Games zijn volgens Chris Perna tegenwoordig gewoon te macho.

Mij hoor je echter niet klagen.

In deze macho, en vooral macht gedreven markt is het schijnbaar erg moeilijk om een spel te verkopen waarin een vrouwelijke protagonist de hoofdrol speelt. Chris Perna, Art Director bij Epic Games heeft het zelf meegemaakt. Fans zitten blijkbaar niet te wachten op een “krachtige” vrouw. (euhm Samus Aran, Sarah Kerrigan en zo veel andere coole vrouwelijke protagonisten dan?)

“You see the implants and the blonde hair and pants and you roll your eyes – it’s almost like the game geek’s idealization of what a woman should be. I think because we didn’t go that route we have more believability.” Perna zegt ook: “They’re still feminine. Anya in Gears 3 comes across as being very feminine, and I think it works.”

Ik ben het het er wel mee eens dat de toevoeging van vrouwelijke personages in Gears of War goed werkt. Maar dat alle gamers van vrouwen met implantaten en blond haar houden is wat mij betreft een loze opmerking van de heer Perna. Het is al lange tijd bekend dat vrouwen ook enorm van games houden en een potje Gears of War, Halo en CoD Black Ops 2 zeker kunnen waarderen. Op cosplay gebied zie je ook steeds meer vrouwelijke Gears of War cosplayers. Volgens Perna krijgen ze gewoon een kick van de aandacht en het rondwandelen in volle bepantsering met wapens.

“They feel empowered,” en “They put on that armor and they walk around with these massive weapons and I think they get a kick out of it – I get a kick out of seeing it. From what we’ve heard, when they play the game they feel empowered and they feel good. Some of the feedback I’ve heard from women that I talk to is that if we’d made these women more feminine and more stereotypical it wouldn’t have been so nice.”

Wat vinden jullie hier nou van? Zijn jullie van mening dat vrouwelijke protagonisten net zo tof kunnen zijn als mannelijke protagonisten?