Assassin’s Creed Unity review tijd

Assassin’s Creed Unity  is de nieuwste game in de serie en meteen ook de eerste volledige next-gen versie in de Assassin’s Creed serie.  Waar Black Flag nog een cross-gen game was,  is Unity speciaal gemaakt voor de next-gen consoles. Is dit te merken? Lees het in onze review van Assassin’s Creed Unity!

Assassin's Creed Unity review confessional confession bekentenis dood bloed 17-11-2014

Het verhaal van Arno…

In deze Assassin’s Creed volgen we Arno…  Onze nieuwste assassin,  afkomstig uit  het 18e eeuwse Frankrijk. Versaille en Parijs om precies te zijn. En Frankrijk was in deze periode een rumoerig land. Voedseltekort,  protesten, en natuurlijk uiteindelijk een revolutie.  Een perfecte locatie om de oorlog tussen Assassins en Tempeliers verder te vertellen. Hoewel,  oorlog…

Van oorlog tussen de twee valt niet echt te spreken aangezien er een (tijdelijk) staakt het vuren is tussen de twee groepen. Natuurlijk gebeurt er achter de schermen een hoop,  maar geen van beide groepen probeert elkaar rechtstreeks aan te vallen.

Het is in deze periode dat de nog jonge Arno zijn vader verliest en geadopteerd wordt door een man die een dochter heeft van ongeveer dezelfde leeftijd als Arno. Jarenlang gaat dit goed, totdat Arno als jongeman onterecht in La Bastille (de bekende gevangenis in Parijs) gegooid wordt voor de moord op zijn adoptie vader. Hier komt hij er achter dat zijn vader een Assassin was, en zijn adoptie vader… een Tempelier…

Na deze intro speel je een flink aantal missies door als Assassin,  met vrij weinig persoonlijk verhaal voor Arno,  wat ervoor zorgt dat de speler niet echt een band opbouwt met hem. Pas halverwege het singleplayer verhaal begint er een stuk meer uitleg en duidelijkheid te komen over hem en Elise,  de (nu) vrouw die hij jarenlang als zus heeft gehad. Dit klinkt vrij laat,  maar zelfs halverwege het verhaal is er nog tijd genoeg om met nieuw gevonden “vriendschap” verder op avontuur te gaan met Arno.

Het spel ziet er simpel genoeg prachtig uit, echt een next-gen titel. De stad ziet er geweldig uit, de personage’s gedetailleerd en de weer/ dag en nacht effecten zijn er zeer goed in verwerkt.

Assassin spelen in Parijs

De game speelt op veel punten zoals je zou verwachten. Toch zitten er flink wat kleine veranderingen in die het spel een stuk beter laten spelen. Een van de grootste veranderingen is toch wel het klimmen. Zoals vele van jullie gezien hebben in een gameplay trailer hier en daar zijn de bewegingen van Arno een stuk vloeiender dan die van assassins in de vorige games. Ook gaat het naar beneden klimmen een stuk makkelijker. Door tijdens het klimmen een bepaalde knop in te drukken begint Arno langs de simpelste weg in een vlot tempo naar beneden te klimmen. Hou er wel rekening mee dat als je te hoog bent en er geen directe weg is, je nog steeds zelf je pad zal moeten uitzoeken. Ondanks deze verbeteringen zalje af en toe nog steeds binnensmonds vloeken als Arno een kant opklimt die je niet wilt. Het blijft helaas een gevoelig systeem.

Ook zul je je geen zorgen hoeven te maken dat je je gaat vervelen. De game zit propvol met dingen die je kan doen. Naast de gewoonlijke singleplayer en nieuwe co-op missies zul je ook een hoop social missies kunnen doen, Assassin missies, crowd events, rift missies en nog veel meer. Vooral de rift missies zijn een geval apart. Hierin kom je in een simulatie, in een andere tijd periode terecht zodat je kunt ontsnappen aan een Abstergo scan. Je komt altijd in Parijs terecht, maar er zit toch een flink verschil tussen middeleeuws, 19e eeuws of 2e wereldoorlog Parijs, zoals je je wel kunt voorstellen.

Naast alle missies die je kan doen zijn er natuurlijk ook een hoop collectibles om aan je verzameling toe te voegen. Allereerst heb je de cockades. Cockades zij een soort ronde lintjes die ten tijde van de Franse revolutie zeer duidelijk aanwezig waren. Hiernaast zijn er ook ontzettend veel kistjes om te vinden. Sommige hiervan kun je zo openen, voor andere heb je een lockpick skill nodig, en nog andere verbinding met de companion app of Assassin’s Creed Initiates. De enige die tot nu toe problemen geven zijn de Initiates kistjes, omdat de site hiervan nog niet fatsoenlijk werkt. Begrijpelijk. Maar wel zonde.

Pracht en praal, overal.

Het spel ziet er simpel genoeg prachtig uit, echt een next-gen titel. De stad ziet er geweldig uit, de personage’s zeer gedetailleerd en de weer/ dag en nacht effecten zijn er zeer goed in verwerkt. Helaas is de game niet perfect. Op verschillende momenten, vooral als er heel veel NPC’s rondlopen en er heel veel aan de gang is in de omgeving, is het mogelijk dat je wat framedrops zult ondervinden. Hierdoor loopt de game wat minder soepel.

Gelukkig was mijn persoonlijke ervaring hiermee minimaal en zelfs als het aanwezig was, dan viel er nog mee door te gamen. Ook zijn er wat andere bugs en glitches in de game aanwezig. Denk hierbij aan een rare NPC. Het wegvallen van omgevingen of het door de vloer zakken tijdens het lopen. Zeer jammer om tegen te komen natuurlijk, maar ook deze waren bij mijn playthrough gelukkig zeer zeldzaam en zijn normaal met een patch op te lossen. Al bij al kun je dus zeggen dat de game er prachtig uitziet, en dat je tot een flinke update mogelijk last kan hebben van een aantal bugs of een glitches.

Zo hoort Parijs in revolutie te klinken

Zoals vele games weten is een game vaak niks als het geluid niet goed verwerkt is. En gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken bij deze nieuwe Assassin’s Creed. Tijden het lopen door de stad is er altijd wel iets te horen. Het rumoer van een markt, muziek van een bandje op straat, geschreeuw van protestanten en natuurlijk schoten en zwaarden als de protesten uit de hand lopen. Bij het klimmen op de daken en rennen door de stad zul je kunnen merken dat er aandacht besteed is aan de verschillende soorten ondergrond. Als je tegen hout op klimt zul je een dof, misschien hol geluid horen, maar bij glas in lood klinkt het een stuk massiever, soms zelfs wat scherp als er een stukje kraakt. Aan elk detail qua geluid is gedacht. Ook voor de muziek in de game is weer geweldig werk afgeleverd. En deze muziek zal in de cd verzameling van menig verzamelaar waarschijnlijk zeer welkom zijn.

Samen Tempeliers jagen? Ga je gang

In tegenstelling tot de vorige Assassin’s Creed games heeft Unity geen competitieve multiplayer. Tenminste, niet zoals de vorige games. Het grootste gedeelte van de multiplayer bestaat uit co-op misisie voor twee of zelfs maximaal vier spelers. Dit zijn aparte missies dan die van de singleplayer met een stukje verhaal per missie. Je kan deze missies met willekeurige mensen spelen, of je kan samen met vrienden deze missies doen. Nadat je de missie gedaan hebt kan je ook nog met de groep waar je bij zat de open wereld verkennen. Samen kan je free roamen tot je er weer voor kiest om een nieuwe co-op missie te starten of de groep te verlaten.  Ook kan je een club starten met andere mensen. Met je club kun je extra beloningen verdienen en zelfs wedstrijden tussen verschillende clubs uitvechten. Hoewel helaas deze laatse functie nog niet actief is net zoals de Assassin’s Creed Initiates website.

To Assassin, or not to Assassin

Ondanks de bugs en glitches die de game in zijn geslopen, is Assassin’s Creed Unity nog steeds een ontzettend gave game. Geweldige singleplayer en een zeer strakke co-op multiplayer. Voor de fans van de serie een genot, en ook voor de overige spelers genoeg plezier. Perfect is de game natuurlijk niet, en we hopen dat een update of patch de meeste glitches er uit haalt.

89

Prachtig
Groots
Co-op

Framedrops
Glitches

Pracht van een game in single en co-op. Zonde van bugs en glitches, maar dit valt op te lossen.

84

Parijs
Coop

Glitches
Jumps werken niet mee
Abe

AC Unity gaat terug naar de roots van AC grote steden in europa. Zeker de moeite waard vooral door de geweldige graphics. Ook de coop is erg leuk

80

Parijs
Coop

bugs
framedrops
Soundtrack
Sjoerd

Assassins Creed Unity is een goede game. Echter zitten er fouten die voor mij de game deels verpesten. Coop met vrienden maakt een hoop goed.

300
  • Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de customization in deze game. Kan je nou echt aan de hand van specifieke equipment je eigen Assassin maken? Bijvoorbeeld: een Assassin met heel veel punten in Stealth, maar minder in Agility? Zijn wapens daarnaast ook te verbeteren met behulp van upgrades?