Schaken? Vooruit maar.

Qua verhaal is er niet veel te vertellen. Niet veel boeiends althans. Het eeuwenoude verhaal tussen goed en kwaad, wat al jaren woedt, en het ligt aan jou om ditmaal het kwade te verslaan. Of de goeierikken, ligt er maar aan welke kant je kiest. Het verhaal wordt niet echt uitgelegd in cutscenes, maar in (voorgelezen) tekst die je krijgt te zien voor je aan de campaign begint. Ja, het spel heeft een daadwerkelijke story modus! Voor beginnende schakers is het verhaal redelijk moeilijk te spelen, aangezien je met enkele schaakstukken begint, en zo puzzels op moet lossen om verder te kunnen.

Schaakmat!

Zoals ik al zei, het verhaal kan erg moeilijk zijn voor beginners. Gelukkig heeft Battle vs Chess ook een tutorial, waarin redelijk uitvoerig de basis en beginselen van het schaken wordt uitgelegd. hoe ze kunnen bewegen over het veld, hoe stukken andere stukken kunnen schaken. Ook wordt dit goed weergegeven door wijze van simpele zetten die je in de tutorial maakt, zodat je ook hands-on gelijk zelf kunt merken hoe het speelt. Zelf merkte ik dat dit enorm hielp.

Battle vs Chess heeft enorm veel verschillende spel modi, denk maar aan campaign, minigames, skirmish en battlegrounds.

Skirmish is het klassieke schaak, waarin je tegen een A.I. Speelt. Zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad is dit nog een uitdaging voor onervaren spelers. Gelukkig is er een hulplijn, die je tips geeft over hoe je stukken het best kan spelen. Dit wil niet zeggen dat je wint.

In Battlegrounds speel je wederom het klassieke schaak, maar met een twist. Je kunt kiezen tussen twee varianten, duel en slasher. Bij duel krijg je een quicktime event als een stuk van jou geschaakt wordt. Hierbij krijg je de kans om jouw stukken te verdedigen, en zo het spel wat makkelijker te maken. De rank van de stukken die de strijd aangaan, beslissen de HP en aanvalskracht. Zo is een Koningin sterker dan een pion, en zal deze dan ook in één klap verslaan. Slasher mode volgt hetzelfde principe, maar in plaats van een quicktime event, krijg je een korte hack ‘n slash minigame. Ook hier bepaalt de rang van jouw stukken hoe deze strijd zal verlopen. Vooral voor de beginnende speler is dit een leuke spelmodus, omdat de kans op winnen hierdoor vergroot wordt.

In de campaign modus ervaar je verhaal achter Battle vs Chess. Door middel van enkele stukken die op het veld staan, moet jij ervoor zorgen dat je wint, en daardoor kun je de volgende hoofdstukken vrijspelen. Begin hier pas mee zodra je wat beter hebt leren spelen, zodat je niet je haren uit je hoofd trekt omdat je voor de zoveelste keer verloren hebt.

De minigames zijn echt uitdagingen en breinkarkers. Ook hier heb je namelijk verschillende modi, van simpel tot moeilijk. Zo is treasure hunt redelijk makkelijk, waarbij je je Koningin door het veld moet verplaatsen en hierbij zoveel mogelijk punten moet halen door het verzamelen van kristallen.

One-timers, zijn puzzels die je in één beurt op moet lossen. Dan heb je nog standard en hard puzzels. Hierbij zijn er al de nodige stukken van het veld verwijderd, en moet je in een bepaalde hoeveelheid zetten het spel winnen.

Dat ziet er goed uit

Qua graphics is er op Battle vs Chess niet veel aan te merken. Het spel is dan wel iets ouder en dat zie je wel terug. Maar over het algemeen ziet het er goed uit. Al wil het wel eens rommelig worden als alle stukken over het spel verspreid zijn. Ook zijn sommige stukken best moeilijk uit elkaar te halen als je niet weet wat ze precies zijn. Gelukkig is er ook een optie om jouw krijgers te veranderen in de klassieke stukken die we van het houten spel gewend zijn, wat het geheel een stuk overzichtelijker maakt, maar lang niet zo bijzonder.

Ook zijn er verschillende soorten speelvelden. Natuurlijk heb je het klassieke schaakbord, maar je kunt de strijd ook plaats laten nemen in de hel, hemel en alles wat daar tussen zit. Een leuke toevoeging, al merk je er niet veel van als je midden in het spel zit, dan heb je wel andere dingen aan je hoofd.

Als muziek in de oren

Als je een intensief spel zoals schaak speelt, kan muziek enorm afleiden. Bij Battle vs Chess is dit echter niet het geval. Natuurlijk heb je de triomfantelijke oorlogsmuziek die op de achtergrond speelt, maar dit is op zo’n niveau dat dit totaal niet stoort. Je let er dan om eerlijk te zijn ook niet echt op. In het hoofdmenu komt de soundtrack helaas wel wat goedkoop over. Beetje FaceBook rpg-achtig zeg maar. Nu zal je hier niet zoveel tijd in doorbrengen, maar toch…

zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad is het een uitdaging om te winnen. Iets wat op mij persoonlijk werkt als een rode vlag, aangezien falen niet mijn sterkste kant is.

Al met al niets over te klagen. Het past goed bij het spel en leidt niet al te veel af. Niets meer en niets minder.

De Koning is dood, leve de Koning!

Om nu te zeggen dat ik een grootmeester ben geworden in schaak, is flink overdreven. Ik ben als een onwetende in het spel gestapt, en ik mag gelukkig zeggen dat ik het nu een beetje snap. Een beetje maar, want een potje heb ik nog niet kunnen winnen. Maar verbetering in mijn spel zit er zeker in. Als je goed in het spel zit, is de verleiding na een verloren, of een gewonnen potje groot om het spel opnieuw te beginnen, keer op keer. Ik kwam er al vrij snel achter dat ik al zo’n drie uur aan het spelen was voordat ik mijn PlayStation 3 uitzette, om enkele uren later toch weer te beginnen. Geen enkel potje is hetzelfde, en je merkt dat je je strategie telkens aanpast. De A.I. In dit spel is nietsontziend, en zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad is het een uitdaging om te winnen. Iets wat op mij persoonlijk werkt als een rode vlag, aangezien falen niet mijn sterkste kant is. Maar verliezen zul je! Dit is een spel wat je tussendoor even oppakt om een potje of tweet (of meer) te spelen. Ook is het mogelijk om met z’n tweeën te spelen, of online tegen spelers over de hele wereld te strijden. Maar daar ga ik me nu persoonlijk nog niet aan wagen.

75

Verslavingsfactor is hoog

Moeilijk voor beginners