Is Gearbox en Sega’s Aliens: Colonial Marines multiplayer ready?

Lassen met een alien in je rug is nooit een goed idee.

Gisteren zijn wij (Berend en Mike) van Kijk-online (en andere game-journalisten) uitgenodigd om twee uur de multiplayer van Aliens: Colonial Marines te spelen. Deze sessie werd gehouden in de Chicago Social Club te Amsterdam. We speelden de multiplayer tegen andere game-journalisten in een 4 tegen 4 opzet. We begonnen eerst een potje team deathmatch te spelen. Dit ging ons aardig af en wat erg handig is in de multiplayer is dat je elke ronde switch van karakter. De ene ronde speel je als een alien en de andere als een marine. Dit is ook handig voor het levellen want zo level je beide kampen aardig op. Het besturen van de alien is in het begin wel even wennen en een tip van iemand die het organiseerde: ” het is geen Call of Duty “. Ren dus niet met een alien frontaal af op een marine met een shotgun want je gaat het niet overleven.

We gingen daarna een potje survivor doen en ik vind dat de multiplayer hier echt goed tot zijn recht komt qua sfeer van de alien films. Waar je in deathmatch als marine gewoon binnen 10 seconden weer op het slagveld staat ben je in survivor echt dood als je door een Alien gedood wordt. Net als in de film liepen wij de hele tijd te kijken op ons radartje of er aliens op ons af kwamen en dat kwamen ze natuurlijk en dan begin je te zweten. Je shotgun in je hand en overal goed kijken is het advies. Ik (Berend) had weer eens iets leuks. Ik stond voor een deur en zag iets op mijn scherm staan, push x to. Laten we x drukken dacht ik en meteen begon mijn marine de deur dicht te lassen en dat was niet zo een goed plan. Nu wil je natuurlijk weten waarom niet, simpel, a: tijdens het lassen ben je kwetsbaar, je kunt niet loslaten of iets dergelijks, b: mijn teamgenoten waren in een kamer waar ik ze in sloot, c: een alien was mij in elkaar aan het slaan en ik kon helemaal niks terug doen. Conclusie? Ik was binnen 10 seconden, na het lassen, dood. Ik moest er wel om lachen maar ik kan ook begrijpen dat dit bij sommige mensen frustratie oplevert. Een optie om los te laten tijdens het lassen was welkom geweest.

Tijdens het spelen met een alien zat ik vast in een muur. Door de kamer roepen “Sir, my alien is stuck in a wall ” was niet iets wat Sega wilde horen. Maar de beste man zei tegen mij “Work in Progress”. Mike had vaak dat zijn alien vast bleef haken in een muur of gebouw. Wij denken dat de game tijdens of na de launch een update gaat krijgen. Waren deze kleine foutjes storend? Nee, niet echt. Mike en ik hebben wel genoten van de multiplayer en onthou dat we nog niet alles gezien hebben. Iets wat we niet uitgebreid de kans hebben gehad om te checken waren de challenges die je kan halen. Deze kun je zowel in de single als multiplayer voltooien door bijvoorbeeld een 5 kill streak te halen. Hiervoor krijg je XP en kan je wapens en uitrusting unlocken. Deze kan je dan weer gebruiken in de creëer je klas scherm die redelijk uitgebreid is. We hebben trouwens ook nog niet alle maps gezien, twee alien classes waren ook nog verborgen en de game heeft natuurlijk nog een goeie singleplayer. Ben je een fan van de alien franchise dan is de game sowieso een must-buy.

Hieronder een samenvatting van de multiplayer van wat wij gezien en gehoord hebben.

De multiplayer zal 14 maps bevatten waarvan sommige maps exclusief zijn voor de grotere game modes.(Escape/Survivor)

Game modussen:

– Team deathmatch
– extermination
– Survivor
– Escape

Team deathmatch:
Classic Team deathmatch 2 team tegen elkaar: marines vs aliens

Exterminator:
Dit is een soort domination game hierbij is het de bedoeling dat je de Nesten van de aliens vernietigd (Egg CLusters) En het is aan de aliens om dit te verkomen

Survivor:
In survivor moet je de map zien te ontsnappen door van punt naar punt te gaan. Zo moet je liften in / Duren open zagen en allerlei objectives behalen. Het is dan weer aan de aliens om dit tegen te houden

Escape:
Is eigenlijk het zelfde als Survivor alleen heb je hier de beschikking tot heel de map  dus je loopt niet van punt naar punt. Je voert je objective uit en je wint. Als alien dien je hier een stokje voor te steken.

Gameplay:

Marine:
Dit is de klassieke soldaat je hebt 2 main guns en 1 hand geweer. De game bevat geen granaten in plaats daarvan heb je een secondary shot . bv. Grenade launcher of vlammenwerper
De marine heeft ook een radar bij waar hij de aliens mee kan zien

Aliens:
Als aliens heb je geen wapens. Je speelt met je klauwen en je kan zuur uit je mond spugen. Het vette van aliens is dat je echt overal op kan klimmen waardoor je je vijand bijvoorbeeld vanaf het plafon kan verassen

Je kan in, zowel de single als multiplayer, challenges unlocken door bijvoorbeeld een 5 kill streak te halen. Hiervoor krijg je XP en kan je wapens en uitrusting unlocken. Deze kan je dan weer gebruiken in de creëer je klas scherm de redelijk uitgebreid is.

(Preview is geschreven in samenwerking met Mike)