Sniper Ghost Warrior 3 is een spel voor echte snipers!

Geruisloos vanuit een beschutte plek vijanden uitschakelen met een krachtige sniper rifle heeft altijd al zijn charme gehad. Al richten de meeste fps games zich meer op non-stop actie en het gebruik van allerlei verschillende wapens en abilities. Sniper Ghost Warrior 3 is echter gebouwd op basis van drie pilaren: het snipen, rond sluipen en explosieve actie. Hoe dit precies in zijn werk ging hebben we vorige week op Gamescom uitgebreid kunnen testen. Daarnaast hebben we ook Dan Whiting, Senior Producer van Sniper Ghost Warrior 3 mogen interviewen. Meer weten? Lees dan snel verder.

Sniper Ghost Warrior 3 drone Sniper Ghost Warrior 3 forest

In Sniper Ghost Warrior 3 opereer je helemaal alleen achter vijandelijke linies.

Jij bent de Amerikaanse sniper John North en voor de Amerikaanse overheid bezig om een gevaarlijke groep Georgische separatisten voorgoed uit te schakelen. Door sleutelfiguren te liquideren valt hun organisatie langzaam uit elkaar en zal de rust en vrede naar dit gebied terugkeren. Maar naast je missie heb je nog een geheime agenda. Je bent namelijk op zoek naar je vermiste broer en zal er alles aan doen om hem te vinden en mee terug naar de Verenigde Staten te brengen.

Voorbereiding is het halve werk.

Ergens verscholen in een grot heb jij een geheime schuilplaats. Vanuit hier bereid je missies voor en heb je toegang tot je verschillende wapens en hulpmiddelen. Zodra je alles hebt gekozen waar je gebruik van wilt maken selecteer je een missie op je laptop en kun je aan de slag. Sniper Ghost Warrior 3 bevat een open wereld en als speler kun je er vervolgens voor kiezen om naar je missie toe te rijden (of lopen, al duurt dit een eeuwigheid) of gewoon via het fast travel systeem meteen naar de juiste plek te teleporteren. Fast travel verbreekt wat ons betreft wel de beleving en de charme van zo’n grote open wereld.

Hoe je een missie aanpakt heb je zelf in de hand.

Naast verschillende sniper rifles neem je een handgun mee, een assault rifle, een combat knife, verschillende soorten explosieven, speciale kogels en een heuse drone. De drone is onmisbaar voor het verkennen van gebieden en kan vijandelijke troepen en wapeninstallaties identificeren. Zorg er alleen niet voor dat deze opgemerkt wordt want dan haalt de vijand hem neer. Gelukkig kun je de drone ook van upgrades voorzien om deze nog geruislozer te maken en meer van dat soort handige eigenschappen toe te kennen.

Hoe je een missie aanpakt heb je zelf in de hand. Zoek je een sneaky plek om vanuit daar je doelwit uit te schakelen als een rasechte Sniper. Besluip je een doelwit als een Ghost om zijn keel stilletjes vanuit de schaduw door te snijden, zonder dat iemand je ziet komen en gaan? Of ga je als een ware Rambo rondrennen en de confrontatie gewoon rechtstreeks aan als Warrior? De verschillende stijlen zijn erg flexibel en het is niet zo dat je perse eentje moet kiezen. Je kunt ten alle tijden van aanpak veranderen en dat maakt de game alleen maar leuker. Voor elke speelstijl zijn ook een aantal talents beschikbaar die je in een talentree kan activeren. Dit gebeurt met punten die je verzameld door missies te halen. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je wapen minder heen en weer beweegt, je langer je adem in kan houden, je meer stamina hebt en je drone ook camera’s kan hacken. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om de sniper te maken die jij echt wilt zijn.

Grafisch is Sniper Ghost Warrior 3 een prachtige game.

Sluipend door de Servische bossen zul je opmerken hoeveel kleine details in de game te vinden zijn. De zon die door de bomen schijnt, de prachtige textures. Maar ook de animaties van vijanden en de manier hoe ze reageren op gevaar. We zijn daarom erg benieuwd hoe ze de game voor de release in januari 2017 nog meer gaan oppoetsen. Dan Whiting, Senior Producer van de game gaf namelijk al aan dat hij het liefst nog meer tijd in soortgelijke kleine details zou willen stoppen. Dingen die de speler misschien niet zouden opvallen. Soms moet je echter water bij de wijn doen want niet alles is mogelijk of makkelijk te realiseren. Zo was er een idee om twee herten in de achtergrond te laten vechten. Dit bleek echter een stuk moeilijker te zijn dan ze dachten, je kunt immers niet even twee herten in een mo-cap studio vechtend opnemen. Er is toen besloten dat de vechtende herten niet echt toegevoegde waarde hadden en het team is zich gaan richten op belangrijkere grafische elementen.

Interview met Dan Whiting, Senior Producer van Sniper Ghost Warrior 3.

Na een geweldige speelsessie namen we Dan Whiting, Senior Producer van de game, even apart om hem te bestoken met vragen over Sniper Ghost Warrior 3. Mogelijk de vetste sniper game ever!

Kijk-online: So this was actually the first time I played a Sniper Ghost Warrior game. So this new game is actually a sandbox game right? You have an open world to explore and you pick your missions in whatever order you like.
Dan: That’s right! This is also the biggest change compared to older versions of the game. The open world environment will give players the feeling that their hands aren’t being held and you can play the game exactly how you want.

Kijk-online: I picked up that the main character’s name is John North. Could you tell us a bit more about the story in the game?
Dan: Yeah sure. John North is an American sniper who is behind enemy lines in Georgia trying to destabilize the separatists in that region. Because they are trying to stir up a civil war in that area. Anything he can do with it’s team to knock out their capabilities will be for the good.
Kijk-online: And I understand he has another objective and that is finding his brother?
Dan: Correct, his brother has been abducted two years ago and he last heard his brother was seen in this area.

Kijk-online: Let’s talk about the skilltrees. You have Sniper, Ghost and Warrior playstyles right?
Dan: Yeah, that’s probably the other big change we’ve incorporated into the game. There are several examples of games out there that are more “run and gun” style. We’re hoping people are more willing to latch on to our type of game which revolves a lot more around strategy too. When you have an outpost with twenty guards walking around I think you should do some recon first and maybe pick off the isolated guys on the outside first. Making it easier to sneak in. It’s not a “rack up as many kills as you can” type of game and we think there is really a market for this type of game.

Kijk-online: Will it be possible to unlock all of the skills from each of the different skilltrees by progressing through the game naturally?
Dan: Well, I haven’t tried it personally. But my understanding is that they are eventually all unlockable.
Kijk-online: And can you reset the skillpoints? Because I made a mistake during my playsession and wasn’t able to change my selection because I already bought the skill.
Dan: I don’t know if you can sell them back, but that would be an interesting feature. Maybe I can bring that up with the designers. Letting players trade 3 Sniper skills for 1 Warrior skill, it could be a nice concept.
Kijk-online: Is it so that completing missions grant you experience and skillpoints? I don’t fully understand how the systems works exactly.
Dan: You actually gather skillpoints by playing through missions and when you saved up enough you can unlock skills in the skilltree. Things like holding your breath longer. But it’s not only going to be helpful in aiming the rifle. Because when you are in one of the vehicles and drive of a cliff to jump in a lake you will be able to hold your breath longer underwater too. But also reducing the sway of your weapon to name another one. Extra stamina, extra health to start of with. There is a lot to unlock.

Kijk-online: In the mission reward screen I noticed the increase of certain stats. It seemed to be based on how you’ve played the mission. Is this another layer to further improve your character?
Dan: Calling it a layer is a good way to describe it. You will be able to improve your character by playing the missions in a certain way. Choosing between a Sniper, Ghost, Warrior, or a combination of these three playstyles.

Kijk-online: Will the drone be upgradable too?
Dan: Yeah, the drone can be upgraded as well so you can hack in to CCTV cameras, pick up minefields and it has increased capabilities like “silent running” as well to make it less detectable by the enemy.

Kijk-online: Does that also mean that enemies can detect you by sound? If for example you are relaoding your weapon? Will they hear that if your hiding near an enemy in the bushes?
Dan: If they’re close enough they will hear you. Generally that is one of the aspects of Ghost. If you’re crouched down or prone in the bushes and not doing anything you will probably be very difficult to detect. Unless they walk right in to you.

Kijk-online: How about the weather. Is there a dynamic weather system? Could it just start pouring rain out of the blue?
Dan: Yes, there is a dynamic weather system, but you could also go back to the savehouse and sleep for twelve hours if you would like to try a mission at night or in different weather circumstances.

Kijk-online: What is the maximum distance for a long range kill? Is it possible to shoot someone from let’s say 2000 meters?
Dan: There are a couple of .50 caliber rifles available in advanced stages of the game but 2000 meters is going to be rough. You are actually trying to work outside their range capabilities. I am a fan of the .50 caliber rifle though. Don’t forget that it is going to impede your movement a lot. The thing is really heavy.
Kijk-online: What is the longest shot you’ve taken?
Dan: The longest shot I’ve made so far was 1300 meters (Dan says with a big smile on his face).
Kijk-online: Wow, that’s amazing!

Kijk-online: So you mentioned to us earlier that you’ve also worked on the art of the game a lot. What is the most challenging aspect of making this game?
Dan: I’ve been bouncing around between several departments helping with animation, character development even the narrative team. I’ve actually only been with the project six or seven months and came on in the middle of development. So in a way I suppose the biggest challenge for me personally was sort of jumping on a moving train so to speak. Changing the game to a huge open world experience isn’t something to take lightly. Luckily we have a great team full of professionals.

Kijk-online: And if you would have endless time, endless budget, endless manpower, what is the one thing you would like to introduce in to the game or change about the game.
Dan: Wow, that’s tough. I mean some people are going to say bigger maps. But sometimes you might wish you have a better texture budget or shadows or things you might not even think about. Beacause nine out of ten players won’t even notice. But you will because you have been working on it for so long. Like the one guy that slipped on his reload animation every time…arghhhhh…. There are several things that you wish you can make better. So I don’t know if I can bring it down to just one. I am hopeful that in January we will have a very satisfying game for our customers.

Kijk-online: So you said the open world was a challenge for the team by itself. But next to that, what are you really proud of in the game?
Dan: I think what we’re really proud of is that we are breaking away from what most people consider a shooter. We are really excited to this more cerebral aspect to sniping. We feel we made a very well rounded game and I think that was something people did not really see right away. Why would you mix gameplay? Make either a sniping game or a run and gun game…But we think we can combine all these different aspects and create a really satisfying product.
Kijk-online: Well, what we’ve played felt very balanced and you have so much liberty in your choices of playstyle. We started of sniping, but could not detect a couple of enemies that were hiding inside buildings, so switched to a more Warrior type of approach.
Dan: Yup, sometimes you just have to go in and get them!

We bedankten Dan voor zijn tijd en het beantwoorden van onze vragen en hopen dat jullie nu ook wat meer inzicht hebben gekregen. Sniper Ghost Warrior 3 is een titel die wij in 2017 zeker gaan oppikken want het is verfrissend om eindelijk weer een fps te spelen waar je ook je hersenen moet gebruiken. Daarnaast ziet de game er natuurlijk ook geweldig uit en voelt het zeer bevredigend als je een nietsvermoedende vijand van lange afstand door zijn schedel schiet. Headshots, you can never have enough headshots!

  • RaouldeVoetbalFool

    Dit lijkt me wel eeb zieke game zeg!

  • TheButcher11

    Dit lijkt me wel een hele mooie game. En snipen is ook super kewl.

  • LeslieLolita

    Is dit een moeilijke game?

  • Rick

    Ik heb deel 1 en 2 helemaal suf gespeeld. Niet omdat het zo moeilijk of diepgaand was, maar gewoon omdat het een relaxte game is. Lekker chill headshots maken in een lineaire game waar tijd geen rol speelt.