Games in delen verkopen is de toekomst. Hoe denk jij hierover?

Ieder jaar komen er games uit. En dat is maar goed ook want de collectie moet immers worden aangevuld. Naast nieuwe games, ontstaan er ook nieuwe trends in gameland. De overgang van cassettes naar de floppydisc, van 2d platform naar 3d werelden of gratis games waarin micro transacties zijn verwerkt. Dit zijn allemaal trends die we nu als normaal beschouwen. Nou echte trends zijn het niet. Zie het als een vooruitgang of een ontwikkeling.

TellTale heeft een trend gezet?

Over ontwikkelingen gesproken. Ik krijg steeds meer het idee dat het uitbrengen van games in delen groter aan het worden is. Dan heb ik het niet over Battlefield deel 1, 2 en 3. Of FIFA 13, 14 en 15. Nee, ik doel op losse delen die samen in totaal een game vormen. We hebben dit gezien in games van TellTale die bijvoorbeeld The Walking Dead hebben uitgebracht. Dit spel bestaat uit 5 losse afleveringen. Dit zagen we ook terug komen bij The Wolf Among Us dat ook door TellTale is uitgebracht.

stel de vraag

Naast TellTale games zijn er ook andere ontwikkelaars die hierop inspringen. Het pas uitgekomen Life is Strange van Square Enix doet dit namelijk ook. Aflevering 1 is net uitgekomen en velen wachten nu op aflevering 2. Ook Capcom gaat dit doen. Binnenkort komt Resident Evil Revelations 2 uit en ook dit spel zal uit afleveringen bestaan.

Zien we hier nu een ontwikkeling ontstaan dat steeds meer terug gaat komen? Gaan games zoals Call of Duty dit ook krijgen? Worden er straks games ontwikkeld waarin je steeds een leven kan kopen? En waar naderhand (bijvoorbeeld een jaar later) je alsnog het volledige spel kan kopen? Is dat naast micro transacties een nieuwe trend en-/of een marketing strategie? Ofwel zijn games in delen verkopen de toekomst?

Ik ben onwijs benieuwd hoe jij hierover denkt!

  • florus2901

    Ik denk dat dit een deel is om de productiekosten van games te spreiden en om games sneller uit te brengen Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om eerder de stekker uit een project te trekken. Trouwens ik weet een beter voorbeeld: Starcraft 2, deze wordt in 3 delen uitgebracht, elk deel is wel eigenlijk een standalone versie in de zelfde omgeving.

    Maar ik ben er wel mee eens dat de markt aan het veranderen is, je ziet ook een steeds grotere markt komen voor “indi”-games ten opzichte van de a3-games, dit komt door dat gamers veel al het vermoeden hebben dat wanneer ze een a3 kopen veel al worden voorgelogen van de developer, functies die in trailers er zijn die weg zijn gelaten, graphis/preformance die tegen vallen, gamekilling bugs.

    Dus als reactie van “tegenvallende” verkopen proberen ze de verkopen te stimuleren door andere manieren, naast dat micro transacties bij veel gamers een gevoel geeft als farmfill of dungon keeper mobile.

  • Ik heb er zelf geen moeite mee als ze me wel de keuze geven om, als ik het wil, alle Episode fysiek te kunnen kopen. Zie ook Resident Evil Revelations en de andere titels die je aanhaalt. Games als bijvoorbeeld een Call of Duty zie ik het niet bij gebeuren aangezien deze een multiplayer heeft. Misschien, hier werd op internet al over gespeculeerd, verschijnen shooters met multiplayer en singleplayer in de toekomst apart van elkaar. Misschien dat dit meer kost maar de één speelt Call of Duty voor de multiplayer en de andere weer alleen de singleplayer.

  • Ik heb net zoals Berend geen moeite met episodische games. Ik wacht namelijk altijd totdat alle episodes verschenen zijn en dan speel ik ze in één keer achter elkaar. Daardoor heb je toch het gevoel dat je een volledige game speelt. Ik hou namelijk niet van wachten op een nieuwe aflevering.
    Bij TV-Series wacht ik bijvoorbeeld ook totdat het seizoen afgelopen is waarna ik in een dag of een paar dagen alle afleveringen kijk. Ik denk niet dat episodische games een probleem zouden moeten opleveren, je speelt alle afleveringen wanneer ze uitkomen of je wacht tot alle afleveringen beschikbaar zijn.