Bioshock Infinite

Een member review

Bioshock Infinite scoort overal goed. Veel websites geven hoge cijfers. Hoog tijd voor een member review. Eens kijken of het publiek er ook zo over denkt. Enjoy!

Introductie

Bioshock Infinite, De nieuwste game van ontwikkelaar 2k games.
Nadat we twee spellen in de duistere onderwaterstad Rapture zijn verbleven is het nu tijd voor een andere setting met deze een zeer kleurrijke vliegende stad genaamd ‘’Columbia’’.

In dit spel werkt de setting van een kleurrijke stad verrassend goed, achter de mooie gebouwen en bijna perfecte stad gaat namelijk een groter geheim schuil. De Founders een soort politie heeft namelijk oorlog met de Vox Populi een rebellengroep. Naarmate het spel vordert neemt de kleurrijke stad een ander uiterlijk aan, maar ik kan niet teveel zeggen voor ik dingen verklap.

Verder met het hoofdpersonage deze keer kruip je als speler in de huid van Booker Dewitt. Hij is zijn vrouw en kind verloren daardoor is hij gaan gokken en drinken, hierdoor heeft hij een enorme gokschuld opgelopen. Op een gegeven moment geeft een man hem een aanbod om hem van zijn schulden af te helpen. Het aanbod is dat Booker een meisje genaamd Elizabeth moet vinden en terug moet brengen naar New York. Daar komt ook de zin ‘’Bring us the Girl and wipe away the debt’’ vandaan . Ook heeft de man de locatie van Columbia aan Booker vertelt, voordat je reis is begonnen.

Bioshock infinite opening

De Gameplay

De gameplay in Bioshock infinite is zoals de meeste First-Person Shooters. Je loopt met een wapen in je hand en schiet de vijand af maar Bioshock Infinite heeft een aantal nieuwe toevoegingen bedacht. Elizabeth het meisje waarmee Booker zijn schulden kan afbetalen is meer dan het irritante computer gestuurde hulpje. Elizabeth speelt in het spel een belangrijke rol, zo helpt ze je namelijk door allemaal dingen aan te gooien als ze dingen vind. De ene keer is het munitie voor je shotgun, het andere moment ‘’Salts’’ voor je speciale krachten genaamd Vigors. Ook beschikt Elizabeth over speciale krachten waarmee ze ‘’Tears’’ kan openen en voorwerpen uit ander dimensies naar jouw dimensie haalt die je op verschillende manieren kan gebruiken. 2k Games heeft door Elizabeth zo te programmeren mogelijk een nieuwe definitie van AI neergezet, waar in de toekomst hopelijk nog gebruik van wordt gemaakt door andere ontwikkelaars.

Nog een andere toevoeging is de ‘’Sky-Hook’’die je vroeg in het spel bemachtigt. Met de Sky-hook kan je jezelf snel verplaatsen in gevechten en kan je vijanden vanuit de lucht neerschieten. Of je kiest ervoor om het hoger op te zoeken om ze zo vanaf een dak aan te vallen. Ook kan je hem gebruiken voor Melee-aanvallen om zo munitie te besparen.

De Plasmids uit de vorige Bioshocks maken ook een terugkeer alleen heten ze nu Vigors. Vigors zijn speciale krachten waarmee de speler vijanden kan aanvallen, in het spel zitten er 8 verschillende Vigors met ieder een eigen vaardigheid. Zo gooi je bijvoorbeeld met de ene Vigor een vijand in de lucht, waarna je jezelf erna met een soort schild verdedigt.

In Bioshock Infinite is het goed om meer te doen dan van punt A naar punt B te gaan. Als je namelijk verder kijkt vind je in sommige kamers ‘’lockpicks” hiermee kan je sloten laten openen door Elizabeth waarachter extra voorwerpen liggen zoals kleding waarmee je jezelf nog meer extra’s kan geven. Ook liggen er wel eens ‘’Infusions’’ achter waarmee je je Health, Salts, of Shield kan verbeteren.  Verder zitten er ook nog verzamel dingen in het spel. Eén daarvan zijn de Eavedrops, dat zijn opgenomen bandjes van mensen uit het verhaal die je extra achtergrond informatie geven.

BioShock-Infinite-Gameplay

Mijn Mening

Ik heb zelf erg genoten van Bioshock Infinite, vooral het verhaal met de vele actie die goed wordt afgewisseld met rust zorgt ervoor dat je de stad tot in de fijnste details kan ontdekken. De intro is een beetje onduidelijk en het einde was ook niet meteen logisch. Pas nadat je het spel hebt uitgespeeld en je erover gaat nadenken beginnen de puzzelstukjes steeds meer in elkaar te vallen, en besef je je wat voor meesterwerk het is. Ik raad dit spel ook zeer aan ook aan de mensen die niet van First-person Shooters houden.

Een aantal sterke punten van het spel zijn:
+ De erg sterke AI ( Elizabeth )
+ De prachtige omgeving