Everquest Next

SOE(Sony Online Entertainment) heeft vandaag de eerste dingen laten zien van Everquest Next. Deze Everquest Next is de sequel voor de bekende Everquest MMO’s. Nu was het grootste deel van het algemene publiek deze game alweer vergeten Aangezien SEO tot nu toe alles zorgvuldig onder de doeken heeft gehouden. SEO wilde het gamende publiek verassen en dat heeft het met deze aankondiging keihard gedaan. Kijk eerst het volgende filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=9lLQ-LV1xeI” width=”620″ height=”360″]

Destruction Derby

Een grote Golem die een toren kapot slaat is misschien niet nieuw maar het is wel helemaal nieuw om iets dergelijks in een persistente online wereld te stoppen. Stel je even voor dat jij op avontuur bent in een typisch fantasy woud. In de verte daagt een toren op, je vraagt je af of ze daar misschien wat spulletjes over hebben die jij mee kan nemen op je avontuur. Dan, plotseling,  komt er een nog grotere Golem uit het bos gelopen en vanaf een kilometer afstand zie jij hoe de toren die 30 seconden geleden nog een uitnodigend oord van rust was, gereduceerd is tot een hoop puin. Kort gezegd komt het dus  neer op ‘destructible environments’ in een MMORPG. Nu is er nog niet alles over bekend en de ontwikkelaar heeft al aangegeven dat er wel grensen aan worden gesteld. Niet perse vanuit technisch standpunt maar vooral om het speelbaar te houden. Je wil immers niet dat andere spelers je mooie huisje slopen, daar wordt later nog op teruggekomen.

Slimme Orcs

Okay, destructible enviroments dus. Volgende puntje van aandacht is de kunstmatige intelligentie van de bewoners van Norrath(de Everquest wereld). De ontwikkelaar wil een systeem implementeren waarin alle bewoners dusdanig intelligent is dat de ontwikkelaar niet hoeft in te stellen wat de monsters doen. Als voorbeeld werd er een groep orcs gegeven. De game spawned deze orcs en vanuit hun AI gaan ze dan opzoek naar een plekje waar ze hun orc dingetjes kunnen doen. Dit kan dus betekenen dat ze ergens op een vlakte gaan wonen of dat ze een dorpje aanvallen.

The Times They Are a-Changin’

De gouden graal van de MMO op het moment is de ontwikkelende wereld. Persistente MMORPG’s hebben vaak het probleem dat de wereld eigenlijk nooit veranderd. En een echte levende wereld blijft natuurlijk niet hetzelfde. Om die reden is het de bedoeling dat Everquest Next, Rallying Calls gaat bevatten. Dit zijn grote public quests(quests waarin iedereen mee kan doen) die de wereld veranderen. Deze kunnen kunnen weken of zelfs maanden duren. Als voorbeeld gaf hij dat spelers meehelpen bij de bouw van een stad, de bouw van deze stad heeft ook weer invloed op het gedrag van de monsters in de omgeving en zo verder. En mocht je deze game gaan spelen een aantal jaar na de lancering dan zal je er achter moeten komen wat er gebeurt is tijdens de burger oorlog rallying call want de wereld is niet meer hetzelfde als toen. Hier werd wel aan toegevoegd dat het speelbare elementen van deze gebeurtenissen altijd speelbaar zijn via een soort van tijdstovenaar. Je kan dan een soort van flashback spelen.

Parkour

Movement is ook een topic waar de ontwikkelaar verder wil gaan dan in huidige MMO’s. Spelers kunnen springen, sprinten, klimmen, klauteren, double-jumpen, etc, de ontwikkelaar wil dat spelers een Assasin’s Creed vibe krijgen als ze zich bewegen door de wereld.  Eén van de ontwikkelaars heeft hierover gezegd:
“We wanted a more of a heroic fantasy,with dynamic motion and tumbling and fluid acrobatics.”

https://www.youtube.com/watch?v=eNA6jBJ1VFI” width=”620″ height=”360″]

But wait, there’s more. Everquest Next Landmark

Naast de normale MMO komt er ook een speciale creation tool uit genaamd Landmark. Hierin kunnen speler hun spullen bouwen, denk Minecraft en je hebt een beetje het idee. Het werkt namelijk met voxels, kleine 3D bouwstenen. Deze voxels zorgen er ook voor dat de omgevingen vernietigd kunnen worden aangezien deze voxels stukken geven die af kunnen breken. In Landmark krijgen spelers een stuk land toegewezen in een door de computer gegenereerd land. Binnen deze wereld kan je stukjes land claimen die bescherm worden van vernietiging, buiten deze ‘lots’ kan je ook bouwen maar dan heb je natuurlijk niet de garantie dat een Golem je torentje sloopt.

Spelers kunnen bouwtekeningen vinden om hun creaties verder uit te bouwen, er kan worden gebouwd in co-up en onderling kunnen creaties worden uitgewisseld(lees: verkocht). Je kan dus een toren kopen van een andere speler en zelf een klein huisje bouwen, vervolgens koopt een andere speler beide creaties en bouwt met deze twee creaties een kasteel. Dit kasteel verkoopt hij ook weer, en zowel de bouwer van de toren, het huisje en het kasteel krijgen allemaal een deel van het bedrag dat voor het hele kasteel wordt betaald. Uiteindelijk wil SEO ook wedstrijden houden, de winnaar hiervan zien hun creatie verschijnen in de echte Norrath in Everquest Next.

Landmark wordt een aparte game van Everquest Next maar wordt ook na de lancering van beide games ondersteund zodat je toch met nieuwe spullen kan blijven bouwen. Uiteindelijk moeten ze aparte ervaringen worden die elkaar van buitenaf beinvloeden. Landmark wordt free to play en zou nog dit jaar uit moeten komen.

https://www.youtube.com/watch?v=edhZiHQdIhs” width=”620″ height=”360″]

Ambitie

Het hele Everquest Next project(De MMO en Landmark) is ontzettend ambitieus en heeft de potentie om een ervaring te bieden die nog niet eerder gezien is. Maar gamers zijn wel vaker gouden bergen beloofd zeker op MMO gebied. SOE en de ontwikkelaar bezitten wel de expertise om een dergelijk ambitieus project te leiden. Naarmate er meer over game bekend wordt kan er ook duidelijkere informatie worden gegeven dan alleen de plannen en dromen van de makers. Wat wel een goed teken is zijn de beelden die in-engine zijn gemaakt. Alle features die hier worden genoemd zijn al in-game gezien, maar nog niet speelbaar voor de pers.
Het is moeilijk om iets anders te voelen dan bewondering voor de dromen van de makers van deze games, dream big was letterlijk het credo lijkt het wel bij dit project. Eén ding is zeker deze game wordt een hele boeiende voor bijna alles gamers.

  • zo dit zou wel is heel mooi kunnen worden. EQOA (PS2) is waar ik mijn liefde voor MMO heb gevonden. Nog even EQII gespeeld maar mn PC was toen niet goed genoeg. Deze ga ik zeker in de gaten houden.

    • Imre_S

      Ja dit ziet er wel uit als een gamechanger voor de MMO markt, alleen hebben we al vaker zoiets niet helemaal uit zien pakken zoals beloofd.
      Maar voorlopig kan ik gewoon enthousiast, pessimisme komt wel weer na de launch 😉

      • Leuk stukje. Ziet er ook wel erg goed uit. Game ga ik wel in de gaten houden.