Destiny Review
The Sims 4 Review
NHL 15 Review

Review: Armored Core V.

Nicky 13 april, 2012 Geen reacties

Armored Core V, een MMOG met een zeer hoge instap drempel!

We moeten graven, en heel diep, om Armored Core IV terug te vinden in de database van onze hersenen. Armored Core IV is terug te vinden in de hoogtij dagen van de PS2, een spel dat geluidsloos op de achtergrond toch een grote schare liefhebbers wist te verzamelen door zijn mech-based shooting experience. Wij bij KIJK weten nog goed dat wij op pc 386 het fameuze spel MECH-warrior helemaal scheel speelden. Het eindeloze upgraden en het kopen van nieuwe zwaardere mechs en het aannemen van opdrachten om harde valuta binnen te halen. Wat een fantastisch spel was dat! Na de eerste, niet overtuigende reeks Armored core’s op de PS/PS2 en PS3 probeert FROM software het opnieuw…en hoe!
Door de niet al te hoge verwachtingen verbaasd deze game eigenlijk des te meer met een zeer uitgebreid upgrading systeem, grote maps en het MMO-aspect dat zeer verslavend werkt! Minpunt? De ongelofelijk hoge instap drempel van deze game voor nieuwkomers en zelfs de meest ervaren rot in dit genre.

Laten we bij het begin beginnen.
Armored Core V geeft weinig informatie, als het spel al informatie verschaft dan doet het spel dit maar 1 keer. Niet opgelet? pech gehad.
Je zal als speler dus alles zelf moeten uitzoeken of…een bestaande “clan” moeten joinen en de info aan je medespelers vragen. Het “clan” gebeuren is dan ook wel waar het om gaat in Armored Core V; met vier andere spelers missies volbrengen of jezelf als Merc verhuren aan teams die jouw hulp goed kunnen gebruiken.
Er is ook de optie om alleen het strijdtoneel te betreden alleen zul je dan geen toegang hebben tot alle missies. In het begin is dit zeker aan te raden omdat je op deze manier in ieder geval de beginselen van de game onder de knie kan krijgen. Voor het micro managment zul daarentegen wel de hulp van team genoten moeten inroepen. Het blijkt namelijk behoorlijk ingewikkeld om de uitrusting en wapens op een goede manier te balanceren, je zal zonder deze hulp dan ook veel missies verliezen. Dit simpelweg omdat je MECH uitrusting en wapens niet uitgebalanceerd zijn of omdat je niet wist dat je stil moet staan om een laser af te vuren.

De verschillende MECH’s zijn er in overvloed en je zal als team daar dan ook gebruik van moeten maken. Grote MECH’s kunnen niet tussen gebouwen door lopen en je zal dus goed om je heen moeten kijken om de kleinere Sniper-MECH’s te spotten voordat ze jou te grazen nemen. Ook hier geld dus weer het tactische element en samenwerken met je teamgenoten wat Armored Core V alleen maar ten goede komt.
De Story-missions zijn zeer uitdagend en je zal je er dan ook door ‘trial-and-error’ doorheen moeten slaan om de missies tot een goed einde te brengen.

Een groot nadeel van het hele MMO aspect van dit spel is het volgende: FROM software heeft regio-gebonden servers; Europa, USA en Azie hebben ieder hun eigen server. Dit zorgt ervoor dat je moeilijker een online community kan opbouwen en je volledig afhankelijk bent van de regio waarin je woont, om het spel te spelen. Volgens IGN was de Europese server behoorlijk leeg toen zij dit spel uitprobeerde maar wellicht na de goede kritieken zal deze snel vol lopen.

Is Armored Core V een leuk, interessant spel? Ja! Is het een toegankelijk spel wat het genre nieuw leven in zal blazen? Nee.
Armored Core V is teveel afhankelijk van het online aspect, daar is niets mis mee behalve als de instap drempel van het spel zo hoog ligt, dat veel mensen zullen afhaken na het een uurtje of vijf gespeeld te hebben. De informatie verstrekking van de mogelijkheden in-game zijn beperkt en de regio gebonden servers een doorn in het oog. Hou je van een uitdaging, vindt je niet erg om dingen uit te pluizen en info te vragen aan je online medespelers? dan is dit een leuke game om te spelen. Als je de drempel over bent ontdek je een zeer gedetailleerde wereld waarin je je makkelijk uren kan verliezen, een fatastisch spel waar je erg online speelplezier aan zal beleven. Wanneer FROM software ook nog DLC uit gaat brengen en het spel levend zal houden is dit voor de liefhebbers van het genre HET spel!

Artikel R.A.A Barends
Bron: KIJK en IGN.com

Deel dit nieuwtje:Pin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Share on TumblrShare on Facebook0Share on StumbleUpon0

Over de schrijver

Is binnen het KIJK team de programmeur en zorgt er voor dat de website draaiend blijft en up to date. Ook zorgt hij samen met Sjoerd dat de website een mooi en strak design heeft zonder dat de gebruiksvriendelijkheid hier on te leiden heeft.