Aragami is een stealth game pur sang!

Kennen jullie de Tenchu games van vroeger nog? Hier kregen we voor het eerst een echte ninja-game voorgeschoteld en was het een uitdaging om ongezien rond te sluipen en vanuit de schaduwen toe te slaan. Tegenwoordig gaat het natuurlijk heel anders en krijg je als gamer vaak de keuze om voor bruut geweld te kiezen of gewoon in de schaduwen te blijven als een echte sluipmoordenaar. Spellen als Metal Gear Solid V en Dishonored 2 zijn hier goede voorbeelden van. Maar wat als je een ninja bent, die volledig afhankelijk is van schaduwen en ongezien moet blijven, zou dit niet heel erg uitdagend en vernieuwend kunnen zijn? In Aragami pakken ze het stealth genre namelijk net even wat anders aan en bieden ze spelers een ervaring die ze niet snel zullen vergeten. Maar kan Aragami zich staande houden tussen een aantal van de beste stealth games die ooit zijn uitgebracht? Wij slopen door de schaduwen als een wraakzuchtige geest om dit uit te testen.

aragami-climbed aragami

Yamiko moet gered worden

Met behulp van een eeuwenoud ritueel roept de mysterieuze Yamiko een wraakzuchtige geest op. Deze zogenaamde “Aragami” moet haar helpen te ontsnappen uit de klauwen van de Kaiho clan. Een kwaadaardige groepering die met behulp van de kracht van het licht Yamiko’s clan heeft uitgemoord en haar gevangen heeft genomen. Waarom is niet helemaal duidelijk, maar als Aragami zul je al je ninja skills moeten gebruiken om de Japanse schoonheid te bevrijden. Er is echter een probleempje, je hebt tot zonsopgang. Een Aragami kan zonlicht namelijk niet overleven omdat hij gebruik maakt van “Shadow Power”. Daarnaast zul je ook nog eens een aantal talismannen moeten verzamelen voordat je Yamiko daadwerkelijk kunt bevrijden. Bewapend met een arsenaal aan dodelijke schaduwkrachten en de behulpzame kraai Kuruso ga je de uitdaging aan.

Zonder schaduw ben je niets

In Aragami draait alles om de schaduwen. Door in de schaduwen rond te sluipen ben je ten eerste moeilijker te detecteren en vult je shadow power heel snel weer bij. Ideaal als je met de “Shadow Leap” kracht van plek naar plek wilt teleporteren of ongezien achter nietsvermoedende vijanden wilt verschijnen. Het leuke hiervan is dat je constant goed moet opletten en de vijanden goed moet bestuderen. Als je eenmaal gezien wordt is het vaak game over. De Kaiho soldaten kunnen je namelijk met een enkele aanval doden, al is het soms mogelijk om te ontsnappen. Aragami is absoluut geen hack and slash game dus je zult daarom net even wat meer je grijze massa moeten gebruiken. Het is namelijk niet nodig om iedereen te doden en het maakt de game natuurlijk een stuk uitdagender.

Stealth kills en aerial kills maken is erg bevredigend

Aragami begint met de shadow leap, maar al gauw zul je ook allerlei andere eigenschappen vrij spelen. Kuruso is een kraai die je van allerlei info kan voorzien, maar na een upgrade ook vijanden kan markeren. Zo heb je altijd in de gaten waar ze heen lopen en welke kant vijanden opkijken, en dat is reuze handig. Aragami beschikt later in de game ook over kunai’s (werpmessen), mijnen en kan bijvoorbeeld een dubbelganger oproepen om vijanden te misleiden. Elke keer als je een speciale scroll vindt krijg je ervaringspunten die je kunt gebruiken om Aragami van upgrades te voorzien. Het zijn er niet gigantisch veel, maar genoeg om de game een hele andere draai te geven.

Stealth kills en aerial kills maken is erg bevredigend, maar het allerleukste is toch zeker wel om door de schaduwen te sluipen zonder gezien te worden. Uiteindelijk heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand hoe je de game wilt spelen. Wij hebben ons in ieder geval enorm vermaakt, al kan de game kan zo nu en dan wel voor frutraties zorgen. Een bug zorgde er bijvoorbeeld voor dat de marker die aangeeft waar de missie-doelstelling zich bevindt onzichtbaar was. Maar voor de rest zit de game zeker erg goed in elkaar.

aragami-dragon

Aragami ziet er goed uit

De character designs zijn op grafisch gebied het hoogtepunt. Aragami ziet er zelf bijvoorbeeld heel gaaf uit en wijkt volledig af van het stereotyperende uiterlijk dat een ninja volgens de meeste games moet hebben. Zijn rode cape met oplichtende symbolen ziet er prachtig uit en functioneert ook meteen als een metertje die bijhoudt hoeveel shadow power je nog kunt gebruiken.

Omgeving zien er ook erg sfeervol uit, al zie je wel dat voor veel objecten low polygon models gebruikt zijn. Zo nu en dan lijkt het net alsof je naar een Nintendo 64 game zit te kijken. En dan heb ik het vooral over standbeelden, grafstenen en ander objecten die je in de wereld vindt. Gelukkig is het verder niet echt storend en is het totaalplaatje erg sfeervol.

Prachtige sfeervolle muziek met een Japans tintje

Zodra je Aragami opstart wordt je getrakteerd op een prachtig stukje muziek die onmiddelijk de toon van de game zet. Jij bent een ninja en je bent ergens in Japan. De Shakuhachi fluit en viool zijn prominent aanwezig en zorgen voor zowel spanning als rust. De dialogen zijn Japans gesproken, wat natuurlijk een stukje authenticiteit aan de game toevoegt en dat geeft Aragami toch wel wat meer karakter.

Er is best wat te doen in Aragami

De verschillende missies van Aragami, twaalf in totaal, kun je via een level select meerdere keren spelen. Daarnaast bevat elke missie een bepaald aantal verzamelbare objecten en kun je de missie spelen zonder gezien te worden, vijanden te doden of juist helemaal niemand te doden. Ook is er een multiplayer modus waarmee je schijnbaar in co-op door de missies kunt spelen. Wij hebben deze modus helaas niet kunnen testen.

Aragami is een leuke game

Als je op zoek bent naar een leuke stealth game, waarin je echt niet gezien mag worden is Aragami de perfecte game. De gameplay is net even anders in vergelijking met soortgelijke games uit het genre. Dit voegt echter wel een hele nieuwe dimensie aan de gameplay toe. Het is nog niet zo makkelijk om vrijwel altijd in de schaduwen te blijven. Het verhaal van Aragami is niet echt bijzonder, maar goed genoeg. Grafisch is de game ook zeker niet verkeerd, al zien sommige elementen van de game er minder mooi uit. De muziek is prachtig, maar aan de geluidseffecten en dialogen hadden ze wat meer tijd mogen besteden. Qua content is er met twaalf missies best wel veel te doen. Je kunt immers zelfs kiezen hoe je het wilt aanpakken, dus je zou ze ook nog eens meerdere keren kunnen doorspelen. Aragami is daarom gewoon een leuke game die je op je gemak kan spelen. Geef de game dus zeker een kans!

71

Stealth gameplay
uiterlijk Aragami