Digitale games, heel makkelijk toch?

https://www.youtube.com/watch?v=hoJzc6KkHsE” width=”620″ height=”360″]

  • Nino

    Ik denk dat het antwoord heel simpel is: Publishers zijn simpelweg hebberig! Waarom zeg ik dit? Ten opzichte van fysieke media besparen zij tegenwoordig enorm veel kosten, denk maar aan:

    – geen drukkosten meer voor booklets.
    – geen perskosten meer voor fysieke media.
    – geen fysieke logistieke kosten, alles wordt immers via de “Cloud” gedistribueerd. (PSN, Xbox Live, Steam, etc.

    Nog een belangrijke reden voor publishers om de prijzen voor digitale media hoog te houden:

    – Piraterij (veel games worden toch wel gedownload, dus houden ze prijzen van digitale edities belachelijk hoog.
    – De USED games markt. (hier zijn ze namelijk absoluut geen voorstander van, zij verdienen maar 1 keer aan een game, de retail vaak meerdere keren.)

    Wat ik goed vind is:

    – Games on demand: je koopt de game, download het en je hoeft er niet eens de deur voor uit.

    Wat ik niet relaxt vind:

    – Ik ben een collector en hou van fysieke media. Een digitale Collector’s Edition van een game heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Ik verzamel namelijk graag hardcover artbooks en dat kan niet meer digitaal.

    Het kan allemaal veeeeeeeel goedkoper. (Daarom haal ik mijn digitale Xbox One games bijvoorbeeld uit de US store!)

    • Goed beargumenteerd, ik baal er wel van. Vind het namelijk onwijs makkelijk om ff de game digitaal te kopen. Eigenlijk zouden er bij een digitale download andere voordelen moeten zitten. Zoals alle dlc gratis, season pass mss, beta toegang tot andere games etc. Dat zou voor mij genoeg zijn om sommige games als digitaal te kopen.

    • Grayfoxz

      ben het daar helemaal mee eens nino, klop allemaal wat je zegt. Maar er is nog één factor. De verkopers van fysieke games hebben een stuk meer concurentie waardoor ze hun prijs hoog moeten houden. Ook hier hoeft een digitale store geen rekening mee te houden. Er is immers maar een plaats waar je de games digitaal kan krijgen (op de consoles toch)

      • Nino

        En PC (Steam). Maar fysieke games zijn juist vaak goedkoper, omdat er ook veel USED handel is en spellen qua waarde heel snel dalen. De digitale versies blijven vaak veel langer full price + €5 a €10 extra ten opzichte van de fysieke versie en dat vind ik nergens op slaan.

  • Om daarop door te gaan, waarom zijn pc games goedkoper dan console games?

    • Nino

      Dan heb ik me ook altijd afgevraagd…lagere ontwikkelingskosten misschien?

      • Snap er ook niks van aaargh 😀

        • Ik had ooit ergens gelezen dat dit is omdat de games anders gebrand worden op de PC disc. Daarbij komt ook het feit dat het op de PC makkelijk is om aan een illegale versie te komen. Let op: Dit heb ik gelezen, weet niet of dit echt zo is allemaal.

          • Zou wel kunnen aangezien (denk ik) console games op een blu ray worden geknald. Of praat ik nu onzin

          • Nino

            Xbox 360 games zijn geen Blu-Ray, Wii en Wii U ook niet. 😀

          • Dan is het krom, heel krom

  • De prijzen voor Nintendo’s digitale content en games zijn ook te hoog vind ik. Als ze de GBA games nou eens voor 2,50 euro verkopen. Nope..gewoon 6,99 als ik het goed heb. Beetje offtopic misschien maar ook zoiets. Waarom kun je de gekochte GBA games niet overzetten op je 3DS/2DS? Nee dat kan dan weer niet…

    • Denk dat het een boeiend onderwerp is. Ik begrijp ook niet waarom Nintendo dit doet. We kunnen roepen: Winst/Geld. Maar men begrijpt (hopelijk) toch ook wel dat deze games “oud zijn”.