Volwaardige nieuwe Battlefield of te dure stand alone DLC?

Battlefield: Hardline werd vorig jaar op de E3 aangekondigd en niet iedereen was gelijk omver geblazen. Men was eerder verbaasd want dit keer zijn het geen militaire grootmachten die het tegen elkaar opnemen maar de handhavers van de wet tegen (drugs) criminelen. De fans en de media waren in het begin vrij sceptisch over Battlefield: Hardline en benoemde het al snel tot iets dat een uitbreiding had moeten zijn voor Battlefield 4. Na Battlefield: Hardline uitgebreid gespeeld te hebben kunnen wij jullie nu al melden dat Battlefield: Hardline prima op zijn eigen benen kan staan.

Batllefield: Hardline Review Battlefield: Hardline

Good cop, bad cop

In de story modus van Battlefield: Hardline neem jij de rol aan van Nicholas “Nick” Mendoza een jonge agent van Cubaanse afkomst die zich wilt bewijzen als clean cop. Dit gaat echter niet zo makkelijk en zo komt hij voor allerlei dilemma’s en verleidingen te staan. Het verhaal is nog altijd zoals bij de meeste games van dit genre erg oppervlakkig, maar wel vermakelijk. Wat Visceral Games erg goed heeft gedaan is dat je wanneer je stopt met spelen een filmpje te zien krijgt met: “Next Time in Hardline.” Dit zelfde is het geval wanneer je weer verder gaat met spelen, dan zul je namelijk een filmpje met “Last time in Hardline” te zien krijgen. Zo krijg je een snelle recap van wat er in de vorige episode (missie) is gebeurd en trekt dit je toch weer net iets meer het verhaal in. Je hebt eigenlijk tijdens het spelen van de missies (die dus episodes genoemd worden) het idee dat je zelf de controle hebt over een politie serie.

Freeze! this is the MPD

Je speelt dus een agent in Battlefield: Hardline en wat kunnen agenten doen? Juist ja, mensen arresteren. Je kan er voor kiezen om de NPC’s in Hardline te arresteren maar je kan er ook voor kiezen om de game als een ware Rambo te spelen. Dit levert echter wel minder punten op. Met deze punten verhoog je je politie level en daarmee speel je weer wapens, gadgets en dergelijke vrij om te gebruiken tijdens de missies. Punten verzamelen is dus vrij belangrijk. NPC’s doden daarentegen leveren geen punten op maar je kan zo wel vlot door de missies heen spelen.

Tijdens de missies zijn er ook nog extra doelstellingen zoals extra bewijs verzamelen en cold case criminelen arresteren.

De missie structuur is bijna elke keer hetzelfde, je komt aan op de plek van bestemming en probeert daar ergens naar binnen te dringen, meestal om iets of iemand te vinden. Vervolgens ga je naar een andere locatie om daar bewijs te vinden om als laatste te vluchten dan wel ergens binnen te vallen en dit gaat meestal gepaard met een schietfestijn. Tijdens de missies zijn er ook nog extra doelstellingen zoals extra bewijs verzamelen en cold case criminelen arresteren. Deze zijn op te sporen via je high tech smartphone die ook nog eens vijanden kan markeren, zodat je hun bewegingen beter kan volgen. Dit alles helpt ook weer om je politie level omhoog te gooien en zo dus snel bepaalde wapens vrij te spelen.Battlefield: Hardline Review

Schoonheidsfoutjes

Grafisch gezien ziet Battlefield: Hardline er op zich prima uit al heeft de game hier en daar te maken met wat schoonheidsfoutjes. Zo komt het regelmatig voor dat teammates, vijanden of NPC’s die je hebt geraakt met een taser gun of melee wapen nog wel eens met hun hoofden door de muur willen vallen of een half lichaam wat door de grond heen zakt. Daarnaast komt het in de singleplayer ook wel eens voor dat textures van gebouwen niet snel genoeg inladen.

Woop-woop! That’s the sound of da police!

Zoals je mag verwachten van een Battlefield game is het geluid prima in orde, hier staat de franchise namelijk bekend om. Dus de wapens, ontploffingen, en actie komen allemaal weer natuurgetrouw en realistisch over. Maar ik moet zeker ook even kwijt dat de playlist die je in de multiplayer  hebt super vet is. Tijdens mijn eerste potje Hotwire, die ik toevallig als agent speelde, stapte ik in een hotwired car en wat knalde er uit de speakers? Woop-woop! That’s the sound of da police! Woop-woop! That’s the sound of the beast! juist ja die vette klassieker van KRS-One. Zo zijn er nog veel meer andere tracks uit verschillende genre’s die tijdens een potje online Battlefield: Hardline door de speakers van je auto kunnen blazen.

Rond scheuren in Hotwire en rijk worden in Blood Money

Iedereen weet natuurlijk dat het in Battefield om de multiplayer ervaring draait en Battlefield: Hardline is zeker geen minderwaardige Battlefield game. Natuurlijk zijn het geen militaire grootmachten waar je mee speelt en heb je dus geen straaljagers en Apache helikopters tot je beschikking. Ja, dit is even wennen maar nieuwe game modes zoals Hotwire en Blood Money maken dit redelijk goed. De maps in Battlefield: Hardline zijn ook alle negen iets kleiner van opzet en er zal meer in close quarters gevochten worden. De actie is hierdoor wat vlotter en je zult ook sneller in de actie belanden en niet eerst een halve map hoeven te doorkruisen.

Blood Money en Hotwire zijn toch wel twee hele goede modi. Hotwire is eigenlijk “Conquest on wheels”, de doelstellingen die je vast moet houden zijn land voertuigen en hier mee moet zo lang mogelijk rond gereden worden om de tickets van de tegen partij leeg te laten lopen. Klinkt simpel, maar er komt net iets meer bij kijken want de voertuigen kunnen gerepareerd worden. Daarnaast zullen ook andere spelers je achtervolgen en je bijvoorbeeld neer proberen te knallen met grenade launchers. Je kan er ook voor kiezen om het luchtruim onveilig te maken en vanuit een helikopter de achtervolging  in te zetten om op deze wijze controle punten te vernietigen.

In Blood Money is er ergens in het midden van de map een berg met geld, zaak is je kluis vol te gooien met dit geld. Twee teams zullen dus naar het midden haasten om daar geld te pakken om dit vervolgens naar hun kluis te brengen. Maar je kan er ook voor kiezen om naar de kluis van je tegenstanders te gaan en deze vervolgens helemaal leeg te roven.

Dan zijn er nog de twee nieuwe modi: Rescue en Crosshair die de nadruk op teamwork nog even iets hoger in het vaandel hebben staan. In deze twee modi speel je maximaal vijf tegen vijf en zul je niet direct respawnen als je dood gaat maar zul je moeten wachten tot de volgende ronde. In beide modi draait het om gijzelaars die gered moeten worden of vervoerd moeten worden naar een veilige plek. Naast de nieuwe modi keren oude vertrouwde modi natuurlijk ook terug en dit zijn Conquest (small/large) en team Deathmatch. Deze komen alleen helaas wat minder goed tot hun recht in Battlefield: Hardline doordat er een stuk minder voertuigen zijn.

Battlefield: Hardline kan prima op zijn eigen benen staan

Zoals eerder vermeld kan Battlefield: Hardline dus prima op eigen benen staan en is dit zeker geen veredelde DLC. Ja, de game zal in het begin wennen zijn en af en toe zul je bepaalde voetuigen heus wel missen. Maar ja, aan elk nieuw vriendinnetje moet je even wennen. Naast de singleplayer die leuk is opgezet kun je uren plezier beleven aan de multiplayer met de vele verschillende modi. Daarnaast zou je ook nog eens voor alle trophys/achievements kunnen gaan en alle online assingments kunnen halen en dan ben je al gauw honderden uren bezig met Battlefield: Hardline. Ben je op zoek een een online shooter waarin je ook voertuigen kunt besturen en iets meer bewegingsvrijheid biedt dan andere online shooters. Battlefield: Hardline is daarom zeker het overwegen waard.

82

Hotwire
Snellere actie