtreft al mijn verwachtingen. Eerst twijfelde ik een beetje of de game zich wel staande kon houden in vergelijking met de voorgaande delen, maar dat was nergens voor nodig. De gameplay is nog altijd hartstikke leuk en vooral de co-op modus is weer ijzersterk. De afwezigheid van zwaartekracht en het gebruik was zuurstof was even wennen, maar maakt de game een stuk uitdagender. Grafisch gezien is de game gewoon goed en over de muziek en geluidseffecten heb ik niets slechts te zeggen. Dialogen zitten vol met puberale humor en zorgen voor vele lachwekkende momenten. Borderlands The Pre-Sequel! neemt zichzelf niet al te serieus en dat is geweldig. Er zijn al genoeg serieuze shooters. Qua replay value is er wederom enorm veel te doen en kan je de game op de True Vault Hunter moeilijkheidsgraad spelen om level 50 te bereiken en de allerbeste wapens in de game te vinden. Tijd voor een enkeltje naar Elpis, je zal namelijk niet teleurgesteld worden. Borderlands The Pre-Sequel! is zeker een waardige opvolger, prequel…je snapt wel wat ik bedoel…

80

Cool loot systeem
Toffe personages