Vrouwelijke gamers waren tot vandaag niet welkom bij het Finse Hearthstone toernooi.

Tijdens gesprekken met medewerkers van Blizzard Entertainment merken we dat de organisatie veel geeft om de vrouwelijke spelers. Hoe kun je dat als buitenstaander zien? Nou, simpel. Een voorbeeld is dat Blizzard geen gebruik maakt van boothbabes bij hun stand. Dit is besloten mede doordat ze geen afstand willen scheppen tussen de organisatie en het grote aantal vrouwelijke fans. Dat is dus een +1 voor Blizzard Entertainment.

Toch was tot vandaag niet iedereen zo verwelkomend als het gaat om vrouwelijke gamers. Zo was door de Finse organisatie Assembly aangegeven dat er geen vrouwelijke deelnemers werden geaccepteerd tijdens de Assembly 2014 Hearthstone Tournament. Waarom? Zijn er dan geen vrouwelijke Hearthstone spelers? Jawel hoor, genoeg! En deze vrouwen houden zich prima staande tegenover de mannelijke tegenstanders. Maar waar lag het dan aan?

International e-Sport Federation zegt vrouwen juist te willen promoten.

Volgens Markus Koskivirta van Assembly was de reden om vrouwen buiten te sluiten gecompliseerder dan simpelweg discriminatie. Volgens Markus komt deze scheiding in vrouwelijke en mannelijke deelnemers voort uit het feit dat de winnaar van het toernooi door zal gaan naar de World Championship Hearthstone Tournament in Baku, Azerbaijan. En daar ligt volgens Markus de basis van dit probleem. Want hoewel er geen onderscheid zou moeten zijn tussen mannelijke en vrouwelijke gamers is er vanuit International e-Sports Federation (IeSF) toch een verdeling gemaakt in vrouwelijke en mannelijke toernamenten. De reden hiervan is volgens IeSF heel simpel. Ook in andere sporten wordt het segretatiebeleid gehanteerd, dus zou dit ook voor e-Sport moeten gelden.

Verder was dit beleid volgens IeSF ook bedoeld om vrouwen in de gamingwereld meer naar voren te brengen. IeSF beseft zich heel goed dat vijftig procent van de gamers wereldwijd vrouwelijk is en probeert juist meer vrouwen deel te laten nemen aan e-sport door speciale toernoois voor ze te organiseren, dus apart van mannen. Dit laatste zou aannemelijker zijn als zowel mannen en vrouwen dezelfde games konden spelen. Maar helaas voor de vrouwelijke Hearthstone spelers was dit niet het geval. Want voor mannelijke gamers zouden er toernooien georganiseerd worden voor de games DotA 2, StarCraft 2, Hearthstone en Ultra Street Fighter IV. De dames hadden een wat beperktere selectie aan games, namelijk alleen StarCraft 2 en Tekken Tag Tournament 2. Je leest het al, hier stond Hearthstone dus niet bij.

Zoals je je kan voorstellen waren meerdere leden van de gaming community het niet eens met dit beleid. Vanuit verschillende kanalen uitten ze hun ongenoegen omdat vrouwen niet deel mochten nemen aan onder andere het Hearthstone Tournament. Inmiddels is er een verklaring afgegeven vanuit IeSF dat het beleid is aangepast. Na een spoedoverleg over de vele klachten vanuit het publiek besloot IeSF om nu twee categorieën events te organiseren. Namelijk een categorie toernooien die open zijn voor iedereen, en een categorie toernooien alleen voor vrouwelijke gamers.

Ask yourself: WWBD (What Would Blizzard Do?)

Inmiddels heeft ook Blizzard gereageerd en geeft aan te streven naar een community waarvan iedereen deel kan uitmaken. Zij steunen dus de beslissing om een open Hearthstone toernooi te houden. Nu de vraag aan jullie dames (en heren). Is het logisch om een verdeling te maken in vrouwelijke en mannelijke toernooien of moet de gaming community als één geheel behandelt worden? Geef je de Finse organisatie Assembly dat ze geen vrouwen toe lieten omdat zij dan toch niet naar Azerbaijan gestuurd zouden worden? Legden zij met deze uitspraak de schuld niet alleen bij IeSF? En hoe zit het dan met IeSF, een organisatie bestaand uit e-Sports verenigingen uit negen landen (waaronder Nederland)? Denk je dat ze gelijk hebben als ze zeggen dat een segregatiebeleid gunstig is voor vrouwelijke gamers? Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

(Bron: Polygon.com)

  • Joelle de Bruin

    Aan de ene kant ben ik het met de IeSF eens. Want als ik kijk naar mijn eigen sport (schermen) Heb je ook vrouwen en mannen apart. Maar aan de andere kant waarom het onderscheid maken? We zijn nou eenmaal allemaal mens! Dus de oplossing in mijn ogen heeft twee opties:
    Optie 1: Organiseer voor de Dames een aparte wereld kampioenschap (volgens mij zijn die er namelijk niet)
    Optie 2: Laat Jan en alle man deelnamen aan de wereld Kampioenschappen. We willen toch niet discrimineren!

    • PerziaN

      Het segregatiebeleid is geïnspireerd door de sportwereld waar verschil in
      fysieke eigenschappen argument is de groepen te scheiden. Om als volwaardig sport gezien te worden is besloten dit ook zo te doen bij e-sport. Ik begrijp het wel. Al is de gamingwereld anders, want achter een scherm zijn die verschillen niet van toepassing op je prestaties. Maar goed, dat zou verder betekenen dat vrouwen dezelfde opties aangeboden moeten krijgen als mannen. Zolang dat niet zo is kan IeSF in mijn ogen NIET als tweede argument gebruiken dat het scheiden van de geslachten ter promotie is van vrouwen. Dan spreek je namelijk JUIST over buitensluiten en discriminatie op basis van het geslacht. Je hebt in mijn ogen inderdaad meer dan gelijk Joelle, alles hetzelfde, dus een Female World Championship in e-Sport, ik ben voor!

      • Nino

        Ik vind het onzin dat er een aparte “Female World Championship” moet komen, gewoon allemaal lekker aan hetzelfde toernooi mee laten doen, anders benadruk je juist dat vrouwen in een andere e-sports categorie thuis horen dus een of andere “aparte” behandeling nodig hebben.

        Zoek gewoon een andere locatie/ land waar de finale gespeeld kan worden. Vergeet Baku, Azerbaijan…

        • PerziaN

          Daar gaat het niet om, of mensen naar Baku gaan of niet. Het probleem ligt ergens anders. Namelijk dat IeSF zegt vrouwen te willen promoten, maar in dát geval zouden ze dus een Female World Championship moeten krijgen. Op zijn minst! Pas dan kun je zeggen dat de segregatie voordelig is voor vrouwen en mensen in de ogen aankijken. Ik denk dat iedereen, waaronder zelfs Blizzard (als ik hun reactie zo mag interpreteren), liever een open toernooi heeft waar mannen EN vrouwen zich in kunnen schrijven.

  • Grayfoxz

    De scheiding tussen de twee geslachten zijn in de meeste sporten wereldwijd toch naar mijn idee vanwege de fysieke verschillen. In e-sport (oftewijl games) is dit verschil echt niet van belang. Ik zou zeggen gewoon samen laten spelen, jammer dat sommige mannen er niet tegen kunnen als ze door een vrouw verslagen worden 😉

    • PerziaN

      Denk je dat dat er achter lag? Dat mannen niet willen verliezen? Ik denk dat ze er gewoonweg niet bij stil hebben gestaan, of onderschat hebben hoeveel vrouwelijke gamers er zijn. In het ergste geval zien ze de vrouwen niet als echte concurrentie, wat eigenlijk veel erger is. Want iedereen die er veel tijd in steekt en zichzelf uitdaagt wordt uiteindelijk concurrentie. Man of vrouw.

      • Grayfoxz

        Easy perz, dat laatst was maar een grapje 😛

        • PerziaN

          Dat snap ik wel, dat het een grapje was, maar toch. Ik geloof dat anno 2014 niet een groot percentage man zo alpha male is en bekrompen genoeg is om er een heel beleid omheen op te zetten. En als je naar de reacties kijkt op de Facebookpagina van IeSF zie je dat er genoeg mannelijke gamers waren die ook in opstand komen. We zijn één community. En dat is het bewijs. (^~^)

      • Nino

        Er zijn genoeg vrouwelijke pro-gamers die al vele jaren op hoog niveau mee doen aan verschillende e-sports toernooien.Van gemixte LoL teams, tot “female-only” Gears of War en Counterstrike teams, Quake, Unreal, Dead or Alive, World of Warcraft om maar een minuscule selectie te noemen. Ik denk dat het aantal vrouwelijke spelers helemaal niet wordt onderschat hoor, misschien in Europa, maar zeker niet wereldwijd.

        Leuke top 15 van best betaalde female pro-gamers: http://www.businessinsider.com/highest-paid-professional-female-video-gamers-2014-6?op=1

        • PerziaN

          Mocht het nou net zijn dat IeSF een samenwerking is van negen e-Sport verenigingen, waarvan zes uit Europa zijn. Haha!

          En wat IeSF zegt laat ook zien dat deze female pro-gamers die je noemt het niet opwegen tegen de hoeveelheid mannelijke pro-gamers of competitive gamers wereldwijd. “Female gamers make up half of the world’s gaming population, but only a small percentage of e-Sports competitors are women.” Vandaar dat ik me hardop afvroeg of ze toch het aantal vrouwen die mee zouden willen doen hebben onderschat.

  • Men heeft gewoon niet goed nagedacht over de locatie. Wat een enorme blunder! Tegenwoordig moet je met veel aspecten rekening houden, en een locatie is hier een onderdeel van. Dit zie je ook met het volgende wk dat in Qatar word gehouden in 2022. Hier is ook veel ophef over.

    • PerziaN

      Hoewel Baku Islamitisch is (Azerbaijan heeft de een na hoogste percentage aan Sjieten) is het daar niet streng. Je mag er gewoon alcohol drinken en vrouwen dragen wat ze maar willen. In 2010 werd in Baku de Eurovision Dance contest gehouden waarbij mannen en vrouwen samen dansten. Ik betwijfel of de verdeling komt door de religie of cultuur in Baku. Maar ik kan er naast zitten.