De kolossale Armored Core robots zijn weer terug.

Armored Core: Verdict Day is een Japanse actie game waar kolossale en bovendien zwaar bewapende mecha de hoofdrol spelen. Als robot en mecha fan heb ik altijd veel plezier gehad met de Armored Core serie, al waren er een aantal delen die bijzonder slecht waren. Grafisch was het vaak niet zo bijzonder, maar vooral de gameplay maakte de voorgaande delen erg leuk om te spelen. Zal Armored Core: Verdict Day ons hetzelfde gevoel geven en bewijzen dat mecha games nog altijd een plaats verdienen in de gigantische vijver van games die voornamelijk gedomineerd worden door FPS en sport spellen?

Wij vechten voor wereld heerschappij!

In Armored Core: Verdict Day vechten drie verschillende facties om wereld heerschappij en het recht op alle natuurlijke grondstoffen. Dit zorgt natuurlijk voor bloederige conflicten en het is aan jou of een team van vrienden om hier een bijdrage aan te leveren. Stap in je kolossale mech, kies een van de drie facties en redt de wereld van haar ondergang!

Ga op oorlogspad met jouw eigen metalen creatie!.

Zoals sommigen van jullie misschien al wel weten is Armored Core: Verdict Day een zeer uitgebreid spel waarbij het aanpassen en bouwen van een zwaar bewapende super robot centraal staat. De bedoeling van het spel is om online alleen of in teamverband los te gaan, maar spelers die liever alleen spelen kunnen ook in een uitdagende story modus ruim zestig verschillende missies doorspelen. De missies zijn echter zeer lineair en dat is erg jammer. Vernietig een “X” aantal vijanden of een zwaar bewapende vijand is waar het voornamelijk op neer komt. Dit begint wat mij betreft na een tijdje echter vrij saai te worden. Wat maakt het dan leuk? Op oorlogspad gaan met jouw eigen metalen creatie en een groep vrienden!

De grote kracht van Armored Core: Verdict Day is namelijk de uitgebreide customisatie modus. Door het spelen van verschillende missies ontvang je steeds meer onderdelen, die je in de uitgebreide workshop kan gebruiken om jouw eigen Armored Core robot te bouwen. Bouw je een super lichte robot met heel veel boost capaciteit en een tweetal handige zwaarden of ga je toch voor een zwaar bepantserde robot met een krachtig kanon? De mogelijkheden zijn eindeloos en zullen spelers waarschijnlijk nog meer bezig houden dan de missies zelf.

armored Core Verdict Day

In dit nieuwe deel zijn “shields” weer terug en zijn er bovendien meer dan honderd nieuwe onderdelen bijgekomen. Er zijn nieuwe recon units, kleine onbemande drones die het strijdveld voor je verkennen, een nieuw tuning systeem waarmee je verschillende wapen statistieken kan verhogen (Power, Fire rate en Accuracy) en een groot aantal geheime onderdelen waarmee je een paar super krachtige AC’s kan bouwen. Spelers van het originele Armored Core V kunnen bovendien aan het begin van Armored Core: Verdict Day kiezen om hun oude save file te laden om meteen op oorlogspad te gaan met de monsterlijke robot(s) die ze in de vorige game hebben gemaakt. Geen zin in missies? De Free Play modus biedt vrienden en vijanden de kans om het tegen elkaar op te nemen in ranked of normal matches en dat is een leuke toevoeging. Reken dus maar op vele uren robot-tuning en gevechten van epische proporties.

Gedetailleerde robots maar kale omgevingen.

Grafisch gezien ben ik eerlijk gezegd niet echt onder de indruk van Armored Core: Verdict Day. De veelbelovende cutscenes uit de trailers zijn schaars en omgevingen zijn kaal en grauw. Zo nu en dan had ik daarom ook het gevoel dat ik een eerste generatie Playstation 3 titel aan het spelen was. Denk hierbij maar aan het vermakelijke maar geflopte Mobile Suit Gundam: Taget in Sight. Lelijke graphics hoeven echter niet te betekenen dat een game niet leuk is om te spelen.

Gelukkig hebben de ontwikkelaars wel enorm veel tijd besteed aan de Armored Core robots, deze zijn namelijk wel erg gedetailleerd en zien er intimiderend uit. Voor je het weet heb je jouw eigen AC volgeladen met dodelijke wapens, het metalen monster voorzien van een heel nieuw uiterlijk en tot in detail aangepast met een likje verf, camouflage en strategisch geplaatste emblemen. Het ziet er geweldig uit! De manier waarop je Armored Core robot op hoge snelheid kan rond boosten ziet er overigens ook erg vet uit en geeft de nogal lomp en traag bewegende AC’s een stukje meer dynamiek. Met de komst van de next-gen systemen hoop ik in ieder geval dat de volgende lading Armored Core games er qua omgevingen en textures een stuk mooier uit zullen zien. De Armored Core serie en mecha games in het algemeen verdienen dit denk ik zo naderhand wel.

Rondvliegende kogels en keiharde explosies!

Met de geluiden is gelukkig niets mis want de vele ontploffingen en rondvliegende kogels geven de game een authentiek mecha gevoel. Daarnaast krijg je constant feedback van jou on-board computer systeem, die bijvoorbeeld waarschuwt voor vijanden, schade, doelstellingen, etc. Een Gundam game is er niets bij, aangezien je het daar vaak moet doen met het komische stemmetje van een “Haro” robotje.

De muziek in Armored Core: Verdict Day bestaat vooral uit metal en techno-achtige muziek en dit past zeker wel bij het spel. Ik zou ook niet weten wat voor muziek je er anders bij zou moeten gebruiken. Dialogen komen niet veel voor in het spel, al zul je tijdens de briefing wel conversaties voorbij horen komen die de huidige situatie van de oorlog vertellen en natuurlijk uitleggen wat de doelstellingen van de volgende missie is.

Hardcore modus is frustrerend moeilijk!

Zodra je de Story mode uit hebt gespeeld unlock je de zogenaamde hardcore modus. Doorgewinterde spelers kunnen zich hier laten afstraffen in tien sadistische moeilijkheidsgraden die er bijvoorbeeld voor zorgen dat repareer kosten drie maal hoger worden, minder ammunitie beschikbaar is en dat spelers vijf keer zo veel schade ontvangen. Het is in ieder geval niet voor iedereen weggelegd, aangezien je ook nog eens niet een enkele keer dood mag gaan.

Het leukste aspect van Armored Core: Verdict Day is denk ik wel de workshop. Er zijn zoveel mogelijkheden om jouw Armored Core aan te passen dat spelers er zich uren in zullen verliezen. En dat is absoluut niet een slecht ding. Hoe meer je unlocked, hoe sterker je robot wordt. Dit kun je weer meenemen in alle modi van Armored Core: Verdict Day. Spelers kunnen onderling ook creaties ruilen en dat is toch wel een leuke feature die de game een nog langere levensduur zal geven. Teams opzetten en online met vrienden spelen is ook erg vet, want deze keer kunnen we ook met Japanse en Amerikaanse spelers meevechten waardoor de community een stuk groter wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=u2G2f34CL1w” width=”620″ height=”360″]

Mecha games zijn nog steeds tof.

Als mecha fan moet ik toch echt zeggen dat Armored Core: Verdict Day een bijzonder vermakelijke game is die vooral in teamverband zijn ware potentie laat zien. Negeer de vreselijk saaie en kale omgevingen en focus je op het feit dat jij in jouw eigen gemaakte robot rondvliegt en korte metten maakt met elke vijand die jouw pad kruist. Het spel is dynamisch, zit vol met verschillende dodelijke wapens en bevat een customisatie modus waar je u tegen zegt. Is het voor iedereen weggelegd? Nee, absoluut niet. Maar geef de game zeker een kans, want voor je het weet wil je de controller niet meer neerleggen. Armored Core: Verdict Day bevat zoveel verschillende lagen van gameplay waar je uren zoet mee zult zijn. Ik geef de game in ieder geval een welverdiende 7.3 en duik lekker weer in de omvangrijke workshop van Armored Core: Verdict Day om een metalen monster in elkaar te zetten die waardig is om zich bij ons team “The Juggernauts” aan te sluiten.

• Vette review. Een 7,3. Had eigenlijk een hoger cijfer verwacht. Maar na het lezen van je review snap ik de score volledig.

Dat snap ik, maar de game is min of meer een uitbreiding gebaseerd op het originele Armored Core V en moet het voornamelijk van het online MP aspect hebben. Ik denk daarom dat een 7,3 wel een mooi cijfer is.

• Hoe is de game voor nieuwkomers?

De game is best pittig en de robot customisatie is erg uitgebreid. Je moet wel een beetje weten wat je doet, maar de learning curve is niet erg hoog. Voor je het weet vlieg je rond in een dikke mech. Mochten jij en Berend de game op PS3 halen? Ons team heet: “The Juggernauts”!

• Leuke review om te lezen. Misschien toch eens oppikken.

Ik heb eindelijk “UNAC” unlocked. Hiermee kan je “drone” Armored Cores bouwen en deze tot in detail programmeren. Handig om mee te nemen tijdens moeilijke missies.