Het heeft even geduurd, maar wij gingen aan de slag met Destiny: Rise of Iron!

Twee jaar lang waren we volledig in de ban van Destiny. Er ging geen dag voorbij dat we niet op avontuur gingen met een groep vrienden die we via de game hadden leren kennen. Als Rasputin’s Legacy schoten we Atheon van zijn platform af, gebruikten we Crota’s zwaard om de machtige Hive prins te overwinnen en wisten we tot slot Oryx te vernietigen. Maar toen sloeg het noodlot toe, want de eens zo gevreesde clan Rasputin’s Legacy viel uit elkaar. Er was te weinig content en veel van ons hadden met onze drie verschillende Guardians alles wat Destiny te bieden had wel gezien. Een lange leegte volgde en geen enkele game wist het gat werkelijk op te vullen. Maar toen verscheen er een lichtpuntje aan de horizon. De machtige bijl van Lord Saladin scheen als een baken van hoop en riep ons genootschap weer bij elkaar. Het is tijd om onze plaats als Iron Lords in te nemen. En een voorproefje van Bungie’s nieuwe uitbreiding kregen we tijdens Gamescom 2016. Vele Wolfpack rounds vlogen door de lucht en de Golden Gun domineerde nog altijd de PVP maps. Wij nemen jullie mee naar The Plaguelands van Destiny: Rise of Iron!

Destiny: Rise of Iron Gjallarhorn Destiny: Rise of Iron

De House of Devils heeft snode plannen…

Als je Destiny wel eens gespeeld hebt ben je ongetwijfeld het Fallen ras wel eens tegengekomen. Deze strijdlustige buitenaardse wezens hebben delen van het melkwegstelsel bezet en geloven dat de Machine Gods hun speciale krachten geven. De Fallen zijn verdeeld in allemaal nobele clans en House of Devils heerst over een deel van de Cosmodrome op aarde. Ze zijn echter op een nieuwe technologie gestuit en proberen deze te manipuleren om hun lichamen te veranderen. Het resultaat hier van zijn weerzinwekkende wezens, Fallen krijgers met allerlei fysieke afwijkingen en nieuwe krachten. Het was aan ons om de snode plannen van een Splicer Priest te dwarsbomen. Maar eerst moesten we ons bewijzen in de fantastische nieuwe PVP modus van Destiny: Rise of Iron.

In Supremacy draait het niet alleen om kills

Teamwork is in elke fps redelijk belangrijk, maar je ziet toch vaak dat spelers zo gericht zijn op kills maken dat ze vergeten dat er ook doelstellingen te behalen zijn. In de nieuwe Supremacy modus van Destiny: Rise of Iron draait het om het verzamelen van Crests. Elke keer als je een tegenstander doodt kun je zijn Crest oppakken. Het team dat binnen de tijd de meeste Crests verzameld wint het potje. Maar het is ook erg belangrijk om de Crests van je gevallen teamgenoten op te pakken. Zo zorg je er immers voor dat de tegenstander geen punten ontvangen.

De game speelt nog altijd heerlijk en bevat eerlijk gezegd nog altijd een van de beste gunplay van de afgelopen jaren.

Samen met een groep andere gasten namen we het gedurende twee potjes tegen elkaar op. PVP is absoluut niet iets waar we erg goed in zijn, maar vreemd genoeg stonden we de eerste match wel op de tweede plaats met de meeste crests, assists en een heleboel kills. Maar dit zegt helaas echter meer over het niveau van de overige gasten. Zodra het potje begon domineerde ons team de map door op onze knieën rond te glijden en mensen kapot te schieten met shotguns. Best flauw, aangezien de meeste beginnelingen niet tegen deze tactiek zijn opgewassen. Het was alleen zo grappig om in zowel Duits, Nederlands als Engels mensen te horen vloeken. De PVP sessie was dus erg geslaagd.

Destiny: Rise of Iron speelt nog altijd heerlijk en bevat eerlijk gezegd nog steeds een van de beste gunplay van de afgelopen jaren. Destiny: Rise of Iron heeft daarom potentie om een heleboel hongerige Destiny veteranen naar de game terug te lokken, maar niet alleen om de standaard PVP want er is nog veel meer nieuws. Het wordt namelijk ook mogelijk om privé matches te hosten. Hier kun je van alles voor bedenken en zelfs 1 vs 1 matches spelen.

The Wretched Eye Strike was een leuke missie

Na de heftige PVP was het tijd om met een fireteam van drie man aan de slag te gaan met de splinternieuwe Strike die bij Destiny: Rise of Iron hoort. The Wretched Eye, zoals deze heette, laat je het opnemen tegen de Devil Splicers. Een van hun Archon Priests heeft namelijk bizarre experimenten uitgevoerd om hun lichamen en technologie te verbeteren. Het leek hem wel een goed idee om het oog van een Hive Ogre te gebruiken in een wapen. Het resultaat was een dodelijk wapen en een hele boze blinde Ogre die in het rond rende en alles wat op zijn pad kwam probeerde kapot te slaan. Door een van ons als lokaas te gebruiken kon de rest zich richten op de Archon Priest en wisten we de Strike met succes te voltooien. Wat Bungie nog meer voor ons in petto heeft is helaas nog in mysterie gehuld want na de Strike mochten we namelijk niet meer verder spelen. Het smaakte echter naar meer en dat is hartstikke goed.

Interview met Shi Kai (Shiek) Wang, Art Director van Destiny: Rise of Iron

Traditiegetrouw mochten we ook dit jaar weer iemand van het Bungie team interviewen en tot onze grote vreugde was het niemand minder dan Shi Kai Wang, de getalenteerde Art Director van Destiny: Rise of Iron, die vrijwel met alle grafische elementen van de game te maken heeft gehad. We doken in onze notities en bombardeerden Shiek met vragen. Benieuwd wat hij te vertellen had? Lees dan snel verder.

Kijk-online: I understand there will be a new raid. The thing that bothered me in the Taken King were the droprates. I would keep getting the same stuff over and over and I was hoping you guys fixed that and tried to balance it some more. Could you tell us some more about that?
Shiek: Sure, but I don’t think I can speak about specific droprates. But we learned that players tend to want to get to the highest possible light level. But not everyone is going to play the raid or even the hard mode that will come out later. With this expansion we want players to be able to obtain the highest possible light level by playing different types of content. For example we will also introduce a new public event which is sort of a cross between Court of Oryx and Prison of Elders.

Kijk-online: How large would you say the new zone will be compared to the Dreadnought or let’s say the Cosmodrome?
Shiek: I think it’s hard to say geographically how large it will be. But we have the Fortress, Felwinters Peak, you actually go to this mountain and fight the Devil Splicers to reclaim it back during the story. And what’s so special about Felwinters Peak is that you’re going to learn a lot about the Iron Lords and Lord Saladin. There is also a tanker area and a huge forge, there is a lot to explore after you finish the missions and open up the patrol mode. It is going to be a diverse environment.

Kijk-online: Will our beloved Guardians get any new subclasses or abilities like in The Taken King?
Shiek: There are no new subclasses, but we are introducing the new artifacts. These effect your stats like strenght, discipline and intellect. With the artifacts we are trying to provide a new layer on top of your abilities. For example there is one that let’s you sprint all the time or one that keeps your radar visible when you aim down sights. There is even one that increases your DoT’s (Damage over Time). My favorite one right now is when you equip this artifact it recharges your whole teams super. Imagine that artifact in PVP where you and your posse will be able to run around, use supers and let the artifact recharge everyone’s super. Plus the cool thing about the artifacts is that they’re class-agnostic. We’re really excited what people are going to come up with.

Kijk-online: During my playsession I did see the new artifacts but did not look at them in depth. But don’t you think a team all using that same super recharging artifact will be a bit overpowered in PVP? And won’t it effect gameplay in Trials of Osiris?
Shiek: I don’t know, let’s see. You tell me… (Shiek said with a huge smile on his face) We will keep watch over that, we’re really keen on reacting and responding to the community. Hence the fourty updates we brought out so far. When something is really overpowered we will make sure to adjust it. But sometimes we just release something out in the wild and see what happens.

Kijk-online: This is kind of a dumb question, (Shiek immediatley interrupts me and says, there are no dumb questions!) but what are your future plans for silver and cosmetic items? Because on one hand I don’t really mind it, but people around me have been very vocal about not liking it. I bought silver a couple of times, just to see if there was anything cool I could buy. I had the leftover credit on my Xbox Live account anyway.

Shiek: There is actually two things I can say about that. The microtransactions help pay for a lot of additional free content we provide players. Sparrow racing coming back in December for example. It also helps contribute to the big things, like Rise of Iron. We also like people to express themself in the game, so we are adding ornaments. You can use this to customize your Guardians look even further. Weapons also get ornaments and you will be able to choose out of twenty different options. A golden Montecarlo, a black and gold version of the Hawkmoon or even a blood stained version. Someone called it a Bloodmoon on Reddit and we were like damn it, why didn’t we think of that! Trials of Osiris, the Raid gear and the Iron Lords gear will all have unique ornaments too. The ornaments are not replacements for shaders. You will have both and in other games they are often referred to as skins, but we decided to call them ornaments.
Kijk-online: It would also be pretty cool to identify your clan by using ornaments and shader combinations.
Shiek: Yeah cool! A clan full of people with a Bloodmoon!

Kijk-online: Okay wolves, We love the wolves! What’s up with them? Will we be able to have pets?
Shiek: We love wolves at the studio. Our Game Director loves wolves. And wolves happen to be iconic lone or pack hunters and it fits very well with the different themes we have in our game. Here’s a little cool thing that we’ve never talked about. The dog that we used for motion capturing is actually the same dog that was used for Ghost, one of the direwolves from Game of Thrones. It’s pretty cool. We haven’t shared this with anyone yet.

Kijk-online: Could you describe the new enemies? They seem to be a mix of the current alien races. What are the Devil Splicers exactly?
Shiek: So each Fallen house has what we call splicers. Splicers collect technology and try to use it to improve weapons, augment themselves etc. So the Devil Splicers actually belong to the house of Devils that roam the Cosmodrome. They find some lost golden age technology (that will be explained further in the story) and try to use this but have now idea how, corrupting the Cosmodrome while it spreads. This is where the whole Plaguelands theme comes form.

Kijk-online: Unfortunately it’s time to wrap it up, so final question. Are there any new secret exotic weapons that you get from doing missions in a certain manner? Like with Black Spindle?
Shiek: Well it’s a secret, I am not gonna tell you. It wouldn’t be a secret now if I did would it? We are briging back a couple of weapons that we all know and loved in Year One though.
Kijk-online: That sounds great Shiek. Well, thank you so much for the opportunity to ask you some questions and it was truly an honor to meet you. Good luck with the game and I hope to see you online.

Na het maken van een leuke foto was het dan toch tijd om naar de volgende afspraak te gaan. Maar het was een genoegen om Shiek vragen te hebben kunnen stellen en wij hebben zeker zin om weer op avontuur te gaan in Destiny: Rise of Iron. Zien we jullie ook online?