Bloodborne gaat tegenvallen omdat mensen niet weten waar ze aan beginnen

Over een aantal dagen komt het veelbelovende Bloodborne uit. Vele fans kijken hier naar uit. Enkele roepen zelfs dat dit de reden is om een PlayStation 4 aan te schaffen. Bloodborne wordt gemaakt door From Software. Onder andere bekend van Demon Souls en Dark Souls 1 en 2. Beide games zijn ontzettend moeilijk. Vele hebben het geprobeerd maar zijn al snel of halverwege afgehaakt. (Ornstein and Smough anyone?) De reden hiervoor zou zijn dat het spel “te moeilijk” zou zijn of oneerlijk. Zelf vind ik beide games ontzettend goed en spel ze nog steeds. Sterker nog, Dark Souls 2 heb ik vorig jaar als beste game van 2014 benoemd.

Waarom gaat Bloodborne tegenvallen

De vraag die ik ditmaal wil stellen is: Gaat Bloodborne tegenvallen? Momenteel bevindt dit spel zich op de “hype train”. Iedereen wil dit spelen, ook vooral omdat men zich blindstaart op de graphics. Demon Souls en Dark Sous 1 en 2 kregen vaak het commentaar dat deze games erg lelijk waren en het spel speelde enorm langzaam. Bloodborne lijkt veel sneller te gaan en daarbovenop ziet het er goed uit. En toch denk ik dat vele teleurgesteld gaan raken. Dit heeft enkele redenen, namelijk:

  • De wereld is donker!
    Thief kreeg hier al vele kritieken dat de wereld erg donker was en naar mijn eigen inzicht gaat Bloodborne ook hier vele opmerkingen over krijgen. De vinden vele spelers erg irritant omdat het benauwend overkomt en het zicht hierdoor wordt beperkt.
  • You Died!
    De bekende woorden die iedere soul speler vaak genoeg voorbij heeft zien komen. Sommige spelers (waaronder ik) zijn honderden keren dood gegaan en deze woorden staan in mijn netvlies gegrafeerd. Los van dat zorgt dit ervoor dat spelers wederom zullen afhaken, roepen dat dit spel te “moeilijk” is en dat het niet leuk meer is om steeds dood te gaan.
  • Waar is mijn schild?
    Van alle beelden die ik heb kunnen zien zitten er geen schilden in Bloodborne. Ofwel je kunt niet blokken. Het enige wat je kan doen zijn patronen onthouden en hiermee op het juiste moment weg zien te rollen. Ook dit kan tot frustraties leiden met als gevolg dat mensen zullen stoppen met Bloodborne.
  • Waar moet ik heen?
    In hedendaagse games is het zo dat iedereen bij de hand wordt meegenomen. Op je kaart verschijnt er een pijltje dat aangeeft waar je heen moet gaan. Iedere soul speler weet dat dit er niet inzit en dat jezelf moet uitzoeken wat je moet doen en vooral hoe je het moet doen. Soms ben je uren aan het zoeken wat enorm frusterend kan zijn. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de wapens en items die je met je meedraagt. Kortom, frusties!

Hoe denk jij over bloodborne?

Wat ik hierboven omschrijf is natuurlijk puur giswerk. Het zal voornamelijk nieuwkomers overkomen. Zelf ben ik fan van de soul reeks en dus zal ik Bloodborne helemaal kapot gaan spelen. Echter ben ik onwijs benieuwd hoe jullie hierover denken. Hoe denk jij dat Bloodborne ontvangen gaat worden? Zal Bloodborne gaan tegenvallen?

  • Guest036

    Ongesubstantieerde aannames.

    Waardoor in twijfel wordt getrokken of de auteur daadwerkelijk de Dark Souls / Demon Souls games heeft gespeeld.

    Te donker? Gebaseerd op beelden van één gebied, vermoed ik? From Software weet hoe ze gebieden moeten diversifiëren. Game zal ongetwijfeld duister blijven, maar dit betekent niet gelijk een gebrek aan sfeer of verscheidenheid.

    “You died”. Bloodborne is een spirituele opvolger van de Souls games. Je weet waar je aan begint alvorens je de game aanschaft.

    Geen schild? Geen idee. Auteur weet dit ook niet, maar gebruikt dit vooralsnog als argument. Al zouden er geen schilden zijn: de game zal hier ongetwijfeld voor compenseren. Is auteur bekend met de nieuwe mechanic die je toestaat om genomen schade te herstellen door offensief te spelen?

    Waar je heen moet? Souls games staan er om bekend dat niets (doelstellingen noch lore) glas helder aan je worden gepresenteerd. Je moet het zelf uitzoeken en ontdekken en dit is één van de aantrekkelijke aspecten van de games. Je staat er alleen voor, en je moet er zelf uit zien te komen. Fan base ziet dit als een gigantisch plus punt. Auteur wil blijkbaar een kaart met knipperende lichtjes.

    Informeer jezelf, alsjeblieft. Je aannames beschadigen je geloofwaardigheid en de integriteit van Kijk-online als nieuws site.

    Bye.

    • Grayfoxz

      beste guest,

      zoals Sjoerd hier ook aangeeft is het een aanname en zal dit vooral betrekking hebben op de mensen die nieuw zijn bij dit soort games. Hij beweert ook niet dat het mis zal gaan maar vraagt zich af of mensen zich niet er op zullen verkijken, zoals dit tegenwoordig vaker gebeurt.
      Hiernaast geeft hij ook aan in de laatste alinea dat hij er zelf vermoedelijk ontzettend van gaat genieten

    • Beste Guest,

      Bedankt voor je reactie! Als je het bericht goed hebt gelezen dan zie je dat ik in de artikel duidelijk schrijf: Wat ik hierboven omschrijf is natuurlijk puur giswerk. Zoals GrayFoxz hieronder omschrijft wil ik de nieuwe aanhang beschermen zodat ze zich niet in de vingers snijden.

      Ik weet dat aannames dodelijk zijn.

    • Jasmijn

      De auteur heeft zeker wel Dark Souls gespeeld, volgens mij zelf gestreamed op Twitch als ik me dat goed herinner.

      • Klopt Jasmijn, een aantal van deze filmpjes staan nog op YouTube. Ben nu opnieuw begonnen op de PC. Helaas was mijn ps3 kapot gegaan. Speel jij het spel ook?

  • Hey Sjoerd,

    Ik denk dat spelers die de ‘Souls’ games niet hebben gespeeld behoorlijk worden afgeschrikt zodra ze voor het eerst kennis maken met een game uit de From Software stal. Maar alles is te leren toch, ook een game spelen waar je minstens 3000 keer dood gaat en telkens opnieuw moet beginnen 😛

    In Bloodborne zitten overigens wel schilden, dat heeft Sony’s Masaaki Yamagiwa bevestigd. Je hebt er alleen veel minder aan als in de vorige games. Daar kon je juist veelvuldig gebruik maken van het schild waar hij in Bloodborne alleen maar in de weg zit tijdens je vechtroutines.

    • Yo Martijn,

      Kijk goed om te horen dat er schilden inzitten. deze beelden heb ik nog niet gezien. vandaar ook dat ik aan het gissen ben.

      Verder ben ik inderdaad bang dat het nieuwe publiek gaat schrikken. hopelijk blijven ze het proberen 😀 Ga jij Bloodborne spelen? Of haal je hiervoor geen console?

      • Ik laat Bloodborne denk ik over aan gamers met meer ervaring in de From Software games. Als ze besluiten het spel toch nog naar de PC over te zetten dan denk ik dat ik wel een poging wil wagen 😛

        • Speel je Dark Souls wel?

          • Nou ja, spelen is een groot woord.. Ik heb hem wel en heb mij er ook wel een paar uur mee vermaakt

          • 😀 Waar ben je gebleven? Ik gaat straks wederom het gevecht met Orstein and Smough aan ….

  • Jeroen Hendrickx

    Hey games op en van Kijk-online. Als touwen fan van de website en souls fan kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik wilde nog even inhaken op Martijn. Er zijn inderdaad nog wat schilden in de game. Maar naar mijn inzicht gaat je dit niet redden. Ten eerste gaat je stamina supersnel op, door al het geweld om je heen. En ten tweede moet je echt terug gaan vechten anders ben je zo door je blood vials heen. Want nu is het minder afwachtend zijn en meteen terug vechten. Dit gaat echt de grootste verandering zijn in de souls serie.

    Maar nog iets, Sjoerd heeft wel degelijk de souls games gespeeld. In naar mijn inzicht ook genoeg om te begrijpen, hoe de serie werkt en hoe onvergefelijk het soms niet kan zijn als je niet oplet of als je ergens voor het eerst lekker binnen wandelt met je gouden tandenstoker +5.

    Maar goed kan niet wacht op de game, net als velen anderen. hopelijk komen we elkaar tegen om lekker jolly co-operation te spellen. Of als red hunter…….

  • Rick

    Wat een spot-on blog van Sjoerd. Ik ben, net als Sjoerd, een doorgewinterde souls serie speler die wel het een of ander aan te merken heeft op de game an sich. Demons souls (uitgespeeld) en Dark Souls waren op vele vlakken veel moeilijker, en ik zie deze game dan ook als een (nog steeds erg moeilijke) main-stream instap souls iteratie.

    Het levelen van je wapens kan je niet verpesten, het niet meer herstarten met maar de helft van je levenskracht is een doorn in het oog, en de moeilijkheidsgraad ligt door het (gedeeltelijk) wegnemen van het schild een stuk lager.

    Door het ontbreken van het schild hoef je je niet meer druk te maken of je nou moet pareren, blocken of rollen. De splitsecond beslissingen zijn daardoor makkelijker te maken. De parry deelt automatisch damage uit wanneer deze niet goed is uitgevoerd (de kogel staggered of doet damage). De levels zijn wel weer heerlijk donker, je gaat nog steeds vaak genoeg dood, en de bazen zijn wederom echt vet.

    Ondanks dit vind ik de game zijn cijfer gewoon waard. De game blijft trouw aan bepaalde aspecten waar ik de game voor waardeer. De graphics zijn supermooi, het geluid lekker creepy en de mechanics als vanouds.
    Nogmaals:
    100% eens met Sjoerd.

  • Ik heb nu flink wat aantal uren in Bloodborne zitten en ik kan wel zeggen dat het, volgens mij ook al een paar keer aangegeven hier, Dark Souls is voor de mainstream. Tuurlijk is de bekende moeilijkheidsgraad er nog maar dat valt vooral op bij de bazen. De vijanden die je tegenkomt hebben allemaal weer een patroon en, zoals bij elke andere souls game, moet je deze gewoon door hebben. Het nieuwe parrysystem maakt het ook wat makkelijker. Daarbij is je healthbar, al door Rick aangegeven, als je doodgaat weer helemaal aangevuld en wordt je overladen met Blood Vials. De laatste zijn healingpotions voor mensen die de game niet spelen. Dit is in de andere soul games wel anders. In Demon Souls, Dark Souls en Dark Souls II had ik zwetende handjes tijdens het spelen van de gehele game. In Bloodborne alleen bij de leiders.