A Normal Lost Phone is een aparte ervaring

Onlangs hebben we originele indie game A Normal Lost Phone onder de loep genomen. A Normal Lost Phone is namelijk een titel waarbij je schaamteloos in iemand’s telefoon duikt om te achterhalen wie nou de eigenaar is. Dat A Normal Lost Phone vol zit met leuke en minder leuke verassingen was daarom wel te verwachten. Hoe we deze controversiële titel hebben ervaren lees je hier.

A Normal Lost Phone screenshot app A Normal Lost Phone screenshot

Sam heeft alles wat zijn hartje begeert…

Stel je voor. Je bent een jonge kerel met een prachtige vriendin, een liefhebbende familie en hebt enorm veel muzikaal talent. Vervolgens krijg je op je achttiende verjaardag een prachtig cadeau en krijg je een contract aangeboden om met jouw muziek geld te verdienen. Je hebt alles wat je hartje begeert, maar draagt een groot geheim met je mee. Een geheim die langzaam aan je geweten knabbelt en iets wat je eigenlijk met vrijwel niemand kan delen. Wat doe je in zo’n situatie? Vervolgens raak je ook nog eens je telefoon kwijt.

A Normal Lost Phone is een digitale cursus “Identity theft”

Wat ontwikkelaar Accidental Queens met de gameplay van A Normal Lost Phone hebben gedaan is aan de ene kant iets wat bewonderd moet worden, maar tegelijkertijd iets is wat verafschuwd moet worden. Tegenwoordig loopt vrijwel iedereen met een smartphone op zak en deze technologie brengt nou eenmaal veel functionaliteiten met zich mee. Je hebt toegang tot je email, kunt foto’s en video’s maken, etc. Maar als je jouw geliefde smartphone kwijt raakt heb je best een probleem. Zonder enige beveiliging in te stellen kan de vinder heel wat informatie over je te weten komen.

A Normal Lost Phone voelt namelijk aan als een cursus identity theft en dit voelde gewoon niet goed.

In A Normal Lost Phone is dit precies wat je moet doen om progressie in de game te behalen. Je vindt Sam’s telefoon en hebt enkel toegang tot tekstberichten. Zonder Wifi wachtwoord kun je namelijk geen mail openen, browsergeschiedenis bekijken of gebruik maken van de dating app die op de telefoon staat. De eerste opdracht is dus het achterhalen van de Wifi code. Hier zul je het eerste half uur van de game talloze tekstberichten moeten doorspitten. Hier staan namelijk een aantal hints in. Zodra je het Wifi wachtwoord hebt begint de game pas echt. Nu kun je namelijk in heel wat andere apps op de smartphone duiken.

Dit is ook meteen waar het wat ons betreft fout gaat. Je bent niet meer bezig om te achterhalen wie de eigenaar is en hoe je de smartphone terug kan geven. Je bent jezelf als de eigenaar aan het voordoen en begint in naam van Sam berichten te beantwoorden, foto’s te versturen en meer van dat soort persoonlijke zaken. Al snel kom je achter Sam’s geheim en moet dit empathie bij je opwekken. Wat het het juist bij mij opwekte was een schuldgevoel. A Normal Lost Phone voelt namelijk aan als een cursus identity theft en dit voelde gewoon niet goed. De game bevat een aantal hele leuke elementen en test je detective skills, maar al gauw verloor ik interesse in het verhaal en de personages.

A Normal Lost Phone screenshot muziek

Simplistische graphics

Van de graphics hoef je niet veel te verwachten. Al mag er gezegd worden dat er een aantal leuke illustraties in de game te vinden zijn. Het is wel duidelijk dat A Normal Lost Phone tijdens een gamejam ontwikkeld is want ze hadden de game inmiddels op grafisch gebied zeker wat meer kunnen verfijnen. De interface van de telefoon ziet er erg saai uit en de getekende stijl komt eerlijk gezegd heel amateuristisch over. Dit had veel beter en vooral veel mooier kunnen zijn, al is dit natuurlijk een kwestie van smaak.

De muziek steelt de show

A Normal Lost Phone valt qua graphics misschien tegen maar met de muziek is dit een heel ander verhaal. Er zitten namelijk een aantal geweldige tracks in. het leuke is dat je deze vanaf de smartphone kan afspelen en dus zelf kiest wat je gedurende het spelen wilt horen. Een leuke feature die de gameplay zeker wel ten goede komt. Voor de rest is de game volledig text based en zul je geen personages horen spreken.

A Normal Lost Phone is een one trick pony

Zodra je de game hebt uitgespeeld is er niets meer te doen. Het type game is gewoon niet echt geschikt voor replay value of extra content. Ze hadden wel verschillende eindes aan de game kunnen toevoegen of er voor kunnen zorgen dat je als speler verschillende keuzes kunt maken. A Normal Lost Phone is hierin nog al lineair. Verwacht er dus niet te veel van.

Is A Normal Lost Phone de moeite waard?

Als je op zoek bent naar een identity theft simulator wel. De game laat je namelijk diep in het leven van een individu duiken en jezelf voordoen als deze persoon. Sommige dingen die je ontdekt wil je eigenlijk helemaal niet weten. Al moet er gezegd worden dat een deel van de gameplay elementen zeker wel goed is uitgewerkt en het leuk is om detective te spelen. Ze gaan met deze game alleen net iets te ver. Het verhaal is niet voor iedereen weggelegd en het thema van de game is best controversieel. Grafisch gezien is de game heel erg simplistisch en hadden ze dit beter kunnen verfijnen. gelukkig is de muziek wel erg goed. Je kunt A Normal Lost Phone daarom beter overslaan als je op zoek bent naar een game met replay value, er is namelijk te weinig te doen. Na het uitspelen zul je de game hoogstwaarschijnlijk nooit meer aanraken. A Normal Lost Phone is helaas niet indrukwekkend.

60

detective gameplay
muziek